تحلیل بعد اجتماعی مدیریت کارآفرینی پایدار در صنعت هتلداری (مورد مطالعه: هتل¬های 4 و 5 ستاره شهر تهران )
الموضوعات :
1 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی اجتماعی پایدار, گردشگری پایدار, عوامل اجتماعی, هتل,
ملخص المقالة :
کارآفرینی، مؤلفه ای حیاتی در موفقیت اجتماعی، سازمانی و فردی است. یکی از رویکردهای مهم در کارآفرینی، کارآفرینی اجتماعی است که به نظر میرسد در تحقق پایداری اجتماعی کسب و کارها نیز می تواند ابزاری سودمند باشد. بعد اجتماعی یکی از ابعاد مهم پایداری را شکل می دهد. علاوه بر این، در صنعت گردشگری با تعامل گسترده میان افراد و پیامدهای اجتماعی گسترده، چالش های اجتماعی اهمیتی دوچندان می یابد. هتل ها نیز به عنوان یکی از بخش های مهم صنعت گردشگری آثار مختلفی بر جامعه و محیط برجای می گذارند، اما مظاهر پایبندی به اصول پایداری اجتماعی در بین کسب وکارهای مختلف صنعت گردشگری و از جمله هتل ها در ایران، چندان گسترده نیست. بنابراین، مقاله حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش است که میزان توجه به بعد اجتماعی مدیریت کارآفرینی پایدار در هتل های ایران چگونه است؟ بدين منظور از پیمایش های میدانی و مشاهده بهره گرفته شده و هتل های 4 و 5 ستاره تهران (در مجموع 17 هتل) مورد مطالعه قرار گرفتند. علاوه بر این 5 شاخص عینی در رابطه با فعالیت های پایدار اجتماعی هتل ها مورد بررسی قرار گرفته و نتایج این مشاهده با نتایج حاصل از پرسشنامه ها مقایسه گردیده است. پرسشنامه ها در میان مدیران (17 مدیر هتل)، کارکنان (213 نفر)، مهمانان (96 نفر) و همسایگان هتل (196 نفر) توزیع گردید. برای دستیابی به پاسخ پرسش مقاله نیز آزمون های تی تک نمونه ای، تی مستقل و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج حاکی از تفاوت میان دیدگاه های گروه های چهارگانه با واقعیت های موجود (شاخص های عینی قابل مشاهده) است.