ایجاد مزیت رقابتی پایدار در بخش هتلداری (رویکرد تلفیقی عاملیتگرایی و منبعمحوری)
الموضوعات :محمدرضا فرزین 1 , مصطفی محمودی 2 , مهدی کروبی 3 , اکبر پورفرج 4
1 - دانشیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری،
2 - دانشکده مدیریت و حسابداری علامه طباطبایی
3 - دانشگاه علامه طباطبایی تهران
4 - دانشگاه علامه طباطبایی
الکلمات المفتاحية: هتل, مزیت رقابتی پایدار, رویکرد عاملیتگرایی, رویکرد منبعمحوری, شایستگی کارکنان,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، مطالعه مزیت رقابتی پایدار با توجه به شایستگیهای مورد نیاز کارکنان هتلها میباشد تا رقابتپذیری هتلها را به طور مداوم تضمین کند. دیدگاه منبع محوری بر این نکته تأکید دارد که سازمانها باید توجه خود را معطوف منابع داخلی خصوصاً منابعانسانی کنند و رویکرد عاملیتگرائی نیز بر نقشآفرینی کارکنان و تعاملات آنان درون چارچوب کنش دارد. نوع پژوهش توسعهای/کاربردی و توصیفی/پیمایشی بوده و جمعآوري دادهها، بر اساس پرسشنامهاي متشکل از 73 سؤال و انتخاب نمونه تصادفی 260 نفري از ميان مديران و كاركنان هتلهای پنج ستاره تهران انجام پذیرفت. تجزيه و تحليل دادهها، با استفاده از روش الگوسازي معادلات ساختاري - در دو بخش الگوي اندازهگيري – جهت بررسي ويژگي فني پرسشنامه و بخش ساختاري، جهت بررسي فرضيههاي پژوهش انجام پذيرفت. يافتههاي پژوهش، حاكي از تأثير مثبت و معنادار متغیر چارچوب کنش بر کنشگر شایسته و کنشگر شایسته بر ایجاد مزیت رقابتی پایدار در اشکال نوآوری تولیدی، فرآیندی و اداری دارد. بر مبناي نتايج تحقيق، میان عوامل چارچوب کنش یعنی رفاه ذهنی، اعطای آزادی مثبت، تسهیم دانش، رهبری تحولآفرین، برابری سازمانی و تأمین قراردادهای روانشناختی با مهارتهای فردی، بین فردی و مدیریتی و نیز شایستگی سازمانی کارکنان ارتباط وجود دارد. ایجاد شرایط لازم برای نقشآفرینی کارکنان و تدوین آزمونهای استخدامی و استانداردهای ارزیابی عملکرد براساس مهارتها و شایستگیهای شناسایی شده در این پژوهش به مدیران هتلهای ایران پیشنهاد میشود.
آرمسترانگ، مایکل. (1394). راهنمای مدیریت عملکرد. ترجمه: سید رضا سیدجوادین و یوسف رضایی. تهران: نگاه دانش.
باتامور، تام و ویلیام، آوتویت. (1392). فرهنگ علوم اجتماعی قرن بیستم. ترجمه: حسن چاوشیان. تهران: نشر نی.
بوریل، گیبسون و مورگان، گارت. (1395). نظریههای کلان جامعهشناختی و تجزیه و تحلیل سازمان. ترجمه محمدتقی نوروزی. تهران: سمت.
تاجزاده نمین، ابوالفضل. (1392). مدیریت منابع انسانی در صنعت گردشگری و مهماننوازی. تهران: انتشارات مدیریت.
چوپانی، حیدر. (1390). بررسی رابطه رهبری تحولآفرین با گرایش به نوآوری سازمانی در شرکت سهامی بیمه البرز. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران.
حاجيپور، بهمن و مومني، مصطفي. (1387). «بازشناسي رويکرد منبع محور نسبت به منابع سازمان و مزيت رقابتي پايدار مورد مطالعه: شرکت توليدي ساران». انديشه مديريت راهبردي (انديشه مديريت)، دوره، شماره 1 (پياپي 5).
حاجی حسینی، حجتالله و نورزاد مقدم، احسان. (1393). تاثير نوآوري و بازارگرايي بر عملكرد كسب¬وكار و مزيت رقابتي پايدار در بنگاههاي صنعتي. دو فصلنامه توسعه تكنولوژي صنعتي. شماره 23، صص 21-30.
حقيقیکفاش، مهدی و باقری، حامد. (1391). «کیفیت خدمات و وفاداری مشتریان در هتلهای چهار ستارهی شهر شیراز». فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری. سال هفتم، شماره 20، صص 1-29.
حکاک، محمد و رحیمیاقدم، صمد. (1394). «نقش معنویت سازمانی در خلق مزیت رقابتی پایدار: مورد مطالعه کارکنان شعب بانک مسکن شهرستان تبریز». مدیریت فرهنگ سازمانی. دوره 13، شماره 2، صص 484-461.
دهدشتی شاهرخ، زهره؛ صالحی صدفیانی، جمشید و هرندی، آزین. (1391). «تأثیر ارزش ویژۀ برند از دیدگاه مصرف کننده بر رضایت و وفاداری به برند در صنعت هتلداری». فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری. سال هفتم، شماره 17، صص 1-32.
راسخی، سعید و ذبیحی لهرمی، المیرا. (1387). «مزیت رقابتی در سطح بنگاه: مفهوم و تئوری». پژوهشنامه علوم اجتماعی و اقتصادی. سال هشتم، شماره 28.
رستگار، عباسعلی و مقصودی، طاهره. (1395). «بررسی تأثیر رهبري تحولآفرین بر نوآوری سازمانی با میانجیگري تسهیم دانش». فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول). سال بیستوپنجم، شماره 80، صفحات 157-182.
رکنالدینافتخاری، عبدالرضا؛ ایمانیخوشخو، محمدحسین؛ پورطاهری، مهدی و پورجمعلویجه، افسانه. (1395). «تحلیل بعد اجتماعی مدیریت کارآفرینی پایدار در صنعت هتلداری (مورد مطالعه: هتلهای 4 و 5 ستاره شهر تهران)». دوفصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری. سال سوم، شمارۀ ششم، صص 139-163.
سپهوند، رضا؛ وحدتی، حجتاله؛ اسماعیلی، محمدرضا و رحیمی اقدم، صمد. (1394). «طراحي الگوي مزيت رقابتي پايدار مبتني بر شايستگي سرماية انساني در صنعت بيمه». فصلنامه پژوهشهاي مديريت منابع انساني دانشگاه جامع امام حسين. سال هشتم، شماره 1، صص 179-208.
شفیعا، سعید و سیدنقوی، میرعلی. (1397). «الگوی مدیریت برند داخلی هتلهای شهر تهران». ماهنامه باغ نظر. 15 (68)، 38-25. گیدنز، آنتونی. (1384). مسائل محوري در نظریه اجتماعی، کنش ساختار و تناقض در تحلیل اجتماعی. ترجمه: محمد رضایی. تهران: سعاد.
فرزانه، محمد؛ روحبخش، هاجر و بذرافشان، مرتضی. (1395). «نقش واسطهای مدیریت دانش در ارتباط میان رهبری تحولآفرین و نوآوری سازمانی». فصلنامه رسالت مدیریت دولتی. سال هفتم، شماره 23، 15-31.
مار، برنارد. (1394). شاخصهای کلیدی عملکرد: 75 شاخص که هرکس باید از آن آگاه باشد. ترجمه: عادل آذر و عسگر یوسفیان آستانه. تهران: نگاه دانش.
محمدیمقدم، یوسف غلامحسینی، حسین؛ یزدانشناس، ابوذر و مظلومی، محمدرضا. (1391). «تأثیر تناسب فرد شغل و فرد سازمان بر تعهد سازمانی: کارکنان نقش میانجی قرارداد روانشناختی». فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت. سال ششم، شماره 21، صص 9-28.
Albert, R., Escot, L., & Fern´andez-Cornejo, J., (2011). A field experiment to study sex and age discrimination in the Madrid labour market, The International Journal of Human Resource Management, 22(2), 351–375.
Andriessen, I., Nievers, E., Dagevos, J., & Faulk, L., (2012). Ethnic discrimination in the Dutch labor market: Its relationship with job characteristics and multiple group membership, Journal of Work and Occupations, 39(3), 237–269.
Bagri S. C. Babu, Suresh. & Kukreti, Mohit. (2010). Human Resource Practices in Hotels: A Study from the Tourist State of Uttrakhand, India. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 9:3, 286-299.
Barney, J. B. & Wright, Patrik M., (1998). On Becoming a Strategic Partner: The Role of Human Resources in Gaining Competitive Advantage, Journal of Human Resource Management: 37.
Bass, B. M., & Avolio, B. J., (1995). MLQ Multifactor Leadership Questionnaire for research: permission set, Redwood City, CA: Mindgarden.
Breiter, D, Tesone D. V. Leeuwen, D. V. & Rue MS, V. (2002). An Analysis of Hotel Employees' Motivation Using Kovach's Ten Factor Model. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 1:4, 63-77.
Cabrera, A., Collins, W. C., & Salgado, J. F. (2006). Determinants of individual engagement in knowledge sharing. The International Journal of Human Resource Management, 17(2), 245–264.
Chang Y., & Yeh, C., (2002). A survey analysis of service quality for domestic airlines, European Journal of Operational Research, 139, 166–177.
Cheung, Catherine. Kong, Haiyan & Song, Haiyan. (2014). How to influence hospitality employee perceptions on hotel brand performance, International Journal of Contemporary Hospitality Management Vol. 26 No. 8, 2014.
Chung, K., (2000). Hotel management curriculum reform based on required competencies of hotel employees and career success in the hotel industry, Tourism Management, 21, 473–487.
Chung-Herrera, B. G., Enz, C., & Lankau, M. J., (2003). Grooming future hospitality leaders: A competencies model, Journal of Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 44(3), 17–25.
Giddens, Anthony. (1984). The Constitution of Society: Outline of the Theory of Structuration. Cambridge Polity Press.
Giddens, Anthony. (1991). Modernity and Self-Identity: Self and Society in Late Modern Age. Stanford, CA: Stanford University Press.
Haugen, L. K. (2006). The case for complexity: A look at the relationship between individual and structure from the inside out. Human Resource Development International, 9, 49-67.
Hardré, P. L., & Reeve, J. (2009). Training corporate managers to adopt a more autonomy-supportive motivating style toward employees: An intervention study. International Journal of Training and Development, 13, 165-184.
Hwee, H. T. & Augustine, Lim. (2009). Trust in Coworkers and Trust in Organizations, The Journal of Psychology Interdisciplinary and Applied Volume 143, Issue 1.
Jimenez-Jimenez, D. Sanz-valle, R. & Hernandez-Espallardo, M. (2008), Fostering innovation: the role of market orientation and organizational learning, European Journal of Innovation Management,11(3): 389-412.
Joas, hans. (1987). Giddens' Theory of Structuration: Introductory Remarks on a Sociological Transformation of the Philosophy of Praxis. Volume 2, issue 1, pp 13-26.
Jordan, Stefanie, Gessnitzer, Sina & Kauffeld, Simone. (2017). Develop yourself, develop others? How coaches and clients benefit from train-the-coach courses Coaching, An International Journal of Theory, Research and Practice Volume 10, Issue 2, 125-139.
Karatepe, Osman M. & Kilic, Hasan. (2015). Does Manager Support Reduce the Effect of Work–Family Conflict on Emotional Exhaustion and Turnover Intentions, Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 14:267–289.
Katz, R., (1974). Skills of an effective administrator, Harvard Business Review, 52(5), 90–102.
Kovach, K. (1987). What motivates employees? Workers and supervisors give different answers. Business Horizons. 30, 58-65.
Leonidou, L. C. Leonidou, C. N. Fotiadis, T. A. & Zeriti, Athina. (2013). "Resources and capabilities as drivers of hotel environmental marketing strategy: Implications for competitive advantage and performance", Tourism Management, 35, 94-110.
Magnini, V. P. (2008). Practicing effective knowledge sharing in international hotel joint ventures. International Journal of Hospitality Management, 27, 249–258.
Nam, J. Y Ekinci, Y. & Whyatt, G., (2011). Brand equity, brand loyalty and consumer satisfaction, Annals of Tourism Research. Volume 38, Issue 3, Pages 1009-1030.
Namasivayam, Karthik. Guchait, Priyanko & Lei, Puiwa. (2014), the influence of leader empowering behaviors and employee psychological empowerment on customer satisfaction, International Journal of Contemporary Hospitality Management Vol. 26 No. 1, 2014.
Nicholls, Sarah. Amelung, Bas & Student, Jillian (2017). Agent-Based Modeling: A Powerful Tool for Tourism Researchers. Journal of Travel Research, Vol. 56(1) 3–15.
O'Cass, Aron& Sok, Phyra. (2015). an exploratory study into managing value creation in tourism service firms: Understanding value creation phases at the intersection of the tourism service firm and their customers. Tourism Management 51, 186-200.
Ojasalo, J. (2008). Management of innovation networks: a case study of different approaches, European Journal of Innovation Management, 11(1): 51-86.
Reed, M. (2003). The agency/structure dilemma in organizational theory: open doors or brick walls, in: H. Tsoukas and C. Knudsen (eds) Oxford Handbook of Organizational Theory, pp. 289–309.
Sanchez, Rosa Santero. Perez, Monica Segovia. Nunez, Belen Castro. Domecq, Cristina Figueroa & Ballestero, Pilar Talon. (2015). Gender differences in the hospitality industry: A Job quality index, Tourism Management 51 (2015) 234-246.
Sandwith, P. (1993). A hierarchy of management training requirements: The competency domain model, Journal of Public Personnel Management, 22(1), 43–52.
Slater, Stanley F. (1996). The Challenge of Sustaining Competitive Advantage. Industrial Marketing Management: 25, 79-86.
Slatten, Terje & Mehmetoglu, Mehmet. (2015). the Effects of Transformational Leadership and Perceived Creativity on Innovation Behavior in the Hospitality Industry. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 14:2, 195-219.
Sobaih, Abu Elnasr E. (2015). Hospitality Employment Issues in Developing Countries: The Case of Egypt, Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, Volume 14, Issue 3.
Spencer, L. M. & Spenser, S. M. (1993). Competence at Work. New York: John Wiley & Sons, Inc.
Weber, M., Crawford, A., Rivera, D., Jr., & Finley, D. A., (2010). Using Delphi panels to assess soft skill competencies in entry level managers, Journal of Tourism Insights, 1(1), 98–106.
Weerawardena, J. (2003). Exploring the role of market learning capability in competitive strategy. European Journal of marketing: 37 (3/4), 407-429.
Yap, Matthew H.T. Ineson, Elizabeth M. Alexieva, Iordanka & Tang, Candy M. F. (2015). Bulgarian Hotel Managers’ Recruitment Perceptions, Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 14:133–152, 2015.
Youngmi, Kim & Hyejung, Park. (2014). An Investigation of the Competencies Required of Airline Cabin Crew Members: The Case of a Korean Airline, Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 13:1, 34-62.