ارزیابی عوامل مؤثر بر رضایتمندی گردشگران داخلی و خارجی مجموعه گردشگری بیستون
الموضوعات :منیژه احمدی 1 , ارسطو خیراللهی 2 , مهدی چراغی 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: گردشگری رضایتمندی مجموعه گردشگری بیستون استان کرمانشاه,
ملخص المقالة :
هنگامیکه بحث رضایتمندی گردشگران از یک جاذبه مطرح میشود، باید به مؤلفههای مرتبط با ارزیابی رضایتمندی توجه نمود. به هر میزان رضایت، توقعات و انتظارات گردشگران تأمین شود به همان میزان جذب گردشگر و توسعه گردشگری محقق میشود. بر این اساس، پرسش اساسی پژوهش حاضر این است که «عوامل مؤثر بر میزان رضایتمندی گردشگران داخلی و خارجی از مجموعه میراث جهانی بیستون چیست؟» با توجه به هدف پژوهش، نوع تحقیق، کاربردی و روش تحقيق، پیمایشی - تحليلی است. روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی و در تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی و آزمون تی مستقل) استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق، گردشگران داخلی و خارجی بازدید کننده از مجموعه تاریخی بیستون هستند. تعداد نمونه لازم به علت مشخص نبودن تعداد دقیق جامعه آماری با استفاده از فرمول کوکران 384 گردشگر داخلی و 384 گردشگر خارجی محاسبه شد. یافته های پژوهش بر اساس آمار استنباطی (روش تحلیل عاملی) نشان میدهد که 6 مؤلفه مؤثر بر رضایت-مندی گردشگران شامل کیفیت محیطی، کیفیت خدمات، کیفیت رفتار جامعه میزبان، کیفیت هزینه خدمات، کیفیت امنیت، کیفیت خدمات حمل و نقل است. همچنین نتایج نشان می دهد کیفیت هزینه خدمات، کیفیت محیطی و کیفیت خدمات حمل و نقل مهم ترین عامل مؤثر در رضایت مندی گردشگران داخلی و خارجی است.
بخارایی، احمد؛ شربتیان، محمد حسن؛ احمدی، اعظم. (1393). امنیت اجتماعی ضرورتی در ترویج صنعت گردشگری، مطالعه موردی کلانشهر مشهد. مجله برنامه¬ریزی و توسعه گردشگری. سال سوم. شماره 11. صص95-76.
پاپلی یزدی، محمد حسین؛ سقایی، مهدی. (1391). گردشگری، ماهیت و مفاهیم. چاپ هفتم، تهران: سمت.
پورفرج، اکبر؛ صالحی پور، محمدرضا. (1391). اولویت¬بندی عوامل مؤثر بر ارزشیابی گردشگران اروپایی دیدارکننده از پایگاه میراث جهانی نقش جهان اصفهان. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری. شماره 22. صص: 23-1.
پناهي،حسین؛ بهبودي، داوود؛ ذوالقدر، حمید؛ ذوالقدر، علی. (1394). بررسي تأثير كيفيت خدمات بر رضايت گردشگران مورد شناسي: گنبد سلطانيه. فصلنامه جغرافيا و آمايش شهري - منطقه اي. شماره: 15. صص: 116-101 .
جمینی، داوود؛ جمشیدی، علیرضا. (1391) شناسایی و اولویت¬بندی مؤلفه¬های مؤثر بر سطح رضایت گردشگران (مطالعه موردی بازارچه مرزی شهرستان جوانرود)، دوفصلنامه مطالعات گردشگری، دوره اول. سال اول. شماره 2. صص: 200-181 .
رهنما، محمدرحیم؛ حسینی غفاری، طاهره سادات؛ اشنویی، امیر؛ روستا، مجتبی. (1391). سنجش میزان رضایتمندی گردشگران داخلی از کیفیت خدمات هتل¬داری (مطالعه موردی: کلان شهر مشهد). فصلنامه مطالعات گردشگری. دوره اول. شماره دوم.
سجاسی قیداری، حمدا..؛ صادقلو، طاهره؛ مهدوی، داوود (1393). تبیین نقش کیفیت محیطی مقصدهای گردشگری و روستایی در تقویت تصویر ذهنی گردشگران. مطالعه موردی: روستاهای مقصد گردشگری بخش رودبار قصران. مجله برنامهریزی و آمایش فضا. دوره 19. شماره 2. صص: 88-61.
سعيدا اردكاني، سعید؛ ميرغفوري، حبیب ا.. ؛ برقی، شاهین. (1389). شناسايي و اولويت¬بندي مؤلفه¬هاي مؤثر بر سطح رضايت گردشگران خارجي در شيراز با استفاده ازتكنيك¬هاي تحليل عاملي و تصميم¬گيري چند شاخصه. دو¬فصلنامه مطالعات گردشگری. شماره: 13. صص: 23-1.
سليماني، منصور؛ محمدنژاد، علی؛ خدادادي، پروین؛ عطايي، وحيد (1394). سنجش رضايت¬مندي گردشگران از شهر مهاباد با تأکيد بر گردشگري خريد. نشریه قتصاد و مديريت شهري. دوره 3. شماره 10. صص: 155-139.
ضرابی، اصغر؛ محمدی، جمال؛ باباخانزاده، ادریس. (1390). تحلیل تخلیه هیجانی و امکانات گردشگری در منطقه اورامانات. مجله جغرافيا و برنامهریزی محيط. سال: 22. شماره پياپي: 34. شماره: 3. صص: 1-17.
ضرغام بروجنی، حمید؛ بهمنش، پریسا. (1392). شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد تجربه گردشگری به یادماندنی از دیدگاه گردشگران فرهنگی بازدید کننده از ایران. مجله برنامه¬ریزی و توسعه گردشگری. شماره: 4. صص: 88-67.
عادلی، سمیرا. (1391). بررسی نگرش جامعه میزبان نسبت به گردشگری و پیامدهای آن در یک بافت زنده تاریخی، پژوهش موردی: بافت تاریخی فهادان یزد، نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، دوره 17، شماره4، صص:94-81..
فنی، زهره؛ برغمدی، مجتبی؛ اسکندرپور، مجید؛ سلیمانی، منصور. (1391). سنجش میزان رضایتمندی گردشگران شهر گرگان. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری. سال هفتم. شماره :20. صص: 19-8.
قدمی، مصطفی؛ غلامیان، طاهره. (1390). بررسی کیفیت مبادی ورودی شهرهای گردشگری با تأکید بر جامعه گردشگران. فصلنامه علمی پژوهشی نگرشهای نو در جغرافیای انسانی. سال سوم. شماره سوم.
محجوب، مروارید؛ رنجبريان، بهرام؛ زاهدي، محمد. (1394). تحليل تأثير مؤلفه¬هاي حسي بر رضايت و نيات رفتاري گردشگران خارجي (مورد مطالعه: هتل¬هاي چهار و پنج ستاره شهر اصفهان). نشريه برنامه¬ريزي و توسعه گردشگري. شماره :15. صص: 61-42.
هزارجريبـــي، جعفر؛ نجفی، ملک محمد. (1391). بررسي جامعه شناختي عوامل مؤثر بر توسعه گردشگري در ايران با رويكرد جذب گردشگران خارجی . جغرافيــــا و برنامــــه ريــــزي محيطــــي. ســال: 23. پيــاپي: 47. شــماره: 3. صص: 133-146.
Abooali, Gelareh; Irwana Omar, Shida & Badaruddin, Mohamed (2015). The Importance and Performance of a destination attributes on senior tourist's satisfaction. International journal of Asian social science, Vol 6, PP: 355-368.
Al-Ababneh, Mukhles (2013), Service Quality and its Impact on Tourist Satisfaction. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business. April 2013.VOL 4, NO 12.
Arasli, Huseyin & Baradarani, Sarvnaz (2014). European tourist prospective on destination satisfaction in Jordan’s industries. Social and behavioral sciences journal, Vol (109): pp: 1416-1425.
AP, John (1990). Residents Perceptions, Research on the Social Impacts of Tourism, Annals of Tourism Research, Vol 17, PP: 610 – 616.
Della Corte, Valentina; Sciarelli, Mauro; Cascella, Clelia & Del Guadio, Giovanna (2014). Customer satisfaction in tourist destination: the case of tourism offers in the city of Naples. Journal of investment and management, Vol 4(1-1): 39-50.
Dess, Gregory & Beard, Donald (1984). Dimensions of organizational task environments. Administrative Science Quarterly, Vol 29, pp: 52-73.
Elliott, James (1997). Tourism: Politics and Public sector management. London: Routledge.
Gnanapala, Athula (2015). Tourists Perception and satisfaction: implication for destination management. American journal of meeting research, Vol 1, pp: 7-19.
Gronau, Werner & Kagermeier, Andreas (2007). Key factors for successful leisure and tourism public transport provision. Journal of Transport Geography, Vol 15(2), pp: 127–135.
Lee, SangJae; Jeon, SungIl & Kim, DoYoung (2011). The impact of tour quality and tourist satisfaction on tourist loyalty; the case of Chinese tourists in Korea. International journal of tourism management, Vol 32, pp: 1115-1124.
Liao, Zhixue Liao; Maozho, Jin & Haung, Lu (2015). Survey analysis on tourist satisfaction in Jiuzhaigou Valley. International journal of multimedia and ubiquitous engineering, vol10, PP: 89-98.
Marin, Joaquín Alegre & Taberner, Jaume Garau (2007). Satisfaction and dissatisfaction with destination attributes: Influence on overall satisfaction and the intention to return. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior, Vol1, PP: 74-90.
Milenkovska, Violeta (2011). Contemporary tendencies in the Tourism Operation. University of Tourism and Management Skopje (UTMS), Journal of Economics, Vol 8, pp: 37–50.
National Institutes of Health (2000). Health Disparities: Linking Biological and Behavioral Mechanisms with Social and Physical Environments. Bethesda, Md: National Institutes of Health; 2000. RFA ES-00-004.
Prayag, Girish; Hsany, Sameer & Odeh, Khaled (2013). The role of tourist’s emotional experiences and satisfaction in undertaking behavioral intentions. Journal of destination marketing and management, volume 2, pp: 118-127.
Prideaux Bruce (2000). The role of the transport system in destination development. Tourism Management, Vol 21, pp: 53-63.
Snaith, Tim & Haley, Art (1999). Residents’ opinions of tourism development in the historic city of York, England. Journal of Tourism Management, Vol 20, Issue 5, PP: 595-603.
Sȍderlund, Magnus (1998). Customer Satisfaction and Its Consequences on Customer Behavior Revisited. The Impact of Different Levels of Satisfaction on Word-of-Mouth, Feedback to the Supplier and Loyalty. International Journal of Service Industry Management, Vol 9, pp: 88-169.
Sundary, Made Siti (2015). The Influence of safety, promotion and trust towards image, satisfaction and loyalty: the study of domestic tourist at samosir regency north Sumatra province. Journal of management and social sciences, vol. 5, No2.
Sukiman, Mohd Fauzi; Irwana Omar, Shida; Muhibuddin, Masitah; Yossof, Izatul & Mahamad, Badaruddin (2013). Tourism Satisfaction as a key to destination survival in Pahang. Journal of social and behavioral science, Vol 91, pp: 78-87.
Swarbrooke, John (1999). Sustainable tourism management. New York: CABI Publishing.
Tae Gyou, KO (2000). The Issues and Implications of Escorted Shopping Tours in a Tourist Destination Region: The Case Study of Korean Package Tourists in Australia, Journal of Travel & Tourism Marketing, Vol 8(3), pp: 71-80.
Toyama, Masaki & Yamada, Yuichi (2012). The Relationships among tourist novelty, familiarity satisfaction and destination loyalty: beyond the novelty-familiarity continuum. International Journal of Marketing Studies; Vol. 4, No. 6, pp: 10-18.
Wahidul Habib, M.d & Islam, Nazrul (2009). A study on guest satisfaction of different guest houses in Bangladesh: A case of Bandarban area. Journal of Vacation Marketing, Vol 14(2), pp.
Wasim, Ahmad & Rao, Venkata (2015). Tourist satisfaction, perceived value and behavioral intensions at the Mahabalipuram, Tamil Nado, India. Zenith international journal of multidisciplinary research, Vol 5, pp: 282-295.
Zulkarnaini, Noviarti (2015), the Quality of Social Environment and Social Accessibility of Fishing Communities in West Sumatra, Indonesia. European Journal of Sustainable Development, Vol 4, No.1, pp: 1-8.