کارکرد آموزش و جنسیت در خانواده
الموضوعات :کبری رحیمی 1 , سعدالله رحیمی 2 , محمد دیانتی 3
1 - دانشجوی دکتری مطالعات زنان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران.
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران. (نویسنده مسئول).
الکلمات المفتاحية: آموزش, جنس جنسیت, خانواده,
ملخص المقالة :
ارزیابی درست و دقیق یک اندیشه مشروط به تبارشناختی، یعنی بررسی ریشههای فلسفی، اجتماعی و تاریخی آن اندیشه است. توجه به تولید دانش و توانمندسازی و پایبندی به تداوم توسعه ارزشها و بینشها امروز بیشتر به تأثیر کارکرد خانواده پیوند دارد. سامانه نظام خانواده بر تعدیل هویت و ارتقا شخصیت انسان و تربیت افراد بر مبنای یک نظام تعلیم و تربیت شایسته استوار است. واکنش عقلانی در رشد مرحله مسئولیتپذیری و اخلاق محوری در نظام قانونگذاری و نیز، آموزش و پژوهش علمی مستند و بروز دارای اهمیت است. بررسیها نشان میدهد رویکرد برابر آموزش در حوزه جنسیت؛ ناامیدی، کجاندیشی، کجسلیقگی را نمیپذیرد و برنامههای مدون، آموزش و هماهنگی را برای زدودن دغدغه نگاه جنسیتی در خانواده و جامعه پایدار میسازد. آموزش، نابرابریها را به چالش میکشد یا تداوم میبخشد، اصلی است بسیار مهم که نیازمند ترسیم یک نظم کارآمد در اجراست. اصل منظم بودن و هماهنگی مرحلههای تعلیم و تربیت به یکدیگر و هماهنگی تربیت جسمی و روانی نیز از نکتههای مهم وحدت آموزش و پایداری خانواده است. یافتهها نشان میدهد هماهنگی در راستای شکوفایی ویژگیهای جنسیتی و بهرهمندی از مواهب تفاوتهای جنسیتی در فرصتها و زمینههای لازم، همواره برابر نیست. نتیجه کارآمدی پژوهش، ایجاد بسترهایی است که موضوع آموزش جنسيت را در فراهم نمودن فرصتهای برابر و امکان انتخاب درست بر پایه تفاوتهای جنسیتی ذاتی قرار میدهد.
1- احمدی، و. (1392). تغییر نگرش نسبت به نابرابری جنسیتی در طی فرایند گذار جمعیتی. جامعه¬شناسی کاربردی، 4(3)، 15-34.
2- استفانی، گ. (۱۳۹۶). جامعهشناسی جنسیت. ترجمه بقایی، ک. نشر نی. تهران.
3- بیریا، س. (1400). بررسی دیدگاه اسلام در مورد عملکرد اقتصادی زنان و نقش آنان در توسعه اقتصادی. پژوهشهای میانرشتهای زنان، 1(3)، 75-92.
4- جفرودی، م. (1392). متفکرین اجتماعی معاصر. نشر مرکز. تهران.
5- حسنی، س. م. (1383). تفاوتهای جنسیتی از دیدگاه اسلام و فمینیسم. مطالعات راهبردی زنان، 23، 189-219.
6- خسروی، ز.، رفعتی، م.، و فروزش، س. ن. (1382). مبانی روان¬شناختی جنسیت. دفتر برنامهریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی، وزارت علوم تحقیقات و فناوری. تهران.
7- شریعتمداری، ع. (1371). اصول تعلیم و تربیت. انتشارات دانشگاه تهران. تهران.
8- شریفی، ا. ح. (1389). آئین زندگی، اخلاق کاربردی. دفتر نشر معارف. قم.
9- شیخاوندی، د. (1385). بازتاب هویتهای جنسیتی در کتابهای تعلیمات اجتماعی آموزش ابتدایی و دوره راهنمایی تحصیلی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 22(3)، 93-120.
10- صمدی، م. (1384) بررســی باورهای برنامه ریزان درسی درباره دختران و پسران در زمینه شناختی. مطالعات اجتماعی-روان شناختی زنان (مطالعات زنان)، 3(8)، 83-96.
11- ضيمران، م. (1390). میشل فوکو: دانش و قدرت. چاپ ششم. نشر هرمس. تهران.
12- کاردان، ع. م. (1390). سیر آراء تربیتی در غرب. چاپ پنجم. انتشارات سمت. تهران.
13- کانت، ای. (1368). تعلیم و تربیت اندیشهای درباره آموزشوپرورش. ترجمه شکوهی، غ. چاپ دوم. انتشارات دانشگاه تهران. تهران.
14- گروسی، س. (1384 ). برسی تاثیر باور های قالبی بر نابرابری جنسیتی, مورد مطالعه شهر کرمان و روستا های پیرامون آن. پایان نامه دکتری جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه شیراز.
15- گیدنز، آ. (1989). تجدد و تشخیص: جامعه و هویت شخصی در عصر مدرنیته. ترجمه موفقیان، ن. نشر نی. تهران.
16- مطهری، م. (1375). تعلیم و تربیت در اسلام. نشر صدرا. تهران.
17- معینیان، ن. (1396). نگاهی جامعه شناختی به نقش تصورات قالبی جنسیتی در تبعیض شغلی علیه زنان ث عوامل زمینه ای موثر بر شکل گیری این تصورات قالبی دره فرهنگ ایران. زن و مطالعات خانواده، 10(37)، 163-179.
18- Benavot, A. ( 1989). Curri cula school officials and time in stroctionl in tended of stuudy global. IBE UNESCO: Gneva.
19- Arnot, M., & Dillabough, J. A. (1999). Feminist politics and democratic values in education. Curriculum Inquiry, 29(2), 159-189.
20- Bliss, S. A. (2009). The effectiveness of gender specific education on academics and behavior among public middle school students (Doctoral dissertation).
21- Chaplin, T. M., Cole, P. M., & Zahn-Waxler, C. (2005). Parental socialization of emotion expression: gender differences and relations to child adjustment. Emotion, 5(1), 80.
22- Frazier, N., & Sadker, M. (1973). Sexism in school and society. HarperCollins Publishers.
23- Rolfe, H. (1999). Gender Equality and the Careers Service EOC.
24- Stanley, G.(2013). Language Learning with Technology–Ideas for Integrating Technology in the Classroom. Cambridge: Cambridge University Press. Ilha do Desterro: A Journal of English Language, Literatures in English and Cultural Studies, (66), 301-307.
25- Stone, A. (2006). Luce Irigaray and the philosophy of sexual difference. Cambridge University Press.
26- Zimmer, L. (1988). Tokenism and women in the workplace: The limits of gender-neutral theory. Social problems, 35(1), 64-77.