راهبردها و مؤلفههای سیاست تجاری مشترک اتحادیه اروپا
الموضوعات :علی صباغیان 1 , ابراهیم باقری 2
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: اتحادیه اروپا سیاست تجاری مشترک ارزشهای اروپایی ترجیحات تجاری سیاست استراتژیک تجاری,
ملخص المقالة :
اتحادیه اروپا در سال٢٠١٤، 7/19 درصد تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است. این اتحادیه با 1794 میلیارد یورو واردات، 1687 میلیارد یورو صادرات و جذب 523 میلیارد یورو سرمایهگذاری مستقیم خارجی، جایگاه نخست را در این زمینهها از آن خود کرده است. اتحادیه اروپا این حجم بزرگ تجارت را در چارچوب یک سیاست تنظیمکننده به نام سیاست تجاری مشترک انجام میدهد. اکنون که اروپا به بزرگترین قدرت تجاری جهان تبدیلشده است، این پرسشها مطرح میشود که راهبردهای سیاست تجاری اتحادیه اروپا چیست؟ ابزارهای پیشبرد، سازوکارها و ساختارهای تصمیمگیری این سیاست کدام است؟ اهداف اصلی اتحادیه از سیاست تجاری مشترک چیست؟ با توجه به اهمیت شناخت دقیق ابعاد سیاست تجاری اتحادیه اروپا برای جمهوری اسلامی بهعنوان یکی از شرکای آن، این مقاله ضمن پاسخ به پرسشهای بالا، درصدد شناخت و تحلیل چگونگی اجرای سازوکارهای سیاست مشترک تجاری اتحادیه اروپا و بررسی ابعاد مختلف آن است. این مقاله از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که از روششناسی استنباطی جهت نیل به اهداف استفاده میکند