تأثیرعوامل منتخب فناوریهای گردشگری هوشمند بر رضایت از استفاده از فناوری در سفر (موردمطالعه: گردشگران شهر یزد)
الموضوعات :هاشم رئیسی سرتشنیزی 1 , امیررضا کنجکاو منفرد 2 , الهه حسینی 3
1 - اقتصاد، مدیریت و حسابداری
2 - دانشگاه یزد
3 - دانشگاه یزد
الکلمات المفتاحية: فناوریهای گردشگری هوشمند, رضایت از استفاده از فناوری در سفر , گردشگری آنلاین, مدلسازی معادلات ساختاری,
ملخص المقالة :
گردشگری هوشمند با توجه به پیشرفتهای اخیر و گسترش فناوری اطلاعات به وجود آمده است و حالتهای جدید ارتباطات، روشهای جدید جمعآوری اطلاعات و فرصتهای جدید برای خلق ارزش و مدیریت را پیشنهاد داده است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر فناوریهای گردشگری هوشمند بر رضایت از استفاده از فناوری در سفر می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل آن دسته از گردشگران داخلی در دسترسی است که به شهر یزد سفر کردهاند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه 16 گزارهای یوو و همکاران (2017) و هوانگ و همکاران (2017) استفاده گردیده است و حجم نمونه با توجه به محدود بودن جامعه، 240 نفر تعیین گردید. بهمنظور اطمینان یافتن از دقت و صحت نتایج تحقیق ویژگیهای فنی پرسشنامه در دو بخش روایی (سازه و محتوایی) و پایایی (آلفای کرونباخ) مورد بررسی قرار گرفته است. فرضیههای پژوهش با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری بر پایه روش حداقل مربعات جزئی از طریق اسمارت پی ال اس3 مورد آزمون قرار گرفتند. یافته های نشان داد که هر سه فرضیه، آماره تی بالاتر از 96/1 داشته اند، به همین جهت تمامی فرضیه های پژوهش تأیید شدند. همچنین بیشترین ضریب تأثیر مربوط به اطلاعرسانی فناوریهای گردشگری هوشمند بر رضایت از استفاده از فناوری در سفر می باشد. نتایج نشان داد که فرضیه اصلی فناوریهای گردشگری هوشمند بر رضایت از استفاده از فناوری در سفر اثر دارد و اطلاعرسانی، تعامل و دسترسی بر رضایت از استفاده از فناوری در سفر تأثیر مثبت و معنادار دارد؛ می توان نتیجه گرفت که رضایت از استفاده از فناوری در سفر باعث ایجاد سودآوری برای شرکتهای حوزه گردشگری میشود، در نهایت رضایت منجر به ایجاد وفاداری گردشگران نسبت به یک مقصد خاص می گردد.
آذر، عادل؛ غلام¬زاده، رسول و قنواتی، مهدی. (1395). مدلسازی مسیری - ساختاری در مدیریت: کاربرد نرمافزار SmartPLS. تهران: نگاه دانش.
پوراحمد، احمد؛ فرهودی، رحمتالله و برادران نیا، آیدا. (1396). «ارزیابی نقش فناوری اطلاعات در ارتقاء صنعت گردشگری جزیره کیش». نشریه گردشگری شهری، 4(4)، 13-34.
پورفرج، علیرضا؛ عیسی زاده روشن، یوسف و چراغی، کبری. (1387). «فناوری اطلاعات و ارتباطات صنعت گردشگری رشد اقتصادی». اقتصاد و تجارت نوین، 13(4)، 46-66.
داوری، علی، رضازاده،آرش.(1392). مدل سازی معادلات ساختاری با نرم¬افزار .PLS. تهران: جهاددانشگاهی.
سعیدا اردکانی، سعید، تاج¬پور، مهدی، حسینی، الهه. (1398). «بررسی تأثیر توانمندسازی کارکنان بر اشتراک¬گذاری دانش در سازمان پست و مخابرات شهر شیراز». فصلنامه مدیریت فردا.18.48-60.
نیک رفتار، طیبه، حسینی، الهه. (1395). «تأثیر دانش پیشین بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه (مورد مطالعه: آژانس های گردشگری مشارکت کننده در نمایشگاه گردشگری شهر شیراز)». فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی.9(4)،731-748.
Alt, R., & Klein, S. (2011). Twenty years of electronic markets research—looking backwards towards the future. Electronic Markets, 21(1), 41-51.
Andreu, L., Aldás, J., Bigné, J. E., & Mattila, A. S. (2010). An analysis of e-business adoption and its impact on relational quality in travel agency–supplier relationships. Tourism Management, 31(6), 777-787.
Buhalis, D. (1998). Strategic use of information technologies in the tourism industry. Tourism management, 19(5), 409-421.
Buhalis, D., & Law, R. (2008). Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet—The state of eTourism research. Tourism management, 29(4), 609-623.
Byrne, B. M. (1998). Structural equation modeling with LISREL, PRELIS, and SIMPLIS: Basic concepts, applications, and programming.
Chung, N., & Koo, C. (2015). The use of social media in travel information search. Telematics and Informatics, 32(2), 215-229.
Garrity, E. J., Glassberg, B., Kim, Y. J., Sanders, G. L., & Shin, S. K. (2005). An experimental investigation of web-based information systems success in the context of electronic commerce. Decision Support Systems, 39(3), 485-503.
Ghaffari, M., Abasi, A.,& Konjkav Monfared, A. (2018). The Role of Tourist Experience in the Tourism Destination Image of Isfahan. Journal of Tourism and Development, 7(2),97-112.
Ghaffari, M., Konjkav Monfared, A., & Asgarnejad, B. (2019). Investigating the Effect of Tourism Destination Image on its Reputation (Yazd Province as a Case Study). urban tourism, 6(2), 45-59.
Gretzel, U., Sigala, M., Xiang, Z., & Koo, C. (2015). Smart tourism: foundations and developments. Electronic Markets, 25(3), 179-188.
Ho, C. I., & Lee, Y. L. (2007). The development of an e-travel service quality scale. Tourism Management, 28(6), 1434-1449.
Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1998). Fit indices in covariance structure modeling: Sensitivity to underparameterized model misspecification. Psychological methods, 3(4), 424.
Huang, C. D., Goo, J., Nam, K., & Yoo, C. W. (2017). Smart tourism technologies in travel planning: The role of exploration and exploitation. Information & Management, 54(6), 757-770.
Ishtiaq, M. (2019). Book Review Creswell, JW (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches . Thousand Oaks, CA: Sage. English Language Teaching, 12(5), 40.
Johnson, G. J., Bruner II, G. C., & Kumar, A. (2006). Interactivity and its facets revisited: Theory and empirical test. Journal of Advertising, 35(4), 35-52.
Kim, J., Fiore, A. M., & Lee, H. H. (2007). Influences of online store perception, shopping enjoyment, and shopping involvement on consumer patronage behavior towards an online retailer. Journal of retailing and Consumer Services, 14(2), 95-107.
Kim, S., & Garrison, G. (2009). Investigating mobile wireless technology adoption: An extension of the technology acceptance model. Information Systems Frontiers, 11(3), 323-333.
Konjkav Monfared, A., & Hosseini, E. (2020). The Impact of Exploration and Exploitation Strategies on Tourism Brand Reputation with Emphasis on The Role of Loyalty and Mental Image 0f Tourists (Case Study: 4 and 5 Star Hotels in Yazd). Journal of Tourism and Development, 9(3), 191-206.
Law, R., Qi, S., & Buhalis, D. (2010). Progress in tourism management: A review of website evaluation in tourism research. Tourism management, 31(3), 297-313.
Lazer, D., Pentland, A., Adamic, L., Aral, S., Barabási, A. L., Brewer, D., ... & Jebara, T. (2009). Computational social science. Science, 323(5915), 721-723.
Nikraftar, T., & Hosseini, E. (2016). Factors affecting entrepreneurial opportunities recognition in tourism small and medium sized enterprises. Tourism Review.71(1),1-26.
Park, Y. A., Gretzel, U., & Sirakaya-Turk, E. (2007). Measuring web site quality for online travel agencies. Journal of Travel & Tourism Marketing, 23(1), 15-30.
Petrie, H., & Kheir, O. (2007, April). The relationship between accessibility and usability of websites. In Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems (pp. 397-406). ACM.
Pröll, B., & Retschitzegger, W. (2000). Discovering next generation tourism information systems: A tour on TIScover. Journal of Travel Research, 39(2), 182-191.
Ringle, C. M., Sarstedt, M., & Schlittgen, R. (2014). Genetic algorithm segmentation in partial least squares structural equation modeling. OR spectrum, 36(1), 251-276.
Salamzadeh, A., Tajpour, M., & Hosseini, E. (2019). Corporate entrepreneurship in University of Tehran: does human resources management matter?. International Journal of Knowledge-Based Development, 10(3), 276-292.
Saß, J. (2012). Online advertising in the tourism industry and its impact on consumers-a study to investigate online advertising tools, the degree of usage and customer preferences. Tourism & Management Studies, 7, 101-107.
Shafiee, S., Rajabzadeh, G. A., Hasanzadeh, A., & Jahanyan, S. (2018). Studying The Effect Of It On Sustainable Development Of Tourism Destinations Toward Developing Smart Tourism Destinations (Based On The Meta Synthetize Approach).
Usoro, A., Shoyelu, S., & Kuofie, M. (2010). Task-technology fit and technology acceptance models applicability to e-tourism. Journal of Economic Development, Management, IT, Finance, and Marketing, 2(1), 1.
Van Noort, G., Voorveld, H. A., & Van Reijmersdal, E. A. (2012). Interactivity in brand web sites: cognitive, affective, and behavioral responses explained by consumers' online flow experience. Journal of Interactive Marketing, 26(4), 223-234.
Vich-i-Martorell, G. À. (2004). The internet and tourism principals in the Balearic Islands. Tourism and Hospitality Research, 5(1), 25-44.
Wang, X., Li, X. R., Zhen, F., & Zhang, J. (2016). “How smart is your tourist attraction? Measuring tourist preferences of smart tourism attractions via a FCEM-AHP and IPA approach”. Tourism Management, 54, 309-320.
Werthner, H., & Ricci, F. (2004). E-commerce and tourism. Communications of the ACM, 47(12), 101-105.
Xiang, Z., Wang, D., O’Leary, J. T., & Fesenmaier, D. R. (2015). Adapting to the internet: trends in travelers’ use of the web for trip planning. Journal of Travel Research, 54(4), 511-527.
Yoo, C. W., Goo, J., Huang, C. D., Nam, K., & Woo, M. (2017). Improving travel decision support satisfaction with smart tourism technologies: A framework of tourist elaboration likelihood and self-efficacy. Technological Forecasting and Social Change, 123, 330-341.
Yoo, C. W., Kim, Y. J., & Sanders, G. L. (2015). The impact of interactivity of electronic word of mouth systems and E-Quality on decision support in the context of the e-marketplace. Information & Management, 52(4), 496-505.