عوامل مؤثر بر مدیریت معماری برند مقصدهای گردشگری استان البرز
الموضوعات :شمس الدین نیک منش 1 , شبنم زرجو 2 , میثم عاقلی 3 , مریم پورکسمائی 4
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
3 - ازاد اسلامی
4 - پیام نور
الکلمات المفتاحية: برند#معماری برند#برند گردشگری#استان البرز ,
ملخص المقالة :
مقصدهای گردشگری از اهمیت خاصی در بازار رقابتی عصر حاضر برخوردار بوده و مباحث مدیریتی برند و توسعه آنها اهمیت روزافزونی در صنعت گردشگری داشته و اکثر شرکتهای فعال در این عرصه سعی در جذب بیشتر گردشگران از طریق ایجاد یک تصویر مثبت و مطلوب از مقصدهای گردشگری مورد نظرشان بهوسیله برندسازی و معماری برند دارند. تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر مدیریت معماری برند مقصدهای گردشگری در استان البرز صورت گرفته است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش در زمره تحقیقات توصیفی – پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارشناسان و مدیران بازاریابی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز بودهاند که با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه مورد نیاز پژوهش 200 نفر تعیین گردیده است. ابزار گردآوری در این پژوهش، پرسشنامه میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از نرمافزار ایموس استفاده گردید. براساس نتایج پژوهش حاضر، وضعیت مدیریت معماری برند استان البرز در حد متوسطی قرار دارد، همچنین سایر ابعاد معماری برند، یعنی داشتن چشمانداز بلند مدت، پر کردن شکاف بین عرضه و تقاضا، اولویتبندی بخشبندی مشتری، دارای وضعیتی متوسط و داشتن استراتژی کارآمد گردشگری نیز در وضعیت ضعیفی قرار دارند.
·
سقایی، مهدی؛ جوانبخت قهفرخی، زهره؛ حاتمینژاد، حجت و ثابت کوشکی نیان، مجتبی. (1391). نقش مدیریت برند در اقتصاد گردشگری کلان شهرها (نمونه موردی؛ کلان شهر مذهبی مشهد). اولین همایش ملی جغرافیا، مخاطرات محیطی و توسعه پایدار. اهواز. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
کاظمی، علی؛ غفاری، محمد؛ کنجکاو منفرد، امیررضا و تسلیمی، امین. (1394). «بررسی تأثیر احساس تعلق به مقاصد گردشگری بر رضایت و وفاداری گردشگر (مطالعهی موردی: گردشگران خارجی سفر کرده به شهر اصفهان)». برنامهریزی و توسعه گردشگری. 4(12). 34-51.
کشاورز، محمد. (1399). تئوری مدیریت و رفتار سازمانی. تهران: اندیشه ارشد.
Ansgar, M., & Mannheimer, E. (2017). Bridging the Supply and Demand Gap: Growing the Demand of a Cartonboard Product in the Chinese Market (Master's thesis). Chalmers University of Technology, Göteborg, Sweden : E2017:030.
Aziri, B., & Nedelea, A. (2013). Business strategies in tourism. EcoForum Journal, Vol 2, No 1, (2013), 1-11.
Baker, B. (2009). Destination branding for small cities. Portland: Creative Leap Books.
Cooil, B., Aksoy, L., & Keiningham, T. L. (2008). Approaches to customer segmentation. Journal of Relationship Marketing, 6 (3-4), 9-39.
Dacin, P.A. and Brown, T.J. (2006). Corporate Branding, Identity and Customer Response. Journal of the Academy of Marketing Science, 34 (2), 95–99.
Datzira-Masip, A. Poluzzi. (2014). Brand architecture management: The case of four tourist destinations in Catalonia. Journal of Destination Marketing & Management, 3, 48–58.
Dehdashti, S. Zohreh, Salehi sedghiani, Jamshid. Harandi, Azin. (2012). impact of brand equity from consumer perspective on brand satisfaction and loyalty in hotel industry. Tourism management studies, 17 (7), 1-32.
Énalan, D., & Soteriades, M. (2012). Tourism destination marketing: approaches improving effectiveness and efficiency. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 3 (2),107-120.
Floh, A., Zauner, A., Koller, M., & Rusch, T. (2014). Customer segmentation using unobserved heterogeneity in the perceived-value–loyalty–intentions link. Journal of Business Research, 67 (5), 974-982.
Hanna, S., & Rowley, J. (2011). Towards a strategic place brand-management model. Journal of Marketing Management, 27 (5–6), 458–476.
Harish, K. (2010). Brand architecture in tourism branding: The way forward for India. Journal of Indian Business Research, 2 (3), 153–165.
Heath, R., Brandt, D., & Nairn, A. (2006). Brand relationships: Strengthened by emotion, weakened by attention. Journal of advertising research, 46(4), 410-419.
Henriksson, Roy D., and Robert C. Merton. (1981). On market timing and investment performance. Journal of Business, 57, 513-534.
Hosseini, M., & Shabani, M. (2015). New approach to customer segmentation based on changes in customer value. Journal of Marketing Analytics, 3(3), 110-121.
Hsu, L., Fournier, S., & Srinivasan, S. (2016). Brand architecture strategy and firm value: how leveraging, separating, and distancing the corporate brand affects risk and returns. Journal of the Academy of Marketing Science, 44(2), 261-280.
Isakov, D., & Marti, D. (2011). Technical analysis with a long term perspective: Trading strategies and market timing ability. International Conference of the French Finance Association (AFFI).
Janiszewski, C. and van Osselaer, S.M.J. (2000). A Connectionist Model of Brand-quality Associations. Journal of Marketing Research, 37, 331–350.
Keller, K. L. (2003). Understanding brands, branding and brand equity. Interactive Marketing, 5 (1), 7–20.
Kotler,F and Pforch,V. .(2006). Management of industrial brands. Heidarzadeh, K. (1389). Tehran: Syteh.
Lott, M. (2014). Bridging the Gap Between Supply and Demand. J. Int.The journal of international Energy Agenncy, (6), 34-35.
Maehl, N., & Shneor, R. (2010). On congruence between brand and human personalities. Journal of Product & Brand Management, 19(1), 44– 53.
Matzler ,Kurt, Andreas Strobl , Nicola Stokburger-Sauer , Artur Bobovnicky , Florian Bauer. (2016). “Brand personality and culture: The role of cultural differences on the impact of brand personality perceptions on tourists' visit intentions”. Tourism Management, 2016 Feb 1;52,507-520.
McDonald, M., Christopher, M., & Bass, M. (2003). Market segmentation. In Marketing. Palgrave, London.
Merrilees, B. (2005). Radical Brand Evolution: A Case-based Framework Journal of Advertising Research, 45(2), 201–210.
Morgan, N. J., Pritchard, A., & Pride, R. (2010). Destination branding. Oxford: Butterworth-Einemann.
Muzellec, L., & Lambkin, M. C. (2009). Corporate branding and brand architecture: a conceptual framework. Marketing Theory, 9(1), 39-54.
Niavali, H. K., Taleghani, M., & Akhlagh, E. M. (2014). The Brand and Importance of its Dimensions in the Marketing Management. International Journal of Management Science and Business Administration، Vol. 4, No.7, 14 – 29
Oreski, D. (2012). Strategy development by using SWOT-AHP. Tem Journal, 1(4), 283-291.
Peng, S., & Sun, X. (2015). Global sustainable development report: background, progress, and recommendations. Chinese Journal of Population Resources and Environment, 13(1), 61-66.
Pike, S., & Page, S. J. (2014). Destination Marketing Organizations and destination marketing: A narrative analysis of the literature. Tourism management, 41, 202-227.
Rajagopal, A. (2009). Place branding architecture for eco-tourism. International Journal of Leisure and Tourism Marketing, 1(1), 58-69.
Riazi, fayaz & kheyroddin, reza. (2017). Strategy Making For Tourism Destination Developement by Using Quantitative Analysis and SWOT Matrix, Case Study: Gaemshahr Country. Journal of Interdisciplinary Research, vol.32, 27–32.
Rijpma, A., Van Zanden, J. L., & d’Ercole, M. M. (2018). A long-term perspective on the development experience of emerging and industrialised economies. International Journal of Economics and Business Administration, Vol.6, No.4, Dec. 2018. https://doi.org/10.1787/ad930641-en.
Sanchez, R. (2004). Conceptual analysis of brand architecture and relationships within product categories. Journal of Brand Management, 11 (3), 233-247.
Scherrer, P., Alonso, A., & Sheridan, L. (2009). Expanding the destination image: Wine tourism in the Canary Islands. International journal of tourism research, 11(5), 451-463.
Tsiptsis, K. K., & Chorianopoulos, A. (2011). Data mining techniques in CRM: inside customer segmentation. John Wiley & Sons. Hoboken, New Jersey, United States.
Van Dyk, A., Tkaczynski, A., & Slabbert, E. (2019). Repeat tourism, destination image and behavioural intentions: implications for sustainable development in South Africa. Tourism Recreation Research, 44 (3), 392-398.
Wedel, M., & Kamakura, W. A. (2012). Market segmentation: Conceptual and methodological foundations (Vol. 8). Springer Science & Business Media. Dordrecht/Boston/London: Kluwer Academic Publishers.
Xing, J. (2013). Market Research about customer segmentation. Bachelor’s thesis, Hamk university of applied sience.
Yuwo, H., Ford, J. B., & Purwanegara, M. S. (2013). Customer-based brand equity for a tourism destination (CBBETD): The specific case of Bandung City, Indonesia. Organizations and markets in Emerging Economies, 4(1), 8-22.