تحلیل و ارزیابی زیستبومهای نوآوری، مطالعهی موردی یزد و مازندران
الموضوعات :مصطفی کریمیان اقبال 1 , اردلان اوشانی 2 , محمدرضا خدابخشی 3 , علی معتمدزادگان 4 , محمدمهدی لطفی 5
1 - دانشگاه تربیت مدرس
2 - شرکت توسعه پردازان نادین ویژن
3 - شرکت توسعه پردازان نادین ویژن
4 - دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی
5 - دانشگاه یزد
الکلمات المفتاحية: زیستبوم نوآوری, مدل جنگل بارانی, کارت امتیازی, یزد, مازندران.,
ملخص المقالة :
امروزه نوآوری، انعطافپذیری و آمادگی برای تغییر، مهمترین فاکتورهای توسعهی اقتصادی در کشورها محسوب میشوند. بررسی تجربیات سایر کشورها و رویکردهاي نوین دنیا درخصوص توسعهی پایدار مبتنی بر نوآوری، این نکته را گوشزد میکند که حرکت به سمت اقتصاد دانشبنیان، مستلزم شناخت نوآوري است. از طرفی، نوآوري فرایندي پیچیده است و براي رسیدن به یک فضاي کسبوکار نوآور و پایدار، میبایستی مجموعهاي از بازیگران، عوامل، زیرساختها، قوانین و همینطور مجموعهاي از هنجارها و قواعد در کنار هم وجود داشته باشند و بتوانند به خوبی با هم تعامل کنند. چنین مجموعهای، رفتاری مشابه زیستبومهای طبیعی دارد که در آن هر یک از اجزا بر هم اثرگذارند. لذا، در سالهای اخیر، مدلی برای توصیف زیستبومهای نوآوری معرفی شده است که مدل جنگل بارانی نام دارد. در این مقاله، سعی شده است تا به تشریح رفتار زیستبومهای نوآوری از منظر این مدل پرداخته شود. این مدل، ابزاری را تحت عنوان کارت امتیازی جنگل بارانی در اختیار قرار میدهد که سنجهی مناسبی برای ارزیابی و تحلیل زیستبومهای نوآوری است. بنابراین در بخش دوم این مقاله، به ارزیابی و تحلیل دو زیستبوم نوآوری یزد و مازندران بر همین اساس پرداخته شده است. نتایج این بررسی نشان میدهد که زیستبوم نوآوری یزد از نظر سختافزاری به مراتب وضعیت بهتری نسبت به بعد نرمافزاری و فرهنگ حاکم بر زیستبوم دارد. اما در مازندران، هر دو حوزهی سختافزاری و نرمافزاری زیستبوم کمابیش مشابه یکدیگرند و نیاز به تقویت دارند.
1- V. W. Hwang and G. Horowitt, The rainforest: The secret to building the next Silicon Valley, California: Regenwald Los Altos Hills, 2012. #
2- H. Doss and A. Brett, The Rainforest Scorecard, A Practical Framework for Growing Innovation Potential, T2 Venture Creation, 2015. #
3- Rainforest Alberta, "Rainforest Alberta scorecard 2020 results," 2020.#