ارائه الگویی برای ارزیابی عملکرد شرکت با استفاده از BSC و رتبهبندی شاخصها با روش TOPSIS ( مطالعه موردی: شرکت صنعت چوب شمال)
الموضوعات :
1 - گروه مهندسی صنایع، دانشکده علوم پایه و فنی مهندسی، دانشگاه کوثر بجنورد
الکلمات المفتاحية: ارزیابی عملکرد, کارت امتیازی متوازن, تعیین و رتبه بندی شاخصها, TOPSIS.,
ملخص المقالة :
هدف: در عرصه رقابتی اکنون، همه سازمانها به یک سیستم ارزیابی عملکرد اثربخش نیاز دارند، به طوریکه قادر به سنجش کارایی و اثربخشی سازمان، نیروی انسانی و فرآیندها را داشته باشند. از طرفی، چوب نئوپان در صنعت ساخت و ساز استفاده های فراوانی دارد که از جمله می توان به کابینت، سرویس خواب و مبلمان، درب های چوبی به جز درب های ضد سرقت اشاره کرد. در این صنعت از ضایعات چوبی استفاده میشود که میتواند برای اقتصاد کشور بسیار مفید و سازنده باشد. بنابراین بهبود عملکرد این صنعت چه از لحاظ بهبود اقتصاد کشور و چه از لحاظ شرکتهای مشمول این صنعت، بسیار حائز اهمیت می باشد. روش شناسی: در این مقاله با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن، شاخصهایی در چهار دیدگاه ( رشد و یادگیری، مشتری، فرآیندهای داخلی و مالی ) تدوین نموده و با استفاده از پرسشنامه و به کمک آزمون ناپارامتریک ویلکاکسون رتبه علامت دار ، از 46 شاخص، 27 شاخص تایید شدند. سپس با روش تاپسیس، رتبه بندی شاخصهای تایید شده، انجام شد نتیجهگیری: با توجه به یافته های تحقیق، دیدگاه فرآیندهای داخلی در صنعت نئوپان از اهمیت بالاتری برخوردار است. در میان زیرمعیارها هم معیار میزان تحویل به موقع کالا، مطابقت عملکرد کارکنان با مقررات و دستورالعمل ها، خدمت رسانی به ذینفعان جوار شرکت و سطح رضایت کارکنان اهمیت بسزایی در عملکرد صنعت نئوپان دارد.
امیدواری، منوچهر و عباس نژاد صحنه سرایی، رسول. (1395). ارائه الگویی برای ارزیابی عملکرد مراکز خدمات درمانی با استفاده از BSC و تلفیق آن با روش FANP (مطالعه موردی بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر)، مهندسی صنایع و مدیریت شریف، 1(32)، 139-146.
ایران زاده، سلیمان و برقی، امیر. (1388). ارزیابی عملکرد سازمان با مدل کارت امتیازی متوازن (BSC) (مطالعه موردی)، مجله مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، 4(8)، 67-86.
پیروندی بوری حمیدرضا، نوری ایرج، (1394)، استفاده از روش تاپسیس و کارت امتیازی متوازن جهت ارزیابی عملکرد و رتبه بندی بانکهای تجاری، کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در مدیریت و مهندسی صنایع، 1-26.
رهبر هادی بیگلو، رضا، برزگر گللو، رقیه، داش تیموری، مینا، رهبر هادی بیگلو، محمد و پاشایی، سعید. (1395). شهر الکترونیکی ارزیابی عملکرد با استفده از کارت امتیازی متوازن (BSC) برای سازمان مجازی، کنفرانس بین المللی نخبگان مدیریت، 12 خرداد.
دهقانان، حامد، ناصحی فرد، وحید، بامداد صوفی، جهانیار و خان محمدی اتاق سرا، مرتضی. (1397). مطالعات مدیریت راهبردی، (36)، 113-128. ضرغام بروجنی، حمید و میرفخرالدینی، فائزه السادات. (1391). رتبه بندی شاخص های ارزیابی عملکرد خدمات هتل با رویکرد کارت امتیازی متوازن (BSC) و TOPSIS فازی، مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری، 1(1)، 59-82.
عرب مازار، علی اکبر، حسینی، میرزاحسن و شفیعی، زینب. (1388). ارزیابی عملکرد امور مالیاتی شهر تهران بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن(BSC)، فصلنامه تخصصی مالیات، 4(52)، 9-30.
عسگرنژاد نوری، باقر و میرموسوی، معصومه. (1400). فراتحلیل شاخص های کلیدی مدیریت منابع انسانی موثر بر بهبود عملکرد کارکنان، مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 101، 126-160.
محمدرضا فتحی، محمدحسن ملکی و حسین تقوی. (1395). ارزیابی عملکرد شعب بانک انصار با رویکرد کارت امتیازی متوازن و تکنیک های چندمعیاره ANP و VIKOR، پژوهش های مدیریت راهبردی، 22(62)، 83-103.
منوریان عباس، ذوقی خواه ژاله. (1391)، تدوین راهبرد سازمان از طریق یکپارچگی SWOT ، BSC و با استفاده از ابزارهای QFD و MBNQA و ارزیابی عملکرد، فرایند مدیریت و توسعه، 22-53.
موزون، الهام، شعار، مریم و صالحی صدقیانی، جمشید. (1393). ارائه یک مدل ارزیابی عملکرد مبتنی بر رویکرد کارت امتیازی متوازن (BSC) برای بانکهای خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، نشریه مطالعات کمی در مدیریت، 3(5)، 37-56.
مومنی، منصور، صفری، حسین، رستمی، محسن، مصطفایی، امین، سلیمانی دامنه، رضا. (1396). فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 86، 1-23.
میرجلالی، فرشته السادات، عبداله زاده، رضا و کریم، محمدرضا. (1389)، ارائه یک مدل هوشمند ارزیابی عملکرد راهبردی موسسات مالی با استفاده از روش فازی و کارت امتیازی متوازن (BSC)، دومین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات مالی.
نیازمندی، هادی، نحاس، کاظم و صالحی، مهرداد. (1398). امکانسنجی ارزیابی عملکرد با استفاده از شش منظر کارت امتیازی متوازن (BSC) در شرکت فارس پلاستیک پویا، نشریه علمی تخصصی شباک، 3(4)، 1-13.
والمحمدی، چنگیز و فیروزه، نگین. (1389). ارزیابی عملکرد سازمان با استفاده از تکنیک BSC (مطالعه موردی)، (پژوهشگر) فصلنامه مدیریت، 7(18)، 72-87.
Benkova, E., Gallo, P., Balogova, B., Nemec, J. (2020). Factors A_ecting the Use of Balanced Scorecard in Measuring Company Performance, Sustainability , 12 (3).
Esfahanipour, A., Davari-Ardakani, H. (2015). A hybrid Multi Criteria Approach for Performance Evaluation: The Case of a Holding Company, International Journal of Industrial Engineering & Production Research, 26 (4) : 287-309.
Frederico, G.F., Garza-Reyes, J.A., Kumar, A., Kumar, V. (2020).Performance measurement for supply chains in the Industry 4.0 era: A balanced scorecard approach. International Journal of Productivity and Performance Management, pp. 1-19.
Hristov, I., Chirico, A., Appolloni, A. (2019). Sustainability Value Creation, Survival, and Growth of the Company: A Critical Perspective in the Sustainability Balanced Scorecard (SBSC), Sustainability, 11(7).
Nazari- Shirkouhi, S., Mousahkani, S., Tavakoli, M., Dalvand, M. R., Saparauskas, J., Antucheviciene, J. (2020). Importance-performance analysis based balanced scorecared for performance evaluation in higher education institutions : an integrated fuzzy approach. Journal of Business economics and management. 21 ( 3) : 647–678.
Sarraf, F., Hashemi Nejad, S. (2019). Improving performance evaluation based on balanced scorecard with grey relational analysis and data envelopment analysis approaches: Case study in water and wastewater companies. Evaluation and Program Planning. 79.
TUAN, T. T., (2020). The Impact of Balanced Scorecard on Performance: The Case of Vietname Commercial Banks, Journal of Asian Finance, Economics and Business, Vol 7, No 1, 71-79.