ارزيابي تأثيرات اجتماعي و فرهنگي ناشي از احداث بازار روز محله هليکوپترسازي شهر کرج
الموضوعات :
1 - دکتراي جامعه شناسي و عضو هيئت علمي دانشگاه فرهنگيان (پرديس شهيد مفتح شهرري)
الکلمات المفتاحية: اقدام توسعهاي, مديريت شهري, تأثيرات اجتماعي و فرهنگي و بازار روز.,
ملخص المقالة :
مقاله حاضر برگرفته از پژوهش «تأثيرات اجتماعي و فرهنگي ناشي از احداث بازار روز منطقه 7 در شهر کرج» بوده که در سال 1399 به انجام رسيده است. مهمترين هدف مطالعة حاضر، تلاش در جهت انطباق و همراستايي پروژه طراحيشده و زمينة اجتماعي و فرهنگي پيرامون آن با يکديگر و ارتقاي تعامل و رابطة کارآمد آنها است. با توجه به اينکه طراحي و احداث بازار روز داراي آثار و پيامدهاي مثبت و منفي است، به گونهاي که از يکسو راهاندازي و بهرهبرداري از آن ميتواند مشکلات و گرفتاريهايي را براي همسايگان و ساکنان همجوار پروژه ايجاد نمايد و از سوي ديگر کسب منافع اقتصادي، توجه به عدالت اجتماعي و كاهش ترددهاي درونشهري را به ارمغان آورد، ضرورت پژوهش درباره تأثيرات و پيامدهاي اجتماعي و فرهنگي را بيش از پيش آشكار ميسازد. روش تحقيق مطالعه حاضر تلفيقي از مطالعه کمي (پيمايش و مطالعات کتابخانهاي) و کيفي (مشاهده ميداني و مصاحبه عميق) است. از روشهاي کيفي به منظور مطالعات اکتشافي و از روشهاي کمي براي تدقيق يافتههاي اين مطالعات استفاده شده است. يافتههاي پژوهش بيانگر اين است که مهمترين تأثيرات بنا به اندازه و دامنة تأثيرات، گستره، تعداد و ترکيب آنها به ترتيب مربوط به: 1-تغييرات جمعيتي 2- ارزيابي تصور افراد درباره سلامت و امنيت عمومي (ترافيک و آلودگي) 3- اختلال در زندگي روزمره 4- ارزيابي تغيير در تمرکز تجاري اجتماع 5 -تأثير بر کسب و کار و اشتغال 6- ارزيابي شکلگيري نگرشها درباره پروژه 7- ارزيابي فعاليت گروه ذينفع 8- خريد و فروش املاک و زمين است. در پايان به تدوين نظام مراقبت هوشمند براي کاستن از تأثيرات منفي ناشي از طراحي و احداث بازار روز و راهکارهايي براي تقويت تأثيرات مثبت پرداخته شده است.