تبیین «استقلال اخلاقی» بهعنوان یک هدف تربیتی (با تأکید بر آرای کانت و پیترز)
الموضوعات :طاهره بهمنی 1 , دکترمسعود صفایی مقدم 2 , دکتر محمد جعفر پاک سرشت 3 , دکترسید منصور مرعشی 4
1 - 0
2 - دانشگاه شهید چمران اهواز
3 - 0
4 - 0
الکلمات المفتاحية: استانداردسازی, فضای عمومی, آفرینشگر, جهان مشترک, آزادی و دموکراسی در تعلیم و تربیت.,
ملخص المقالة :
استقلال اخلاقی، به معنای «خود قانون گذاری» و «اطاعت از قوانین خود» است. این مقاله به شیوه تحلیلی و استنتاجی در جستجوی پاسخ به این دو سؤال است که اولاً، تحقق «استقلال اخلاقی» مستلزم حضور و تمهید چه شرایطی است؟ ثانیاً، آیا استقلال اخلاقی شرایط لازم را برای آنکه یک «هدف تربیتی» به حساب آید، دارد؟ چارچوب تئوریک این پژوهش دیدگاه کانت و پیترز است که در پاسخ به سؤالات تحقیق مبنا قرار گرفته اند. در پاسخ به سؤال اولنظر کانت مبنا قرا گرفته و در پاسخ به سؤال دوم، به نظر پیترز استناد شده است. اعتقاد کانت به جایگاه اساسی عقل و اراده آزاد مبنایی برای اعتقاد او به استقلال اخلاقی است. از سوی دیگر، پیترز معتقد است که تحلیل مفهوم «تربیت» و مفهوم «فرد تربیتشده» شاخص ها و شرایط ضروری برای «استقلال اخلاقی» را در اختیار می نهد. از این رو نتیجه گرفته می شود که با به کارگیری روش تحلیل مفهومی و تحلیل مفهوم «تربیت» و «فرد تربیتشده» می توان نشان داد که استقلال اخلاقی یکی از اهداف اصلی تربیت است، زیرا واجد ارزش هایی است که در مفهوم «تربیت» و «فرد تربیتشده» مستتر می باشد. در این میان مشکلات و تعارضات مفهومی بین «استقلال» و «اقتدار تربیتی»، میان «عقل» و «عادت» و «اصالت انتخاب» و «محتوای آموزشی» به میان می آید که در ادامه مورد بحث قرار گرفته اند.
ارسطو (1385). اخلاق نیکوماخوس (محمدحسن لطفی، مترجم). تهران: طرح نو.
بارو، رابين و وودز، رونالد (1376). درآمدي بر فلسفه آموزش و پرورش (فاطمه زيباكلام، مترجم). تهران: دانشگاه تهران.
بارو، رابين (1391). درآمدي بر فلسفه اخلاق و آموزش و پرورش اخلاق (فاطمه زيباكلام، مترجم). تهران: حفیظ.
برلین، آیزایا (1369). چهارمقاله درباره آزادی (محمدعلی موحد، مترجم). تهران: انتشارات خوارزمی.
کانت، ایمانوئل (1392). تعلیم و تربیت (غلامحسین شکوهی، مترجم). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
کانت، ایمانوئل (1388). مابعدالطبیعه اخلاق (فلسفه فضیلت). (منوچهر صانعی دره بیدی، مترجم). تهران: نقش و نگار.
کانت، ایمانوئل (1387). سنجش خرد ناب. (میر شمسالدین ادیب سلطانی، مترجم). تهران: موسسه انتشارات امیرکبیر.
سیف، علیاکبر (1390). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: نشر دوران.
شکوهی، غلامحسین (1384). مبانی و اصول آموزش و پرورش. تهران: به نشر.
مازلو، آبراهام. اچ (1372). انگیزش و شخصیت) احمد رضوانی، مترجم). مشهد: انتشارات آستان قدس رضوي.
نقیب¬زاده، میرعبدالحسین (1387). درآمدی به فلسفه. تهران: نشر طهور.
نلر، جرج اف (1380). درآمدی بر فلسفه آموزش و پرورش (فریدون بازرگان دیلمقانی، مترجم). تهران: سمت.
هرست، پل هیوود و پیترز، ریچارد استنلی (1389). منطق تربیت (فرهاد کریمی، مترجم). تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
هرست، پل، اچ و وایت، پاتریسیا (1381). فلسفه آموزش و پرورش موضوعات اصلی در سنت تحلیلی (بختیار شعبانی ورکی و محمدرضا شجاع رضوی، مترجمان). مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
Dearden, R. F (1975). Autonomy as an educational ideal, in Brown, S.C. (ed.) Philosophers discuss education, London: Macmillan.
Dowrkin, G. (1997). The concept of autonomy. Oxford: Oxford University Press.
Kohlberg, L. (1984). Essays in moral development: The psychology of moral development. Vol. 2. New York: Harper & Row.
Kroflič, R (2005). Is authonomy still an acceptable education and socialisation goal of public education? Contemporary Pedagogy, 56 (122): 18-35.
Peters, R. S. (1973). Reason and compassion. London and New York: Routledge & Kegan Paul.
Peters, R. S. (1974). Psychology and ethical development. London: Allen & Unwin.
Peters, R. S. (1981). Moral development and moral education. London: Allen & Unwin.
Peters, R. S. (1977). Education and the education of teachers. London: Routledge & Kegan Paul.
Peters, R. S. (1963). Reason and habit: The paradox of moral education, reprinted in: R. S. Peters, Psychology and ethical development. A collection of articles on psychological theories, ethical development and human understanding. London: George Allen & Unwin Ltd, 1974), pp. 265–280.
Peters R.S. (1966). Ethics and education. London: Allen and Unwin.
Schneewind, J. B. (1999). The invention of autonomy: a history of modern moral philosophy.Cambridge University Press.