ارائه الگوی گردشگری سلامت براساس شاخص¬¬های فرهنگی در ایران
الموضوعات :
1 - دانشجو
الکلمات المفتاحية: گردشگری, گردشگری سلامت, ابعاد فرهنگی, مؤلفه های فرهنگی, شاخص¬های فرهنگی,
ملخص المقالة :
جهانی شدن سلامت به معنای درنوردیدن مرز های کشور ها به وسیلة بیماران با هدف درمان است. امروزه سلامت، پدیده ای جهانی است. تأسیس بیمارستان های چندملیتی، رقابتی شدن قیمت های درمانی در سطح دنیا، بینالمللی شدن استاندارد ها و نزدیک شدن سطح فناوری های تخصصی کشور ها، از جمله نشانه های جهانی شدن سلامت اند. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردي است؛ زیرا الگوی طراحی شده در نهایت منجر به مبنایی برای ارائه الگوی گردشگری سلامت براساس شاخص های فرهنگی در ایران خواهد شد و از آنجا که هدف این تحقیق رشد و توسعه گردشگری سلامت براساس شاخص های فرهنگی است توسعهای نیز هست. رويكرد ما در اینجا رویکرد اكتشافي است. این تحقیق از آنجا که در دو مرحله کیفی و کمی و ترکیب این دو انجام شده است، یک طرح ترکیبی است که در مرحله کیفی و کمی، داده ها به ترتیب با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه جمعآوری شدهاند. جامعه آماری متشکل از مدیران ارشد و مرتبط با سیاستگذاری در صنعت گردشگری، دست اندرکاران صنعت گردشگری سلامت ایران،استادان و اعضای هیأت علمی رشته مدیریت با گرایش گردشگری و فرهنگی بودند. تعداد نمونه مورد نظر در این پژوهش با استفاده از فرمول نمونه گیری جامعه نامعلوم کوکران انجام و 100 نفر معلوم شد. نتایج نشان می دهد که؛ با بازبینی متعدد و ترکیب کد ها در چند مرحله در نهایت 66 زیر مفهوم شناسایی شد و بعد از انجام تحلیل فرایند و با توجه به مدلهای مفهومی بیان شده، در ادبیات نظری پژوهش، درنهایت عوامل 11 گانه تأثیرگذار شناسایی و مشخص شد.
ابراهیم پور، علیرضا. (1389). «ارائه الگوی تعیین فاصله انتظاراتی بین وضع مطلوب و وضع موجود در گردشگری بر اساس شاخص¬های فرهنگی». رساله دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
ابراهیم زاده، عیسی؛ سخاور، ناهید و تقی¬زاده، زهرا. (1392). «بررسی تطبیقی ظرفیت¬های گردشگری سلامت در ایران و هند با بهره¬گیری از مدل swot و فرایند سلسه مراتبی AHP». فصلنامه مطالعات شبه قاره، سال پنجم، شماره 5.
افتخارزاده، امیر. (1394). «بررسی عوامل مؤثر بر توسعه بیمه سلامت گردشگری در ایران». کنفرانس بین¬المللی مدیریت، اقتصاد و مهندسی صنایع.
امین¬بیدختی علی، زرگر، سید مجتبی، نظری ماشاالله. (1389). «بازاریابی راهبردی در صنعت گردشگری»، مطالعات مدیریت راهبردی، نشریه مدیریت، شماره 3.
بابکی، روح االله؛ نرگسی، شهین و عفتی، مهناز. (1397). «بررسی رابطه بین گردشگری و رشد اقتصادی و توسعه مالی در ایران»، نشریه اقتصاد مالی، دوره دوازده.
تاوتلی، مهرداد و محمدی، بهاره. (1393). «بررسی و رتبه¬بندی عوامل مؤثر بر بازاریابی گردشگری در جزیره کیش»، اولین همایش بین¬المللی علمی راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران، چالش¬ها و چشم اندازها.
تفتی، حامد؛ منشادیان، سعیده؛ فرازی، یزدان و آباد، ثریا. (1397). «تحلیل تاثیرات متقابل صنعت بیمه و گردشگری در ایران با رویکرد مدل- سازی معادلات ساختاری». فصلنامه علمی پژوهشی گردشگری و توسعه، سال هفتم، شماره3، ص87-74.
جلیلیان، لعیا؛ چقاجردی، ایمان؛ فتوحی، زیبا و اعتباری گوهرریزی، سلما. (1396). «تحلیل راهبردهای توسعه گردشگری فرهنگی شهر اصفهان با استفاده از مدل ترکیبی-QSPM- SWOT»، مجله مدیریت فرهنگی، سال یازدهم، شماره 39.
حقیقی، محمد؛ سعیدنیا، حمیدرضا و کیانوش قویم، غزال. (1390). «نقش رضایت احساسی در تمایلات رفتاري مشتریان در ارتباط باکیفیت خدمت در صنعت هتلداری»، مجله مدیریت بازاریابی، شماره 6.
خوارزمی، امیرعلی؛ رهنما، محمدرحیم؛ جوان، جعفر و اجزا شکوهی، محمد. (1395). «عوامل موثر بر ارتقای گردشگی سلامت؛ مقایسه دیدگاه گردشگران خارجی و مدیران داخلی». مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد 8، شماره 3، صص 405-416.
رضوانی، علی اصغر. (۱۳۸۵). جغرافیا و صنعت توریسم. تهران: انتشارات پیام نور.
زاهدی، مهدی و محمدی، عمید. (1394). «نقش حقوق مالکیت فکری در حمایت از صنت گردشگری». پژوهش حقوق خصوصی، شماره4(13).
شالبافیان، علی اصغر. (1394). گردشگری سلامت در رویکرد جامع. چاپ اول. تهران: مهکامه.
شاین، ادگار. (1383). مدیریت فرهنگ سازمانی و رهبری. چاپ اول. ترجمه: دکتر بروزو فرهی بوزنجانی، شمس¬الدین نوری نجفی. تهران: سیمای جوان.
شریفی چلنبر، کاملیا. (1396). «شناسايي و رتبه¬بندي موانع توسعه گردشگري پزشکي در استان گیلان». پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت جهانگردی گرایش برنامه¬ریزی و توسعه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی گروه آموزش مدیریت و اقتصاد، دانشگاه محقق اردبیلی.
طباطبایی نسب، سید محمد؛ نوری، ابوالفضل؛ کاظم امین پور، محمد و خاکی اردکانی، هادی. (1393). «اولویت بندی عوامل موثر بر جذب گردشگر پزشکی با استفاده از تکنیک MADM فازی». اولین همایش ملی بازاریابی فرصت¬ها و چالشها.
عربشاهی کریزي، احمد و آریا نفر، مرتضی. (1393). «گردشگري سلامت و قابلیت¬هاي گردشگري پزشکی- درمانی در ایران». فصلنامه فضاي گردشگري، سال سوم، شماره9.
غفاری، محمد و مام رمضانی، کیوان. (1398). «ارائه الگویی برای بررسی تأثیر ارتباطات توصیه¬ای آنلاین بر قصد سفر به مقصد گردشگری». دوفصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، سال هفتم، شماره سیزدهم.
محمدی پور، فاطمه و رحیمی کیا، امین. (1389). «توریسم درمانی: پدیده¬ای در حال ظهور در مراقبت¬های بهداشتی درمانی». همایش کاربرد جغرافیای طبیعی در برنامه¬ریزی محیطی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد، خرم آباد.
مروتی شریف آبادی، علی. (1393). «ارائه مدل توسعه گردشگری سلامت با رویکرد تلفیقی تاپسیس فازی و مدل سازی ساختاری تفسیری در استان یزد»، رساله دکتری، مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
نادری مهدیی، کریم؛ لطيفي، سميه و زليخايي سيار، ليلا. (۱۳۹۲). «موانع موثر بر توسعه فعاليت¬هاي گردشگري در نواحي روستايي همدان با تأکيد بر روستاهاي هدف گردشگري»، برنامه¬ريزي منطقه¬اي، دوره 3، شماره 9.
ناصر پور، مهرداد. (1396). «ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻋﻮاﻣﻞ ﻏﯿﺮدرﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮔﺮدﺷﮕﺮي ﺳﻼﻣﺖ»، ﭘﺎﯾﺎن ﻧﺎﻣﻪ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ رﺷﺘﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ ﮔﺮاﯾﺶ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻟﺮﺳﺘﺎن، داﻧﺸﮑﺪه ﻋﻠﻮم اﻗﺘﺼﺎدي و ادارﯾﯽ.
نوري، غلامرضا؛ تقي¬زاده، زهرا و شيراني، زيبا. (1390). «نقش ايران در گردشگري درماني جهان اسلام با تأکيد بر طبيعت درماني (کارکردها، چالش¬ها و راهکارها». جغرافيايي فضاي گردشگري، تابستان 1391 ,دوره اول، شماره 3.
نیک سرشت، فرامرز؛ کیانی، زهره، و دلشادخرم آبادی، مرضیه. (1395). «مروری بر نظریه¬های پایه گردشگری سلامت و پزشکی و شناخت تسهیل¬گران گردشگری پزشکی و ویژگی¬های آنان». کنفرانس بین¬المللی گردشگری، جغرافیا و باستان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان.
هرندی، عطاءاله و میرزائیان، خمسه. (1396). «تبیین مدل جذب گردشگر سلامت: با استفاده از راهبرد تئوری داده بنیاد کلاسیک»، گردشگری شهری، دورة4، شماره1. ص87-98.
Abubakar, A. M., & Ilkan, M. (2016). Impact of online WOM on destination trust and intention to travel: A medical tourism perspective. Journal of Destination Marketing & Management, 1–10.
Amin Bidokhti AA, Zargar M, Nazari M. (2011). Mix Strategic Tourism Marketing. Strategic Management Studie; 3: 49-68.
Azimi, F., & Avetisyan, S. (2016). On the Status of rural tourism and tourism economy in Iran. International Journal of Agricultural Management and Development (IJAMAD), 7(1047-2017-1716), 71-77.
Butenko, H., Goncharova, N., Saienko, V., & Tolchieva, H. (2017). Use of health tourism as a basis for improving physical condition of primary school age children. Journal of Physical Education and Sport, 17, 34.
Boluk, K., Cavaliere, C. T., & Higgins-Desbiolles, F. (2017). Critical thinking to realize sustainability in tourism systems: reflecting on the 2030 sustainable development goals: Guest Editors. Journal of Sustainable Tourism, Volume 25, 2017 - Issue 9,
Choi,Incheol , Reeshad Dalal, Chu Kim-Prieto, Hyekyung Park,(2003) Culture and judgment of causal relevance, J Pers Soc Psychol. 2003 Jan;84(1):46-59.
Connel, J. (2011). Medical Tourism. Journal of Sustainable Tourism,Volume 25, 2011 - Issue 9
Connell, J. (2013), “Contemporary medical tourism: conceptualization, culture and commodification”,Tourism Management, Vol. 34, pp. 1-13#
Connell, J., (2016), Medical Tourism: Sea, Sun, Sand and Y Surgery, Tourism Management, Australia: School of Geosciences University of Sydney.
Ebrahimzadeh, I., Sakhavar, N., & Taghizadeh, Z. A. (2013). Comparative Study of Health Tourism Potentials in Iran and India. Journal of Subcontinent Researches. 2013, 5(15), 51-78.
Eftekhari A, Poortaheri M, Mahdavian F. (2011). theprioritization of the tourism potential in rural areas, Geography and Development; 24: 23-38.
Hall, M. (2011). Health and medical tourism: A kill or cure for global public health?,Tourism Review, 66(1/2), 4–15.
Heung, V., Kucukusta, D. & Song, H. (2011), Medical tourism development in Hong Kong: An assessment of the barriers. Tourism Management. 2011; 32: 995–1005.
Horton, S. and Cole, S. (2011), “Medical returns: seeking health care in Mexico”, Social Science and Medicine, Vol. 72 No. 11, pp. 1846-52.
Izadi M, Joneidi N, Ranjbar R, Ayoobian A(2012). Health tourism in Iran: Competitive advantage factor. Tehran; Asia Pacific Travel Health Conference. Iranian Journal of Military Medicine.
Lee, H. K., & Fernando, Y. 2015. The antecedents and outcomes of the medical tourismsupply chain. Tourism Management, 46, 148-157.
Li, Y., Hu, C., Huang, C., & Duan, L. (2017). The concept of smart tourism in the context of tourism information services. Tourism Management, 58, 293-300.
Mohamad, W. N., Omar, A., Haron, M. S (2012). The Moderating Effect of Medical Travel Facillitators in Medical Tourism. procedia- social and behavioral sciences, 65 (2012), 358-363.
Oraphan Chanin,, (2015) Ploykanok Khunchumnan, Suwapas Amphansookko, Kulteera Thongyai, Piangpis Sriprasert,Guidelines on Health Tourism Management for Middle Eastern Tourists in Phuket Province,Procedia Computer Science, Volume 65, 2015, Pages 1146-1153.
Snyder, J., Crooks, V. A., Adams, K., Kingsbury, P., & Johnston, R. (2011). The ‘patient's physician one-step removed’: the evolving roles of medical tourism facilitators. Journal of Medical ethics, 37(9), 530-534.
Wongkit, M., & McKercher, B. (2013). Toward a typology of medical tourists: A case study of Thailand. Tourism Management, 38, 4-12.
Joo hyun Lee, Hong-bumm Kim, (2015) "Success factors of health tourism: cases of Asian tourism cities", International Journal of Tourism Cities, Vol. 1 Issue: 3, pp. 216-233,
Shaw, G. & Williams. M. A. (2004). Tourism and tourism space،London: SAGE publications.
Woodman, R. W., Sawyer, J. E., & Griffin, R. W. (2015). Toward a theory of organizational creativity. Academy of management review, 18, 293-321