بکارگیری روش دلفی فازی و فرآیند تحلیل سلسلهمراتب گروهی فازی در شناسایی و رتبهبندی شاخصهای مؤثر بر توسعه کارآفرینی سازمانی
الموضوعات :حسین صمدی میارکلائی 1 , حمزه صمدي میارکلائی 2 , مسعود بسطامی 3
1 -
2 - مدیریت دولتی ،گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران ، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد سنندج، سنندج، ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی سازمانی, شیلات مازندران, نوآوری, دلفی فازی, فرآیند تحلیل سلسله¬مراتبی فازی,
ملخص المقالة :
کارآفرینی سازمانی یکی از شاخههای اصلی کارآفرینی است که نقش کلیدی در موفقیت سازمانها دارد؛ از سویی دیگر، عوامل متعددی بر فرایند توسعه کارآفرینی سازمانی تأثیرگذارند که باید مطالعه و شناسایی شوند. در واقع هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی در شیلات استان مازندران میباشد. روش این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان و خبرگان اداره کل شیلات استان مازندران در مسائل مدیریتی و کارآفرینی میباشند. در پژوهش حاضر پس از مطالعه ادبیات تحقیق، عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی شناسایی و در سه بُعد (عوامل رفتاری، عوامل ساختاری و عوامل محیطی) سازماندهی گردید. دادههای پژوهش نیز با استفاده از پرسشنامههای دلفی و مقایسات زوجی جمعآوری، و با استفاده از روش دلفی فازی و فرآیند تحلیل سلسلهمراتب گروهی- فازی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیلهای صورت گرفته حاکی از آن است که عوامل اصلی مؤثر بر کارآفرینی سازمانی به ترتیب اولویت عبارتاند از: عوامل رفتاری، عوامل ساختاری و عوامل محیطی. میتوان دریافت که کارآفرینی سازمانی از مفاهیم بسیار مهمی است که اهمیت و مزایای آن در سالهای اخیر برای شمار زیادی از سازمانها، شرکتها و بنگاههای تجاری در زیر بخش-های مختلف صنعتی، کشاورزی و شیلاتی کاملاً محسوس بوده است و توجه به آن میتواند بسیاری از منافع اقتصادی و اجتماعی را برای سازمانها بهبار آورد.
1. صفري، علي، گلشاهي، بهنام (1392)، تاثير هوش هيجاني مديران بر كارآفريني سازماني: نقش سبك رهبري و فرهنگ سازماني (مطالعه موردي: شركت گاز استان اصفهان)، نشريه توسعه كارآفريني، (6)3، 202-183.
2. صمدی میارکلائی، حسین، صمدی میارکلائی، حمزه، مشازمینی، موسی (1394)، توسعه كارآفريني گامي در جهت پيشبرد اهداف اقتصادي و اجتماعي شيلات: تبیین و رتبه¬بندی عوامل محيطي (زمینه¬ای) مؤثر با استفاده از رویکرد دلفی فازی و AHP فازی. نشریه پژوهشی علمی شیلات ایران، (3)24، 138-125.
3. صمدی میارکلائی، حسین (1392)، بررسی وضعیتِ ظرفیت و فرهنگسازمانی کارآفرینانه دانشگاه (مطالعه موردی: پنج دانشگاه استان مازندران)، باشگاه پژوهشگران جوان، قائمشهر- ایران.
4. طالع پسند، سیاوش، محمدحسینی، احمد (1395)، آزمون مدل ساختاری فرهنگ سازمانی و فرآیند مدیریت دانش با عملکرد سازمانی: نقش میانجی نوآوری سازمانی. فصلنامه نوآوری و ارزش¬آفرینی، (9)5، 111-101.
5. فيض، داود، زارعي، عظيم، كريمي، بهاره (1392)، بررسي تاثير فناوري اطلاعات و ارتباطات بر كارآفريني سازماني در شركت¬هاي كوچك و متوسط (پيمايشي پيرامون شركت¬هاي كوچك و متوسط شهرك صنعتي سمنان). نشريه فناوري اطلاعات، (2)5، 170-151.
6. کردنائیج، اسدالله، شاه طهماسبی، اسماعیل، شمس الهی، سارا (1393)، تحلیل تفاوتها در نگرش به موانع کارآفرینی با توجه به مولفههای زمینهای در میان دانشجویان کشور. فصلنامه نوآوری و ارزش¬آفرینی، (6)3، 12-1.
7. کردنائیج، اسدا...، زالی، محمدرضا، بهامین، ماجد (1392)، راه¬کارهای ساختاری توسعه کارآفرینی در ایران، نشریه توسعه کارآفرینی، (6)2، 114-95.
8. مقیمی، سید محمد، احمدپور، محمود (1387)، آموزش کارآفرینی در کسب و کارهای کوچک و متوسط ایران: نیازها و راه¬کارها، نشریه توسعه کارآفرینی، (1)1، 245-207.
9. ویسی، رضا، کریم¬زاده، پریسا (1387)، توسعه فرهنگ کارآفرینی؛ عوامل و راه¬کارها (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور استان مازندران). دوفصلنامه برنامه و بودجه، 111، 159-183.
10. Agarwal, R., and Shah, S. (2014). Knowledge sources of entrepreneurship: Firm formation by academic, user and employee innovators. Research Policy, 43, 1109–1133.
11. Analoui, F., Moghimi, S. M., and Khanifar, H. (2009). Public sector managers and entrepreneurship in Islamic Republic of Iran. Journal of Management Development, 28(6), 522–532.
12. Antončič, B., and Zorn, O. (2004). The Mediating Role of Corporate Entrepreneurship in the Organizational Support–Performance Relationship: An Empirical Examination. Managing Global Transitions, 2(1), 5–14.
13. Antončič, B., and Hisrich, R. D. (2001). Entrepreneurship: Construct Refinement and Cross-Cultural Validation. Journal of Business Venturing, 16, 495–527.
14. Atkinson, J.W., and Raynor, J. D. (1974). Motivation and achievement. Winston, Washington.
15. Adeli, A. (2013). Evaluation and interpretation of policies of five-year developmental plans and Iran fisheries outlook. Fisheries Science and Technology, 2(3), 57–74.
16. Bhardwaj, B. R., and Sushil, M. K. (2005). Corporate Entrepreneurship: Application of Moderator Method". Singapore Management Review, 29(13), 47–58.
17. Chaka, C. (2006). Factors That Promote Corporate Entrepreneurship Within The First Rand Bank. Degree of Master of Business Administration. November 2006.
18. Chang D. Y. (1996). Applications of the extent analysis method on fuzzy AHP. European Journal of Operational Research, 95, 649–655.
19. Covin, J., and Slevin, D. (1991). A conceptual model of entrepreneurship as firm behavior. Entrepreneurship theory and practice, 16(1), 7–25. 20. Dunphy, S. (1994). The relationship of entrepreneurial and innovative success. Marketing Intelligence and Planning, 12(9). 1-14.
21. Elenurm, T., Ennulo, J., and Laar, J. (2007). Structures of Motivation and Entrepreneurial Orientation in Students as the Basis for Differentiated Approaches in Developing Human Resources for Future Business Initiatives. EBS Review, 23(2), 50–61.
22. Gogus, O., and Boucher, T.O. (1997). A consistency test for rational weights in multi‐criterion decision analysis with fuzzy pairwise comparisons. Fuzzy Sets and Systems, 86(2), 129–138.
23. Grote, G., and James, L. (1991). Testing behavioral consistency and coherence with the situation response measure of achievement motivation. Multivariate behavioral research, 26(4), 655–691.
24. Gürol, Y., and Atsan, N. (2006). Entrepreneurial Characteristics among University Students and Training in Turkey. Education and training. 48(1), 25–38.
25. Hansemark, O.C. (1998). The effects of an entrepreneurship programme on need for achievement and locus of control of reinforcement. International journal of entrepreneurial behavior and research, 4(1), 28–50.
26. Hsu, Y. L., Lee, C. H., Kreng, V. B. (2010). The application of Fuzzy Delphi Method and Fuzzy AHP in lubricant regenerative technology selection. Expert Systems with Applications, 37, 419–425.
27. Ishikawa, A., Amagasa, M., Shiga, T., Tomizawa, G., Tatsuta, R., and Mieno, H. (1993). The max–min Delphi method and fuzzy Delphi method via fuzzy integration. Fuzzy Sets and Systems, 55, 241–253.
28. Javalgi, R. G., Hall, K. D., and Gavusgil, S. T. (2014). Corporate entrepreneurship, customer-oriented selling, absorptive capacity, and international sales performance in the international B2B setting: Conceptual framework and research propositions. International Business Review, 23, 1193–1202.
29. Kearney, C., Hisrich, R., and Roche, F. (2008). A conceptual model of public sector corporate entrepreneurship. Entrepreneurship Management Journal, 4, 295–313.
30. Kearney, C., Hisrich, R., and Roche, F. (2009). Public and private sector entrepreneurship: similarities, differences or a combination?. Journal of Small Business and Enterprise Development, 16(1), 26–46.
31. Kirkwood, J. (2007). Igniting the entrepreneurial spirit: is the role parents play gendered?. International journal of entrepreneurial behavior and research. 13(1), 39–59.
32. Koelewijn, W. T., Ehrenhard, A. G., Groen, A. J., and Van Harten, W. H. (2012). Intra-organizational dynamics as drivers of entrepreneurship among physicians and managers in hospitals of western countries. Social Science & Medicine, 75, 795–800.
33. Kuratko, D., Hornsby, J. S., and Bishop, J. (2005). Managers’ Corporate Entrepreneurial Actions and Job Satisfaction. International Entrepreneurship and Management Journal, 1, 275–291.
34. Laarhoven, P. M., and Pedrycz, W. (1983). A Fuzzy Extension of Saaty s Priority Theory. Fuzzy Sets and Systems,11(1), 229–241.
35. Martín-Rojas, R., García-Morales, V., and Bolívar-Ramos, M. T. (2013). Influence of technological support, skills and competencies, and learning on corporate entrepreneurship in European technology firms. Technovation, 33, 417–430.
36. Miller, D. (1983). The Correlates of Entrepreneurship in Three Types of Firms. Management science, 29(7), 770–791.
37. Moghimi, S. M. (2007). Corporate Entrepreneurship:Obstacles and Alternatives The Case of Industrial Corporations in Iran. Journal of Entrepreneurship Research, 119–87.
38. Noorderhaben, N. (1995). Strategic decision making. UK: Addison-Wesley.
39. Obino Mokaya, S. (2012). Corporate Entrepreneurship and Organizational Performance: Theoretical Perspectives, Approaches and Outcomes. International Journal of Arts and Commerce, 1(4). 133–143.
40. Peverelli, P.J., & Song, J. (2012). Chinese Entrepreneurship: A Social Capital Approach. Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg. ISBN: 378-642-
41. Romero-Martinez, A., Fernandez-Fodriguez, Z., and Vazquez-Inchausti, E. (2010). Exploring corporate entrepreneurship in privatized firms. Journal of World Business, 45, 2–8.
42. Hsu, Y-L., Lee, C-H., and Kreng, V.B. (2010). The application of Fuzzy Delphi Method and Fuzzy AHP in lubricant regenerative technology selection. Expert Systems with Applications, 37, 419–425.
43. Sadler, R. J. (2000). Corporate Eentrepreneurship in the public sector: the dance of the chameleon. Australian Journal of Public Administration, 59(2), 25–43.
44. Scheepers, M.J., Hough, J. C., and Bloom, J.Z. (2008). Nurturing the corporate entrepreneurship capability. Southern African Business Review, 12(3), 50–75.
45. Srivastava, N., and Agrawal, A. (2010). Factors supporting corporate entrepreneurship: An exploratory study. The Journal of Business Perspective, 14, 163–171.
46. Utsch, A., and Rauch. A. (2000). Innovativeness and initiative as mediators between achievement orientation and venture performance. European journal of work and organizational psychology, 9(1), 45–62.
47. Zerbinati, S., and Vangelis, S. (2005). Entrepreneurship in the public sector: a framework of analysis in European local governments. Eentrepreneurship and Regional Development, 43–64.
48. Zampetakis, L. A., and Moustakis. (2007). Entrepreneurial behavior in the Greek public sector. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 13, 19–38.
49. Zahra, S. (1993). Environment, corporate entrepreneurship and financial performance: a taxonomic approach. Journal of Business Venturing, 8(4). 319-40.