بررسی وجوه اعجاز قرآن کریم از منظر علامه طباطبایی و مستشرقان
الموضوعات : Islamic theologyفاظمه جوادیان اصل 1 , عبدالرضا فرهادیان 2 , فاطمه خلیلی 3
1 - دانشگاه آزاد ، الهیات ، دانشگاه یادگار امام شهرری ، تهران ، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان
3 - استادیار گروه الهیات گرایش زبان و ادبیات عربی، واحد یادگار امام امام خمینی(ره)، واحد شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: قرآن , اعجاز , وحی, پیامبر (ص), علامه طباطبایی, مستشرقان , مونتگمری وات, یوسف دره حداد,
ملخص المقالة :
با مقایسه نظرات اندیشمندان در حوزه قرآن پژوهی می توان به رشد وگسترش مطالعات قرآنی و شناخت عظمت وحی دست یافت و افکار انحرافی را از ساحت مقدس قرآن بر طرف گردد. اعجاز قرآن از نظر علامه مطلق بوده و به وجوه خاصی محدود نمی شود. برخی از وجوهی که علامه به آن پرداخته شامل اعجاز به امی بودن پیامبر (ص) ، عدم اختلاف در قرآن ، اخبار غیبی ، اعجاز تشریعی ، اعجاز بیانی و اعجاز علمی می باشد. معجزه از نظر علامه دخالت نیروی خارج از جهان طبیعت و به معنای پذیرش محال عقلی نیست و قرآن معجزه را مطابق قانون علیت که مورد پذیرش عقل می باشد می داند . از نظر علامه وحی کلام الهی و منشا الهی داشته و از اختلاف ، تناقض و تحریف به دور است وحی توسط پیامبر(ص) امی که دارای مقام عصمت بوده به مردم رسانده شده است. دیدگاه مستشرقان پیرامون وحی را می توان در سه گروه مورد بررسی قرار داد. گروه اول به دور از تعصب و منصفانه به قرآن پژوهی پرداخته و به حقانیت و اعجاز قرآن اعتراف می کنند و عده ای از آنها به دین اسلام مشرف شده اند. گروه دوم به وحیانی بودن قرآن پی برده اند ولی از اعتراف به اعجاز قرآن امتناع می کنند و منشا قرآن را بشری می دانند . گروه سوم منکر وحیانی بودن قرآن و نبوت پیامبر(ص) می باشند و قرآن پژوهی این گروه از روی تعصب و معاندانه می باشد.
