شناسایی موانع اجرای بهینه نیازسنجی آموزشی در شرکت ملی گاز ایران و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن
الموضوعات :امید عشاقی 1 , میترا عزتی 2 , کیوان صالحی 3
1 - کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
2 - استادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
3 - استادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
الکلمات المفتاحية: آموزش کارکنان, نیازسنجی آموزشی, موانع اجرای نیازسنجی آموزشی, گروههای کانونی,
ملخص المقالة :
با توجه به اهمیت و نقش فزاینده نیازسنجی آموزشی به عنوان اولین گام فرایند آموزش بهینه کارکنان و کمتوجهی به شناسایی جامع موانع این فرایند ارزشآفرین، در پژوهش حاضر تلاش گردید تا با استفاده از رویکردی کیفی، ضمن واکاوی عمیق این پدیده، موانع فرایند نیازسنجی آموزشی در شرکت ملی گاز ایران شناسایی شده و راهکارهایی برای بهبود آن پیشنهاد گردد. بدین منظور از روش گروههای کانونی استفاده شد. میدان پژوهش شرکت ملی گاز ایران بود و شرکتکنندگان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی از بین کارکنان واحد آموزش و تجهیز نیروی انسانی انتخاب شدند. گردآوری دادهها با استفاده از فن مصاحبه کانونی انجام شد و در چهارمین مصاحبه کانونی (شامل 20 نفر) به سطح اشباع دادهها رسید. جهت اعتباردهی به یافتههای پژوهش از ملاکهای قابلیت اعتبار، قابلیت انتقال، قابلیت تأیید، قابلیت اطمینان و توافق بین دو کدگذار (توافق درون موضوعی) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون، به شناسایی 207 گزاره مفهومی، 19 مضمون پایه و 4 مضمون اصلی منتج گردید. مضامین اصلی شامل موانع فردی (مشارکت ناکافی کارکنان سازمان در فرایند نیازسنجی آموزشی و غیره)، موانع سازمانی (اشکال در فرایندهای واحد برنامهریزی نیروی انسانی سازمان و غیره)، موانع مدیریتی (مشارکت ناکافی مدیران، رؤسا و سرپرستان سازمان در فرایند نیازسنجی آموزشی و غیره) و موانع محیطی (کمبود زیرساختهای لازم و مناسب در سازمان و غیره) است. با توجه به یافتههای پژوهش، توجه به موانع شناسایی شده به منظور اجرای بهینه فرایند نیازسنجی آموزشی در شرکت ملی گاز ایران ضرورت دارد؛ لذا در پایان راهکارهایی به منظور کاهش تأثیر موانع بر اجرای بهینه فرایند نیازسنجی آموزشی و بهبود آن ارائه شد.
1) Pfoser S, Putz LM, Jung E. Recommendations for Human Resources Development in Danube Inland Ports. In International Conference on Dynamics in Logistics. 2020.
2) Yaqoot ESI, Mohd Noor WSHW, Mohd Isa MF. The Predicted Trainer and Training Environment Influence toward Vocational Training Effectiveness in Bahrain. Journal of Technical Education and Training. 2021; 13(1): 1-14.
3) Kajwang B. Role of training needs assessment on the training outcomes in insurance sector in Kenya. Bussecon Review of Social Sciences. 2022; 4(1): 37-44.
4) Tanjung WA, Lukman S, Effendy K, Djaenuri A. Human Resources Development of Public Service Providers in Labuhanbatu Selatan Regency. International Journal of Science and Society. 2020; 2(2): 214-224.
5) Mohammadi M. Measure The Effectiveness On-the-Job Training Courses (Case Study: Mazandaran Regional Water Company). Knowledge Retrieval and Semantic Systems. 2021; 8(27): 171-197. [In Persian]
6) Khorasani A, Eidi A. ISO 10015 international standard requirements. 2014. Tehran: Iran Industrial Research and Education Center. [In Persian]
7) Payam A, Mirshah Velayati F. Evaluating the effectiveness of training courses for employees (non-academic staff) of Humanities and Cultural Studies Research Institute based on ISO 10015. Journal of Applied Research in Management and Accounting. 2019; 5(18): 28-42. [In Persian]
8) Abili Kh, Gholam Ali Lavasani M, Gholami Kh, Hosseini SJ. Investigating the effectiveness of supervisory training courses and providing appropriate solutions to improve its situation (case study: Iran National Gas Company headquarters), Scientific-Research Quarterly of Human Resource Management in the Oil Industry. 2013; 7(27): 52-74. [In Persian]
9) Ibrahim H, Mohd Zin MDL, Vengdasamy P. The Influence of Individual Characteristics, Training Content and Manager Support on On-the-Job Training Effectiveness. Journal of Asian Finance, Economics and Business. 2020; 7(11): 499-506.
10) Hamemoradi M, Khorasani A, FathiVajargah K. Evaluation of the effectiveness of the on-the- job training courses in NIGC based Kirkpatrick, Phillips and CIPP models. Strategic studies in the oil and energy industry. 2014; 5(19): 103-130. [In Persian]
11) Hoy WK, Miskle CG. Educational Administration: Theory, Research and Practice. 2013. New York: McGraw-Hill.
12) Hamidikhah Kh. Evaluating the effectiveness of in-service courses for Naft Abadan employees based on the Kirkpatrick method. Master's thesis, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran. 2016. [In Persian]
13) Ezati M, Youzbashi A, Shateri K. Assessing the Current Situation of Training Courses and Providing a Qualitative Model for Improving the Effectiveness of training courses (case study: State Tax Organization). Quarterly Journal of Training & Development of Human Resources. 2017; 4(12): 127-148. [In Persian]
14) Behnamrad N. Identifying obstacles to the effectiveness of in-service training courses (case study: the main headquarters of the Mustafafan Foundation of the Islamic Revolution). Master's thesis, Alborz campus, University of Tehran. 2015. [In Persian]
15) Hodavand S, Jaffari P. Identification and Analysis of Effective Factors in the Effectiveness of Technical and Skill Training. Journal of Skill Training. 2018; 8(32): 127-138. [In Persian]
16) Youzbashi A, Abili Kh, Kharazi SK, Sobhaninezhad M. Organizational factors underlying the transfer of learning to the work environment (case study: National Gas Company of Iran). Quarterly Journal of Training & Development of Human Resources. 2015; 3(9): 21-45. [In Persian]
17) Sabbaghian Z, Akbari S. Comprehensive organizational training with an adult education approach. 2014. Tehran: Humanities Research and Development Center. [In Persian]
18) Esmaeili Gh. Examining the views of teachers and managers about the effectiveness of in-service training. Master's thesis, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran. 2015. [In Persian]
19) Fathi Vajargah K. Planning in-service training for employees. 2015. Tehran: Humanities Research and Development Center. [In Persian]
20) Khajehvand Gh, Seyed Javadin SR, Amiri M, KavehMohammad S, Sharifi N. Identifying Key Indicators Affecting Educational Needs Assessment through Realizing Organizational Strategies: A Network Analysis Process Method. Quarterly Journal of Training & Development of Human Resources. 2022; 8(31): 80-101. [In Persian]
21) Ahmadpour A, Nour Mohammadi N, Moumeni H, Aliloo J. Educational Needs Assessment of Managing Directors of Rural Cooperatives in Mazandaran Province in the Field of Entrepreneurship Management. Co-Operation and Agriculture. 2021; 9(35): 81-114. [In Persian]
22) ShahMohammadi Z, Peyravi H, Razavi Nezhad M, Al Hasan S, Karami M. Identify and ranking the components of in-service training needs of employees; Case study of Mashhad Municipality. Public Policy in Administration. 2020; 11(37): 89-102. [In Persian]
23) Haque T. Learning and development division of BRAC Bank Limited: training need assessment. Internship Report. BRAC Business School. BRAC University. 2014.
24) Anvari AF. Providing the Applicable Model of Training Needs Assessment in Organizations. Marketing and Branding Research. 2017; 4(4): 322-335.
25) Gomathy CK, Sowri ChS, Balaram ChSSI, Aravind LM. The Employee Training and Development in multi national Corporations. International Journal of Scientific Research in Engineering and Management (IJSREM). 2022; 6(3): 1-7.
26) Bazargan A. An introduction to qualitative and mixed research methods (Common approaches in behavioral sciences). 2015. Tehran: Didar. [In Persian]
27) Taheri M. Exploring and designing an executive model of organizational effectiveness: a study based on the theory of contexts. Quarterly Journal of Training & Development of Human Resources, 3(9), 137-161. [In Persian]
28) Moein Al-Dini M. Educational needs assessment of social strategic issues. Strategic Defense Studies Quarterly. 2019; 17(77):203-224. [In Persian]
29) Cekada TL. Training needs assessment: Understanding what employees need to know. Professional Safety. 2010; 55(3): 28-33.