مطالعه بعد طبیعی آفرینش از دیدگاه قرآن
الموضوعات :
1 - دانشگاه حوزه ی علمیه حضرت معصومه سی سخت
الکلمات المفتاحية: آفرینش جهان خلقت, طبیعت, دیدگاه قرآن, بعد طبیعی آفرینش,
ملخص المقالة :
هر چند از دیدگاه قرآن، هدف نهایی طبیعت شناسی، افزودن معرفت انسان ها نسبت به خداوند و تقرّب به اوست، امّا با بررسی و مطالعه ایات قرآنی، این نکته به دست می اید که قرآن از پرداختن به پدیده های طبیعی، اهداف متوسطی را نیز دنبال نموده است که لازمه و مقدّمه رسیدن به آن هدف نهایی به حساب می ایند این پژوهش به دنبال آن است تا با مطالعه بعد طبیعی آفرینش از دیدگاه قرآن به دست آورد و در ادامه عملکرد بعد طبیعی را در تعامل با چرخه هستی به بحث گذاشته و کلیتی نمودار گونه از روند آفرینشی وی ترسیم نماید. در این راه از روش تحلیلی - تفسیری بهره گرفته شده است که جمع آوری مطالب نیز به صورت کتابخانه ای و میدانی انجام گرفته است. در پایان این مطالعه نشان می دهد، همان گونه که خداوند با دمیدن روح خلاقه خود در جسم بی جان ، آدمی را می آفریند؛ انسان نیز در مقام جانشین وی با دمیدن روح خلاقـه خـود در کالبـد مـواد خام و بی جـان بـه آنها زندگی می بخشد و بدین سان هنر از انسان زاییده می شود. در طول تاریخ خلقت، طبیعت، گاه خدای انسان و گاه ابزار انسان بوده است. انسان، همواره یا سوار بر طبیعت است و از مظاهر آن، نهایت استفاده را می برد و یا به شدّت، مسحور طبیعت می شود و طبیعت، او را رام خویش می کند و حتّی زندگی او را دستخوش تغییرات اساسی قرار می دهد. بر همین اساس است که رابطه انسان و طبیعت باید با شناخت درست از طبیعت و بر اساس معیارهای عقلانی ترسیم شود.
1-Ghobadian, V.; (2004) The Principles and Concepts of Western Current Architec- ture; Vol.2; Tehran, Cultural Research Office
2-Noghrekar, A.; (2009) The Man, the Nature, the Architecture; Tehran, Payame-noor University.
3-Golparvarfard, N.; (2009) The Man, the Nature, the Architecture; Tehran, Tahan.
4-Mehr News Agency; (2013) http://www. mehrnews.com/search?q=2096398; July14.
5-Ragheb-Esfahani, H.; (1981) Almofaradat fi Gharibe-alquran; Khosravi Hossainy, Gh.; 3rd ed.; Tehran, Mortazavi.
6-The Holy Quran, Ebrahim, 24.
7-The Holy Quran, Ghaf,9.
8-The Holy Quran, Foselat,11.
9-The Holy Quran, Sajde,5.
10-Moosavi Hamedani, M. B.; (1995) The Translation of Tafsere-almizan; Vol.5;
Issue16; Qum, Islamic Publication of Hoza Scholars.
11-The Holy Quran, Hood,65.
12-The Holy Quran, Ebrahim,5.
13-The Holy Quran, Baghare,113.
14-The Holy Quran, Zariat.56.
15-The Holy Quran,Najm, 42.
16-Al-Esfahani, M.M.T; (2000) Makiale-alma- karem; Beirut, Alelmi Assosiation.
17-The Holy Quran, Asra, 17.
18-Tabarsi, A.; (1994) Majmaolbayan fi TafsirelQuran; Vol. 6; Beirut, Moases alelmi lelmatbouat.Tabatabaee, M. H.;(1970)
19-Khomaini, M.; (1997) The Holy Qoran In- terpretation; Khomaini Assosiation; Vol.4.
20-Farsinejad, A., Dejabadi, H.; (2009) The Philosophy behind the Creation of the World and Human from Quran Perspec-tive; Issue 30; Shiraz, Andishe Dini Quar- terly.
21-Grouter, Y.; (1987) Aesthetics in Architec- ture. Pakzad, J. and Homayon, A.; Tehran, Shahid Beheshti University.
22-Tofighi, H.; (2005) Knowing Great Reli- gions; Tehran, SAMT.
23-Tabatabaee, M. H.; (1996) Tafsir-almizan; Moosavi Hamedani, M. B.; Qum, Islamic Publication Office.
24-Shaygan, D.; (1990) Henry Corbin: the ho- rizons of spiritual thinking within Iranian
Islam; Parham, B.; Tehran, Nashre-farzan.
25-Ridgeon, L.; (1998) Aziz Nasafi; Kayvani, M.; Tehran, Nashre-markaz.
26-Falamaki, M. M.; (1986) The Indigenous Architecture in Iran; Tehran, Faza Scien-
tific and Cultural Assossiation.