اندیشه سیاسی «امام موسی صدر» با تمرکز بر الگوی همگرایی و همزیستی اقوام و مذاهب
الموضوعات :مهدی قاسمی ورجانی 1 , ابوالفضل شکوری 2 , سیدعلیرضا حسینی بهشتی 3
1 - دانش آموخته دکتری اندیشه سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس، ایران
2 - دانشیار بازنشسته گروه علوم سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس، ایران
3 - استادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس، ایران
الکلمات المفتاحية: امام موسی صدر, جان رالز, همگرایی, اجماع همپوشان و لبنان. ,
ملخص المقالة :
جوامع چند فرهنگی در بستر تمدنهای کهن نشو و نمو یافته و تکثر خود را در چارچوب خطوط و مرزبندیهای قانونی حفظ نمودهاند. در این میان جامعه لبنان با سابقه تاریخی و به عنوان جامعهای متکثر، شایسته توجه است؛ جامعهای که دارای انجمنها و اجتماعاتی از قومیتها، ادیان و فرهنگهای مختلف بوده، جزء جوامع چندفرهنگی محسوب میشود که نوع خاصی از چینش قدرت و ساختار سیاسی در آن حاکم است و با توجه به برخی شکافهای فرهنگی و قومیتی موجود، این کشور درگیر مسائل قابل توجهی است که در سایه آن، وحدت سیاسی و اجتماعی کشور لبنان را ایجاد نموده است. از اینرو در این پژوهش سعی بر آن است که با بهکارگیری روش نظریۀ بحران «توماس اسپریگنز» به عنوان روش برگزیدهشدۀ فهم اندیشۀ سیاسی، پس از شناسایی معضلات و مشکلات چندفرهنگی جامعه لبنان به تحلیل و جستوجو درباره علل بحران با توجه به راهحلهای موجود تجربهشده بپردازیم. از اینرو در مرحلۀ بازسازی آرمانی جامعۀ سیاسی و ارائه درمان آن با بررسی دقیق نظریۀ «جان رالز» به ارزیابی اندیشه سیاسی «امام موسی صدر» در جامعه چندفرهنگی لبنان به عنوان مصداقی از امکان تحقق نظریۀ اجماع همپوشان پرداخته شده است و این مهم مورد توجه قرار گرفته است که تنها راه خروج از انسداد سیاسی موجود در کشورهایی مانند لبنان، تحول نظام سیاسی از ابتنای بر مصالحۀ موقت به ابتنای آن بر اجماع همپوشان است. در این مسیر به دست آوردهایم که امام موسی صدر، رهبر اجتماع تشیع لبنان، با گذر از خودمحوری مذهبی سعی نمود تا پایهها و ساختار نوعی اجماع همپوشان میان طوايف، گروهها و احزاب سیاسی لبنانی با تساهل و رواداری مذهبی را فراهم آورد.
بشيريه، حسين (1379) نظریههای فرهنگ در قرن بيستم، تهران، مؤسسه فرهنگي آينده-پويان.
بطحایی، سید علی (1393) عوامل پیشرفت شیعه در دنیای معاصر، قم، ادیان.
بهشتی، سید علیرضا (1392) درسگفتارهای «عدالت اجتماعی در جوامع چندفرهنگی»، جلسه ۲۵/ پایانی: جمع¬بندی اجماع هم¬پوشان میان جوامع فرهنگی بر مبنای هویت ملی، قابل دسترسی در: http: //alirezabeheshti.
com) ---------------- (1396) بنیاد نظری سیاست در جوامع چندفرهنگی، تهران، ناهید.
حجتی کرمانی، علی (1383) لبنان به روایت امام موسی صدر و دکتر چمران، تهران، قلم.
خسرو شاهی، سیدهادی (1387) یادنامه امام موسی صدر، موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، تهران.
رالز، جان (1385) «عدالت به¬مثابة انصاف»، ترجمه مصطفی ملکیان، نقد و نظر، شماره 10-11، ص 84.
------- (1396) نظریهای در باب عدالت، ترجمه مرتضی نوری، تهران، مرکز.
راموز، صالح (1397) لبنان؛ هویت ملی و تأثیر ان بر روابط دوجانبه با ایران، تهران، سروش.
سن، آمارتیا (1391) اندیشه عدالت، ترجمه احمد عزیزی، تهران، نشرنی.
صدر، موسی (1395) «نای و نی»، ترجمۀ علی حجتی کرمانی، تهران، مؤسسۀ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر.
-------- (1396) مسیره الامام السید موسی الصدر، ترجمۀ مهدی فرخیان، جلد 5، تهران، موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر.
-------- (2000) مسیره الامام السید موسی الصدر، المجلد الثانی، اعداد و توثیق یعقوب ضاهر، بیروت، دار بلال.
عجماوغلو، دارون و جیمز ای رابینسون (1398) راه باریک آزادی، ترجمه سید علیرضا حسینی بهشتی و جعفر خیرخواهان، تهران، روزنه.
فیرحی، داوود (1393) سخنرانی با موضوع مدل مطلوب حکومت از نگاه امام موسی صدر، قابل دسترسی در سایت مقاومت اسلامی لبنان: http: //moqawama.
ir.
کمالیان، محسن و علی¬اکبر رنجبر کرمانی (1388) عزت شیعه، تهران، مؤلف.
لاک، جان (1387) رساله¬ای درباره حکومت، ترجمه حمید عضدانلو، تهران، نشرنی.
معلوف، امین (1389) هویتهای مرگ¬بار، ترجمه عبدالحسین نیک¬گهر، تهران، نشرنی.
موف، شانتال (2005) محدودیت¬هاي پلورالیسم جان راولز، ترجمه علی تدین راد و سارا نجف¬پور، تهران، ترجمان.
Arnsperger, Christian and B. Picavet, Emmanuel (2004) More than modus vivendi, less than overlapping consensus: towards a political theory of social compromise. London: SAGE Publications.
Blatti, Anil (2009) “Culture, Diversity and Similarity: A Reflection on Heterogeneity and Homogeneity”, Social scientist, Vol 37, No 7-8: 33-49.
Rawls, John (1971) "Reply to Habermas”, transl by Ciaran Cornin, The journal of philosophy, No 92.
-------------- (1996) Political Liberalism, New York, Columbia University Press.
-------------- (1999) The Law of Peoples, With the idea of Public Reason Revisited, Cambridge, Harvard University Press.
------------- (2005) Political Liberalism, New York: Columbia University Press. Roberts, Peri. (2007) Political constructivism, London: Routledge.
Rossi, E. (2014) Legitimacy and consensus in Rawls' political liberalism. Iride, 2014 (1) 37-56. https: //doi.org/10.1414/76383.
Tamir,Yael (1993) liberal nationalism (Princeton: Princeton university press, Yildiz, Necip (2016) Rawls’ Conceptions Of Constitutional Consensus And Overlapping Consensus In View Of The Democratization Literature, Ardahan Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(3), 27-47.
Http: //Alirezabeheshti.Com.
https: //iqna.ir/fa/news/3907765.
http: //imamsadr.ir/about-imamsadr/biographymain.
http: //www.imam-sadr.com//tabid/113/ArticleId/5424/.aspx.