تبیین ویژگی¬های شخصیتی دانشجویان معماری دانشگاه فنی و حرفه ای با استفاده از آزمون MBTI (نمونه موردی: دانشجویان گروه معماری آموزشکده فنی و حرفه¬ای دختران بابل)
الموضوعات :لیلا حمیدیان 1 , فائزه قلی زاده 2 , آرزو خرم 3
1 - عضو هیئت علمی، گروه معماری و شهرسازی، دانشگاه فنی و حرفه ای، تهران، ایران
2 - گروه معماری و شهرسازی، دانشگاه فنی و حرفه ای، تهران، ایران
3 - عضو هیئت علمی، گروه معماری و شهرسازی، دانشگاه فنی و حرفه ای، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: ویژگی های شخصیتی, دانشجویان معماری, آزمون Mbti , دانشگاه فنی و حرفه¬ای,
ملخص المقالة :
بررسی و شناخت ویژگی های شخصیتی افراد در بسیاری از موارد می تواند محرک خوبی برای دستیابی به مسیر تحصیلی و حرفه کاری متناسب با علایق و سلایق یادگیرندگان باشد. یکی از آزمون های موفقی که در مسیر شخصیت شناسی مورد استقبال قرار گرفته است، تست شخصیت شناسی مایرز-بریگز ( آزمون Mbti ) است. تست شخصیت شناسی مایرز-بریگز با در نظر گرفتن مجموعه ای از تضادهای روانشناختی 16 تیپ شخصیتی را شناسایی می نماید. در این تحقیق به منظور کشف و شناسایی شخصیت غالب دانشجویان معماری دانشگاه فنی و حرفه ای و بررسی همگونی شخصیت غالب با حرفه معماری، دانشجویان معماری در مقاطع مختلف کاردانی و کارشناسی مورد هدف قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان می دهد که تیپ شخصیت غالب دانشجويان در مقطع کارداني معماري ESFP (برونگرا، حسی، احساسی و ادراکی)، دانشجويان معماري داخلي ESTJ (برونگرا، حسی، تفکری و قضاوتی) و دانشجويان در مقطع کارشناسي معماري از نوع INTP (درون گرا، شهودی، تفکری و ادراکی) می باشد. همچنین نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که میان رشته تحصیلی دانشجویان( گروه معماری و معماری داخلی) و تیپ های شخصیتی Mbti ارتباط معنادار وجود دارد. از طرفی میان پیشرفت تحصیلی دانشجویان و تیپ های شخصیتی ایشان ارتباط معناداری مشاهده نشده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که تمایلات دانشجویان حاضر در این دانشگاه اکثرا هم جهت با اهداف دانشگاه بوده و این نکته می تواند تسهیل کننده در انتخاب و هدایت دانشجویان در مسیر شغلی و حرفه کاری ایشان باشد.
1- پورصابری، ر.(۱۳۹۵) تعیین نیمرخ تیپهای شخصیت مایرز/بریگز دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز و بررسی رابطه آن با پیشرفت تحصیلی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی،16، 494-503.
2- ثقفی، م.، و طاهری سیاح، ف. (1395). معماری و MBTI؛ بررسی شیوه استفاده از شخصیت شناسی و ویژگیهای شخصیتی کاربر فضا در طراحی مسکن. نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی، 22(1)، 75-88.
3- راس، ای. (1996). روانشناسی شخصیت. ترجمه جمال¬فر، س. انتشارات روان. تهران.
4- شفیعی، م.، خانجانخانی، خ.، موسوی، س. م.، هاشمی، ف. س.، بهاری¬نیا، س. (1399). تعیین رابطة تیپ شخصیتی و محیط درونسازمانی با موفقیت شغلی با استفاده از رویکرد شبکههای عصبی مصنوعی. سلامت کار ایران، 17(52)، 1-15.
5- شولتز، د.، و سولتز، س. ا. (2013). نظریههای شخصیت. ترجمه سیدمحمدی، ی. نشر ویرایش. تهران.
6- لطفی جلالآبادی، م.، فرهادی، ع.، روایی، س.، غلامی، م. (1398). طراحی الگوی مهارتمحوری برای دانشجویان فنیوحرفهای با استفاده از نظریه دادهبنیاد. فصلنامه علمی کارافن 16(2)،71-100.
7- محمدشفیع، م.، نیستانی، م.، میرشاه جعفری، س.ا.، تقوائی، ویدا. (1399). ارزیابی کیفیت برنامة درسی در آموزشهای مهارتی؛ مطالعة موردی: رشتة معماری دانشکدة فنیوحرفهای شریعتی تهران. رویکردهای نوین آموزشی، 15(1)، 79-102.
8- محمودی میمند، م.، وزیرزنجانی، ح.، خلیلی یادگاری، مریم. (1391). ابعاد شخصیتی تست مایرز-بریگز (MBTI) و تمایل خرید مشتریان. تحقیقات بازاریابی نوین 2(4)-151-165.
9- مهدی، ر.، بارانی، س. (1398). تحلیل جایگاه آموزشهای فنی¬وحرفه¬ای و مهارتی در نقشه جامع علمی کشور. فصلنامه علمی کارافن، 16(2)، 15-32.
10- نجاتی، ن.، کلانتری، س.، بمانیان، م. (1400). آموزش طراحی معماری مبتنی بر هوش مصنوعی. پژوهشهای معماری نوین، 1(1)، 7-25.
11- Amsah, I., Hassan, M. I. H., Salleh, K. M., Sulaiman, N. L., & Mustaamal, A. H. (2020). Personality Style Among Technical AND VocationalL Education (TVE) Postgraduate Students Based on Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) in Higher Education. International Journal of Management (IJM), 11(8), 599-608.
12- Angeles, D. M. P. H. (2019). Achievement Motivation VIS-À-VIS Personality Type: Implication For Academic Success. International Journal of Social Science and Humanities Research, 7, 433-446.
13- Farzad, W., and Jalali, S., and Shirkhanlu, Z. (2015). Investigation of psychometric properties of Myers Briggs (MBTI) type. Psychological Research, 6 (21), 80-99.
14- Iqbal, M. A., Shah, A., & Khan, T. K. (2019). Predicting Most Productive Requirements Elicitation Teams using MBTI Personality Traits Model. International Journal of Engineering and Advanced Technology, 9(1), 3809-3814.
15- Jingwen, L. (2019). Significance of MBTI Personality Type Theory in the Diversified Growth of Applied Undergraduates. IETI Transactions on Social Sciences and Humanities, 5, 243-249.
16- Kim, M. R., & Han, S. J. (2014). Relationships between the Myers-Briggs Type Indicator personality profiling, academic performance and student satisfaction in nursing students. International Journal of Bio-Science and Bio-Technology, 6(6), 1-12.
17- Kin, L. W., & Rameli, M. R. M. (2020). Myers-Briggs Type Indicator (Mbti) Personality and Career Indecision among Malaysian Undergraduate Students of Different Academic Majors. Universal Journal of Educational Research, 8(5A), 40-45.
18- Li, X., Sardinas, R., Shih, P. C., & Camp, K. (2018). Influence of Introversion and Extraversion Using MBTI Personality Model on Academic Performance. International Journal of Information and Education Technology, 8(9).
19- Li, X., Shih, P. C., & Daniel, Y. (2018). Effects of Intuition and Sensing in Programming Performance using MBTI personality model. In Proceedings of the 2nd International Conference on Advances in Image Processing , 189-193.
20- Luo, W. J., Wu, K. C., & Tsau, S. Y. (2018). Gender stereotype of male nurse in a virtual reality game: Exploring the effect of MBTI in decision-making process through game theory. In 2018 IEEE International Conference on Applied System Invention (ICASI), 418-421.
21- Nossoni, G. (2021). WIP: Personality Types and Learning Preferences of First-Year Gen Z Engineering Students. In 2021 ASEE Virtual Annual Conference Content Access.
22- Nossoni, G., & Harichandran, R. S. (2020). Relationship between Gen Z Engineering Students’ Personality Types and Topics of Technical Interest. In 2020 ASEE Virtual Annual Conference Content Access.
23- Peggram, R. E. (2007). Personality traits in predicting interior design students' academic success and persistence. Doctoral dissertation, Texas Tech University.
24- Poursafar, Z., Rodrigues, L. L., Haghighatpanah, M., & Sriram, K. V. (2020). Influence of demographic factors on productivity: a study among employees with different personality types in architectural firms. International Journal of Industrial and Systems Engineering, 35(2), 183-195.
25- Stilwell, N. A., Wallick, M. M., Thal, S. E., & Burleson, J. A. (2000). Myers-Briggs type and medical specialty choice: A new look at an old question. Teaching and Learning in Medicine, 12(1), 14–20
26- Swift, V. & Peterson, J. B. (2018). Improving the effectiveness of performance feedback by considering personality traits and task demands. PloS One, 13(5), p.e0197810.
27- Vozárová, T., & Šimkovič, V. (2019). Psychological traits as an influence on architectural creation. World Trans. on Engng. and Technol. Educ, 17(1), 115-120.
28- Waliullah, J., & Shirkhanlu. (2014). Investigation of psychometric properties of Myers-Briggs’s type (MBTI). Journal of Psychological Research, 6 (21), 80-99.
29- Zarafshani, K., Sharafi, L., & Rajabi, S. (2011). Using the Myers-Briggs type indicator (MBTI) in the teaching of entrepreneurial skills. International Journal of Science and Technology Education Research, 2(4), 67-74.