ویژگیهای ممتاز واژة الله از منظر معناشناختی و خوشنویسی
الموضوعات :صادق ارشی 1 , مرتضی حاجی مزدرانی 2 , احمد محمدی اکمل 3
1 - پیام نور تهران
2 - ادبیات فارسی
3 - گروه ادبیات عرب
الکلمات المفتاحية: الله سمنتیک (معناشناسی) خوشنویسی هنر,
ملخص المقالة :
مقالۀ حاضر پژوهشی در باب واژة «الله» بوده و درصدد نشان دادن امتیاز خاص واژة «الله» نسبت به سایر واژهها است. این امتیاز جدای از تقدس این واژه، دارای معنای آسمانی است و مسلماً به شعوری آگاهانه باز میشود که در منحصرکردن این واژه نسبت به واژگان دیگر بهکار رفته است. ممتازی واژة الله در هنر و سمنتیک به خصوص در کتابت این واژه توسط نخستین کاتبان، عمدی و آگاهانه صورت گرفته است. اگرچه این واژه از کلمات قرآن و زبان عربی محسوب میشود و در ظاهر مثل دیگر واژهها است، اما هیچ گونه شباهت معنایی و کتابتی به دیگر واژگان ندارد. این واژه در معناشناسی و ساختار نیز همیشه خلاف قاعدۀ سمنتیک(معناشناسی و ساختار) بوده و از نظر معنایی، لغوی، ریشهشناسی و قواعد دستوری نیز با سایر کلمهها متفاوت است. در خوشنویسی نیز این واژه، استثنا است و به هیچ عنوان از قواعد نوشتاری دیگر واژهها پیروی نمیکند و قاعدۀ نوشتاری آن منحصر بهفرد است و هیچ واژة دیگری نیز نمیتواند از قاعدۀ نوشتاری الله پیروی کند.
ابراهیمی دینانی، غلامحسین(1386). اسماء و صفات حق. چاپ دوم،تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.#
ابن منظور، محمدبن مكرم (بی تا). لسان العرب. ج13، لبنان بيروت: دار صادر. #
ارفع، سید کاظم(1380). اسماءالحسنی. تهران: فیض کاشانی.#
انوار، سید محمود(بی تا ). جلوهای از جمال بسم الله، بزرگترین آیة قرآن و اقیانوس لایتناهای عرفان. مجله زبان و ادبیات عربی دانشکدة ادبیات دانشگاه تهران. صص18-1.#
انوری، حسن(1382). فرهنگ بزرگ سخن. تهران: انتشارات سخن.#
آریانپورکاشانی، منوچهر (1387). فرهنگ یک جلدی پیشرو آریان پور. تهران: نشر جهان رایانه.#
بانو فرید، اعظم (1388). از اسماء الله تا لقاء الله. قم: اشک یاس.#
بسیج، احمد رضا(1380). فلسفة هنر. شهرکرد: انتشارات مرید.#
حجتی،محمد باقر(بی تا ). پژوهشی دربارة واژههای اسم و الله. مجلة مطالعات اسلامی، شمارة 65 و66. صص87-108.#
حسنخانی، میثم(1390). حکمت نقش و رنگ در تذهیب سورة حمد. مجموعه مقالات خوشنویسی مکتب شیراز، صص 109-124. به کوشش حمید رضا قلیچ خانی، فرهنگستان هنر، موسسه تألیف، تهران: ترجمه و نشر آثار هنری متن.#
زمخشري، محمود بن عمر(1389). الکشاف عن حقائق التنزيل. ترجمة مسعود انصاری، تهران: ققنوس. #
سراج شیرازی، یعقوب بن حسن(1376). تحفه المحبین. به اشراف محمد تقی دانش پژوه، به کوشش کرامت رعنا حسینی و ایرج افشار. تهران: انتشارات دفتر میراث مکتوب و نشر قطره.#
سعیدیان، عبدالحسین(1386). دایره المعارف بزرگ نو. تهران: علم و زندگی، آرام.#
شریف کاشانی، ملا حبیب الله(1389). خواص و مفاهیم اسماء الله الحسنی. مترجم و شارح: استاد محمد رسول دریایی، چاپ پنجم. تهران: صائب.#
شنکایی، مرضیه(1381). بررسی تطبیقی اسماء الهی. تهران: سروش.#
صداقت، سید علی اکبر(1383). مرموزات اسماء.کتاب سرای اشراق.#
طباطبایی، علامه محمد حسین(بی تا). تفسیر المیزان. ترجمة ناصر مکارم شیرازی، بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی.#
عرب، محمد حسن(1390). فرهنگ نمونه. جلد اول، انتشارات فرهنگ مکتوب.#
علیمردی، محمد مهدی(1391). خدا در عرفان اسلامی و آیین سیکه. فصلنامۀ علمی پژوهشی اندیشة نوین دینی، سال 8 ش 29.صص170ـ147.#
فضائلی، حبیب الله(1391). اطلس خط، تحقیق در خطوط اسلامی. چاپ دوم، تهران: سروش.#
کرمانی نژاد، فرزان(1391). هنر خوشنویسی ایران.کتاب آبان. #
کلینی، محمد ابن یعقوب(1390). اصول کافی. مترجم: حسن استاد ولی، انتشارات دارالثقلین.#
لبیدبنربیعه العامری( بی تا). دیوان لبید بن ربیعه العامری. لبنان بیروت: دار صادر.#
موسوی بجنوردی، محمد کاظم(1380). دایرهالمعارف بزرگ اسلامی. تهران: ناشر مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی. #
Encylooadia Britannica ,VolumE (1975), Published With The Editorial Advice of The Faculties of The Univercity of CHicago #And A Committee of Members of Oxford Cambridge And London Univercity, Atoannoy.