طراحی چارچوب استراتژی تحول دیجیتالی صنعت حمل و نقل بار جادهای با تمرکز بر فناوری اینترنتاشیاء و تحلیلگری داده
الموضوعات :مهران احتشامی 1 , محمدحسن چراغعلی 2 , بیتا تبریزیان 3 , مریم تیموریان سفیده خوان 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
4 - استادیار، گروه آمار ریاضی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
الکلمات المفتاحية: فناوری, راهبرد تحول دیجیتال, اینترنتاشیاء, تحلیلگری داده.,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف طراحی چارچوب راهبرد تحول دیجیتالی صنعت حمل و نقل بار جادهای با تمرکز بر فناوری اینترنتاشیاء و تحلیلگری داده از روش پژوهش علم طراحی استفاده میکند. این پژوهش برحسب هدف، بنیادی- کاربردی برحسب نوع داده، آمیخته از نوع اکتشافی؛ برحسب زمان گردآوری داده، مقطعی و برحسب روش گردآوری دادهها و یا ماهیت و روش پژوهش، پیمایشی بود. جمعآوری دادهها در بخش کیفی با مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و صنعت حمل ونقل بار جادهای ایران که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع انتخاب شدند، انجام شد. برای جمعآوری دادهها در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و نظرات 170 نفر از کارکنان این صنعت که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای گزینش شدند، اخذ شد. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی با تکنیک دلفی، مرور ادبیات و کدگذاری انجام شد و در بخش کمی از آمار استنباطی، آزمون تی تک نمونهای و مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS و smartPLS استفاده شد. گام پنجم روش علم طراحی، با آزمون چارچوب راهبرد طراحیشده در شرکتی در صنعت مربوطه انجام شد. نتایج نشان داد راهبرد تحول دیجیتالی شامل دو راهبرد مدیریتی و عملیاتی است. همچنین پیامدها، عوامل اثرگذار، سازوکارها، تسهیلگرها و موانع در این چارچوب ارائه شد. براساس نتایج، از میان مؤلفههای چارچوب، راهبردهای مدیریتی نیازمند تقویت بیشتر هستند.
1- نوری، مژگان؛ شاهحسینی، محمدعلی؛ شامی زنجانی، مهدی؛ عابدین، بابک. طراحی چارچوب مفهومی رهبری تحول دیجیتال در سازمانهای ایرانی. مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، 23، 211 – 242، 1398.
2- گراوندی، آرتمیس و جلیلیان، حمیدرضا. تحلیل طرح تحول دیجیتال و پیادهسازی معماری پلتفرمی کسب و کار در اداره کل پست استان کرمانشاه، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه پیامنور استان کرمانشاه، 1400.
3- میرمحمدی، سیدمحمد؛ بهادر، اکبر. طراحی الگوی بومی پیادهسازی اینترنتاشیاء در شرکتهای آزادراهی. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 31، 95 – 118، 1399.
4- کاویانیزاده، احسان؛ فتحیان بروجنی، محمد و سبحانیفرد. ارائه مدل تحقق تحول دیجیتال در بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط خدماتمحور: مطالعه موردی بنگاههای ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی ایران، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران، 1399.
5- امیری، فتانه و کسرایی، احمدرضا (1398). تأثیر اینترنتاشیاء در حوزه حمل و نقل شهری در شهر تهران، سومین کنفرانس بینالمللی تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تهران، 1398.
6- میرکاظمی مود، محمد؛ محقر، علی؛ صادقی مقدم، محمدرضا. توسعه روششناسی پژوهش در علم طراحی به منظور طراحی روشی برای مدلسازی سیستمهای فنی-اجتماعی. پژوهشهای نوین در تصمیمگیری, 4(2), 145-173، 2019.
7- Vukšić, V. B., Ivančić, L., & Vugec, D. S. A preliminary literature review of digital transformation case studies. International Journal of Computer and Information Engineering 12 (9), 737-742, 2018.
8- Savastano, M., Amendola, C., & D’Ascenzo, F. How digital transformation is reshaping the manufacturing industry value chain: the new digital manufacturing ecosystem applied to a case study from the food industry. In Network, Smart and Open (pp.142-127): Springer, 2018.
9- Chanias, S., & Hess, T. Understanding Digital Transformation Strategy formation: Insights from Europe's Automotive Industry. PACIS, 296, 2016.
10- Fitzgerald, M., Kruschwitz, N., Bonnet, D., & Welch, M. Embracing digital technology: A new strategic imperative. MIT Sloan management review, 55(2), 1, 2014.
11- Hess, T., Matt, C., Benlian, A., & Wiesböck, F. Options for formulating a digital transformation strategy. MIS Quarterly Executive, 15(2), 2016.
12- Singh, A., & Hess, T. How Chief Digital Officers Promote the Digital Transformation of their Companies. MIS Quarterly Executive, 16(1), 2017.
13- Steiber, A., Alänge, S., Ghosh, S., & Goncalves, D. Digital transformation of industrial firms: an innovation diffusion perspective. European Journal of Innovation Management, 2020.
14- Riasanow, T., Galic, G., & Böhm, M. Digital transformation in the automotive industry: Towards a generic value network, 2017.
15- Nadeem, A., Abedin, B., Cerpa, N., & Chew, E. Digital transformation & digital business strategy in electronic commerce-the role of organizational capabilities. Journal of theoretical and applied electronic commerce research, 13(2), i-viii, 2018.
16- Kreitstshtein, A. Digital transformation and its effects on the competency framework: a case study of digital banking (Bachelor). Haaga-Helia University of Applied Sciences.2017.
17- Westerman, G., Calméjane, C., Bonnet, D., Ferraris, P., & McAfee, A. Digital Transformation: A roadmap for billion-dollar organizations. MIT Center for Digital Business and Capgemini Consulting, 1, 1-68, 2011.
18- Korachi, Z. Bounabat, B. General Approach for Formulating a Digital Transformation Strategy. Journal of Computer Science, 16 (4): 493.507, 2020.
19- Fox, G. C., Kamburugamuve, S. & Hartman, R. D. Architecture and measured characteristics of a cloud based internet of things. In Collaboration Technologies and Systems (CTS), International Conference. pp. 6-12). IEEE, 2012.
20- Atzori, L. Iera, A. & Morabito, G. The internet of things: A survey. Computer networks, 54(15): 2787-2805, 2010.
21- Naskar, S. Basu, P. Sen, A. A Literature Review of the Emerging Field of IoT Using RFID and Its Applications in Supply Chain Management, 2020.
22- Akter, Shahriar; Gunasekaran, Angappa; Wamba, Samuel Fosso; Babu, Mujahid Mohiuddin; Hani, Umme. Reshaping competitive advantages with analytics capabilities in service systems. Technological Forecasting and Social Change, 159(4), 2020.
23- Srinivasan, R., & Swink, M. An investigation of visibility and flexibility as complements to supply chain analytics: An organizational information processing theory perspective. Production and Operations Management, 27(10), 1849-1867, 2018.
24- Ku, C. C., Chien, C. F., & Ma, K. T. Digital transformation to empower smart production for Industry 3.5 and an empirical study for textile dyeing. Computers & Industrial Engineering, 142, 106297, 2020.
25- Jin, J., Ma, L., & Ye, X. Digital transformation strategies for existed firms: from the perspectives of data ownership and key value propositions. Asian Journal of Technology Innovation, 28(1), 77-93, 2020.
26- Shyriaieva, L., Afanasieva, O., & Fedoruk, M. Development prospects of digital transformation in transportation and logistics. Economic innovations, 21(4 (73)), 189-198, 2019.
27- Peffers, K., T. Tuunanen, M. Rothenberger, and S. Chatterjee, “A Design Science Research Methodology for Information Systems Research”, Journal of Management Information Systems, 24(3): 45-77, 2007.
28- Wieringa, R. J. Design Science Methodology for Information Systems and Software Engineering. Springer, Heidelberg, 2014.
29- March, S. T., & Smith, G. F. Design and natural science research on information technology. Decision support systems, 15(4), 251-266, 1995.