تعیین نیازهای آموزشی مربیان فدراسیون پهلوانی
الموضوعات :کورش فتحی واجارگاه 1 , فیروز نوری كلخوران 2 , رضا فتحی 3 , نادر برزگر 4
1 - استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
3 - استادیار گروه محیط زیست و انرژی، پژوهشکده انرژی، پژوهشگاه مواد و انرژی، تهران، ایران
4 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: نیازهای آموزشی, فدراسیون پهلوانی , مربیان, آموزش و توسعه.,
ملخص المقالة :
توسعه مربیان ورزشی هر کشوری دارای اهمیت فراوانی می باشد و موفقیت در حوزه ورزش نتایج مهم فرهنگی، تربیتی و اقتصادی را به همراه خواهد داشت. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که فدراسیون جهانی رشته مورد مطالعه در داخل کشور باشد و متولی اصلی مدیریت این رشته در سطح بین المللی متعلق به کشور ایران باشد. توسعه مربیان می¬تواند منجر به تحول و ارتقاء در حوزه ورزشی گردد. تربیت و توسعه مربیان در همه سطوح دارای اهمیت است و از لحاظ اعتبار جهانی این گروه دارای بیشترین تأثیر را در کسب افتخارت بر عهده دارند. هدف از انجام این مطالعه، تعیین نیازهای آموزشی مربیان ورزشی در رشته های مرتبط با فدراسیون پهلوانی می باشد. برای تحقق چنین هدفی پژوهشی با رویکرد ترکیبی (آمیخته) انجام شد. در بخش کیفی با استفاده از روش اکتشافی و با دو ابزار دیکوم (تعداد مشارکت کنندگان 9 نفر) و مصاحبه نیمه ساختاریافته (تعداد مشارکت کنندگان 12 نفر و انتخاب شده با رویکرد گلومه برفی) و روش تحلیل آزمون با مدل آتراید و استیرلینگ، نیازهای مرتبط با مربیان فدراسیون پهلوانی استخراج گردید و سپس با روش پیمایش (و به کارگیری آزمون های تی تگ گروهه، تحلیل واریانس یک طرفه یا آنوا و همچنین آزمون فریدمن) نیازهای آموزشی تعیین و اولویت بندی شد. نیازهای آموزشی پس از بررسی و تحلیل در قالب پنج گروه اصلی توانایی های اخلاقی، توانایی های بین المللی، توانایی های تخصصی، توانایی های نرم و توانایی های همراستایی سازمانی طبقه بندی و ارائه گردید.
1. Ceyhan MA. Examination of Information and Communication Technologies Competencies of Teacher Candidates Studying at the Faculty of Sport Sciences. Education Quarterly Reviews. 2022 Mar 26;5(1).
2. Thornton JS, Grierson L, Vanstone M, Allice I, Mahmud M, Mountjoy M. A Win–Win for Sport and Exercise Medicine and Primary Care: A Qualitative Case Study of the Added Competence Model in Canada. Sports Medicine. 2022 Mar 16:1-7.
3. Loftus S, Taylor R, Grecic D, Harper DJ. Olympic and Paralympic coaches living with stress—is it such a problem? Potential implications for future coach education in sport. International Sport Coaching Journal. 2022 Jul 9;1(aop):1-3.
4. Kingsbury D. Coaches’ acquisition of sport science knowledge and the role of education providers (Doctoral dissertation, Sheffield Hallam University).
5. Subba, Rao (2009), “Essentials of Human Resource management and Industrial Relations” , Himalaya Publication House, 3rd Revised & Enlarged Edition.
6. Paradise A. (2007). State of the Industry: ASTD’s Annual Review of Trends in Workplace Learning and Performance. Alexandria, VA: ASTD
7. Shippmann, J.S., Ash, R.A., Battista, M., Carr, L., Eyde, L.D., Hesketh, B.J., Kehoe, J., Pearlman, K., Prien, E.P., & Sanchez, J.I. (2000). The practice of competency modeling. Personnel Psychology, 53, 703-740.
8. Kelessidis, Vassilis. (2000). BENCHMARKING. Report produced for the EC funded project. Available at:
9. Mueller, E. (2006). Production planning and operation in competence cell based networks, Production Planning & Control, 17 (2), 99–112.
10. Kuttim, M. Kallaste, m vensaar, U.and kiss. A. Entrepreneurship Educational University Level and students Entrepreneurial Intentions. Procedia-social and Behavioral science. 2014; 110: 658-668.
11. Braun, V., & Clark, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative in psychology.2006; 3(2): 77-101.
12. Attride – Stirling, J. Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research,2001 ;1(3): 385-405.
13. Samadianbarzaki, Abbasali,safari,mahmoud,Oladian,Masome.(2024).Presenting a model in order to improve the professional qualification of human resources managers of National Bank of Iran Quarterly Journal of Training and Development of Human Resources,39,133-150.
14. Nouri Kalkhoran,Dr Firouz.(2023)Determining the factors of the decision making model for choosing training and learning methods in human resources development Quarterly Journal of Training and Development of Human Resources,37,PP.239-262.