تأثیر شبکه های مجازی در ترویج فرهنگ محیط زیستی ایران
الموضوعات :طاهره نیک پور 1 , علی اصغر کیا 2 , محمد رضا رسولی 3
1 - دانشجو
2 - رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
3 - معاون آمورزشی واحد تهران مرکزی دانشکاه ازاد اسلامی
الکلمات المفتاحية: محیط زیست, شبکه های اجتماعی, کارکردهای فضای مجازی, ترویج فرهنگ زیست محیطی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فضای مجازی و به طور اخص شبکه های اجتماعی، در ترویج فرهنگ زیست محیطی ایران انجام شده است. این مطالعه، از منظر هدف کاربردی و از نوع طرحهای تحقیق آمیخته اکتشافی بوده که در دو مرحله كيفي–كمي انجام گرفت. در بخش کیفی از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته به منظور، اکتشاف و توصیف عقاید و نگرشهای مصاحبه شوندگان استفاده شد. بدین ترتیب، ابتدا، از 12 فرد خبره مصاحبه به عمل آمد و سپس تجزیه و تحلیل داده ها در سه مرحله کد گذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. در نتیجه، 38 کد باز در قالب 6 کد محوری کارکرد اطلاعرسانی، کارکرد آموزشی و فرهنگی، کارکرد همبستگی، کارکرد تبلیغاتی، کارکرد اقناعی و کارکرد نظارتی استخراج گردید. در بخش کمی نیز از میان کلیه فعالان محیط زیست در قالب NGOها و فعالان فضای مجازی ایران، 217 نفر با استفاده از فرمول کوکران و به صورت تصادفی، انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات در این بخش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. در انتها، برای بررسی روابط بین متغیرهای تحقیق از تکنیک تحلیل مسیر مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart PLS استفاده شد. نتایج پژوهش، حاکی از آن است که متغیرهای کارکرد اطلاعرسانی، کارکرد آموزشی و فرهنگی، کارکرد همبستگی، کارکرد تبلیغاتی، کارکرد اقناعی و کارکرد نظارتی در ترویج فرهنگ زیست محیطی ایران و فرهنگسازی کاهش آلودگی محیط زیست مؤثر میباشند. بعلاوه، متغیرهای جمعیت شناختی در رابطه بین مولفههای فضای مجازی و فرهنگسازی کاهش آلودگی محیط زیست نقش تعدیلگری دارند.
منابع
ادهمی، عبدالرضا و اکبرزاده، الهام. (1390). بررسی عوامل فرهنگی موثر بر حفظ محیط زیست شهر تهران (مطالعه ی موردی مناطق 5 و 18 تهران). مجله مطالعات جامعه شناختی جوانان، سال دوم، ش 1. 37-62.#
آذر، عادل. (1383). آمار و کاربرد آن در مديريت. انتشارات سمت، تهران، چاپ سوم #
چهرآذر، یحیی و چهرآذر، فائزه. (1395). بررسی نقش رسانه های جمعی در آموزش محیط زیست. هشتمین همایش ملی و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست، تهران، انجمن مهندسی محیط زیست ایران#
حلاج زاده، هدا و زارعی، صدیقه. (1395). بررسی عوامل فرهنگی موثر بر حفظ محیط زیست (مطالعه موردی شهر رشت)، دومین کنفرانس علوم، مهندسی و فناوری های محیط زیست، تهران، دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران.#
حيدري، علی. (1382). تدوين الگوي مديريتي توسعه پايدار آموزش محيط زيست براي نسل جوان كشور. پايان نامه كارشناسي ارشد مديريت محيط زيست، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات تهران#
خوشحالی، زهرا سادات.، میرزا خانیان، آنی.، تاجیک اسماعیلی، سمیه. (1395). نقش رسانه های اجتماعی بر ارتقای فرهنگ زیست محیطی درجامعه (خبرنگاران حوزه محیط زیست)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، دانشکده ادبیات و علوم انسانی#
قهرمانی فرد، سیمین.، ناصحی، فاطمه.، خالق خواه، علی. (1393). نقش رسانه ها در حفظ محیط زیست. اولین کنفرانس ملی آلودگی های محیط زیست با محوریت زمین پاک، اردبیل، انجمن مردم نهاد حیات پاک#
محمدپور، احمد. (1390). فراروش (بنيانهای فلسفي و عملي روش تحقيق ترکيبي در علوم اجتماعي و رفتاري). تهران: جامعهشناسان. #
Adorno, T.W. (1993) Theory of Pseudo-Culture, Telos, 95, 158-177.#
Akgun, A. E., Byrne, J. C., Keskin, H., & Lynn, G. S. (2006). Transactive memory system in new product development teams. IEEE Transactions on Engineering Management, 53(1), 95-111#.
Allen, T. J. (2014). Managing the flow of technology. Cambridge, MA: MIT Press. #
Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1988). Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological bulletin, 103(3), 411.#
Bartholomew, Mitchell K.; Schoppe-Sullivan, Sarah J.; Glassman, Michael; Dush, Claire M. Kamp; Sullivan, Jason M., (2012), New Parents' Facebook Use at the Transition to Parenthood, Family Relations, v61 n3 p455-469.#
Bell, N. J., Schoenrock, C. J., & O'Neal, K. K. (2000). Self‐monitoring and the propensity for risk. European Journal of Personality, 14(2), 107-119.#
Bennet, J. (1973) Culture, in Encyclopedia Americana, USA, Chiago Publisher, PP 313-316.
Biocca, F., Kim, T., & Levy, M. R. (2015). The vision of virtual reality. In F. Biocca & M. Levy (Eds.), Communication in the age of virtual reality (pp. 3–14). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum#.
Bjorneborn, L., Ingwerson, P. (2014). Towards a basic framework of webometrics. Journal of American Society for Information Science and Technology, 55(14), 1216-27.#
Bono, J. E., & Judge, T. A. (2003). Core self‐evaluations: A review of the trait and its role in job satisfaction and job performance. European Journal of personality, 17(1_suppl), S5-S18.#
Brandon, D. P., & Hollingshead, A. B. (2004). Transactive memory systems in organizations: Matching tasks, expertise, and people. Organization science, 15(6), 633-644.#
Brown, J. B. (1999). The use of focus groups in clinical research. Doing qualitative research.#
Bruns, A., & Bahnisch, M. (2017). Social media: tools for user-generated content social drivers behind growing consumer participation in user-led content generation Volume 1 – State of the Art. Smart Services CRC Pty Ltd. Australian Technology Park, Locomotive Workshop, March 2009. http://bit.ly/j0uPzI. #
Brzozowski, M. J., Sandholm, T., & Hogg, T. (2009, May). Effects of feedback and peer pressure on contributions to enterprise social media. In Proceedings of the ACM 2009 international conference on Supporting group work (pp. 61-70).#
Burt, R. S. (2016). Structural holes: the social structure of competition. Cambridge: Harvard University Press.
Carlsson, U., Tayie, S., Jacquinot-Delaunay, G., & Pérez Tornero, J. M. (2008). Empowerment through media education: An intercultural dialogue. Nordicom, University of Gothenburg.#
Cassidy, W., Brown, K., & Jackson, M. (2012). “Making kind cool”: Parents' suggestions for preventing cyber bullying and fostering cyber kindness. Journal of Educational Computing Research, 46(4), 415-436.#
Chapman, D., & Sharma, K. (2001). Environmental attitudes and behavior of primary and secondary students in Asian cities: An overview strategy for implementing an eco-schools programme. Environmentalist, 21(4), 265-272.#
Chiu, C. M., Hsu, M. H., & Wang, E. T. (2006). Understanding knowledge sharing in virtual communities: An integration of social capital and social cognitive theories. Decision support systems, 42(3), 1872-1888.#
Choi, S. Y., Lee, H., & Yoo, Y. (2010). The impact of information technology and transactive memory systems on knowledge sharing, application, and team performance: A field study. MIS quarterly, 855-870.#
Chow, W. S., & Chan, L. S. (2008). Social network, social trust and shared goals in organizational knowledge sharing. Information & Management, 45(7), 458-465.#
Chua, A. (2002). The influence of social interaction on knowledge creation. Journal of Intellectual Capital, 3, 375–392.#
ComScore (2019). Social networking on-the-go: U.S. mobile social media audience grows 37 percent in the past year. #
Crowe, J.L. (2013). Transforming environmental attitudes and behaviors through eco spirituality and religion. International Electronic Journal of Environmental Education, 3 (1), 75-88#.
Cross, R., & Cummings, J. N. (2004). Tie and network correlates of individual performance in knowledge-intensive work. Academy of management journal, 47(6), 928-937.#
Erez, A., & Judge, T. A. (2001). Relationship of core self-evaluations to goal setting, motivation, and performance. Journal of applied psychology, 86(6), 1270.#
Faraj, S., & Sproull, L. (2000). Coordinating expertise in software development teams. Management science, 46(12), 1554-1568#.
Gefen, D., & Straub, D. (2003). Managing user trust in B2C e-services. e-Service, 2(2), 7-24.#
Hargadon, A., & Sutton, R. I. (1997). Technology brokering and innovation in a product development firm. Administrative science quarterly, 716-749.#
Hassan, A. , Kamisah, O. , and Susan, P.(2009). The adult non-formal environmental education (EE): a scenario in Sabah, Malaysia, Procedia Social and Behavioral Sciences. #
Hollingshead, A. B. (1998). Distributed knowledge and transactive processes in decision-making groups.#
Hollingshead, A. B., & Brandon, D. P. (2003). Potential benefits of communication in transactive memory systems. Human communication research, 29(4), 607-615.#
Hsu, M. H., Ju, T. L., Yen, C. H., & Chang, C. M. (2007). Knowledge sharing behavior in virtual communities: The relationship between trust, self-efficacy, and outcome expectations. International journal of human-computer studies, 65(2), 153-169.#
Huang, C. C. (2009). Knowledge sharing and group cohesiveness on performance: An empirical study of technology R&D teams in Taiwan. Technovation, 29(11), 786-797.#
Huberman,M. (1984). Qualitative data analysis: A source book of new methods.Beverly Hills, CA: Sage.
Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (2017). Structural equation modeling with the SIMPLIS command language. NJ: Hove and London. #
Judge, T. A., & Bono, J. E. (2001). Relationship of core self-evaluations traits—self-esteem, generalized self-efficacy, locus of control, and emotional stability—with job satisfaction and job performance: A meta-analysis. Journal of applied Psychology, 86(1), 80.#
Judge, T. A., Erez, A., Bono, J. E., & Thoresen, C. J. (2003). The core self‐evaluations scale: Development of a measure. Personnel psychology, 56(2), 303-331.
Judge, T. A., Erez, A., Bono, J. E., & Thoresen, C. J. (2002). Are measures of self-esteem, neuroticism, locus of control, and generalized self-efficacy indicators of a common core construct?. Journal of personality and social psychology, 83(3), 693.#
Judge, T. A., Bono, J. E., Erez, A., & Locke, E. A. (2005). Core self-evaluations and job and life satisfaction: the role of self-concordance and goal attainment. Journal of applied psychology, 90(2), 257.#
Judge, T. A. (1997). The dispositional causes of job satisfaction: A core evaluations approach. Research in organizational behavior, 19, 151-188.#
Kanawattanachai, P., & Yoo, Y. (2007). The impact of knowledge coordination on virtual team performance over time. MIS quarterly, 783-808.#
Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business horizons, 53(1), 59-68.#
Kettinger, W. J., & Grover, V. (1997). The use of computer‐mediated communication in an interorganizational context. Decision sciences, 28(3), 513-555#.
Kushwaha, V. S. (2015). Mass media in disseminating environmental awareness. International Journal of Research-GRANTHAALAYAH, 3(9SE), 1-4.#
Kwahk, K.-Y., & Lee, J.-M. (2018). The effects of social network’s tertius iungens driven knowledge sharing activities on job performance. In Proceedings of the 2011 Spring Conference of the Knowledge Management of Society of Korea, June 3 (pp. 3–29). #
Kwahk, K. Y., & Park, D. H. (2016). The effects of network sharing on knowledge-sharing activities and job performance in enterprise social media environments. Computers in Human Behavior, 55, 826-839.#
Metcalf, A. (2012). Green Culture: The impact of employee environmental culture. Metcalf, AY.
Morgan, D. L., & Krueger, R. A. (1993). When to use focus groups and why. Successful focus groups: Advancing the state of the art, 1, 3-19.#
Prosser, H., & Walley, T. (2005). A qualitative study of GPs’ and PCO stakeholders’ views on the importance and influence of cost on prescribing. Social science & medicine, 60(6), 1335-1346.#
Sandroz, A., Shih, S.P., Chiang, J.C. (2006). Distributed knowledge and transactive processes in decision-making groups. Research on Managing Groups and Teams, 1, 105–125.#
Schumacher, I. (2015). The endogenous formation of an environmental culture. European Economic Review, 76, 200-221.#
Shi, J. R., Liu, S. Y., & Xiong, W. T. (2005). A new solution for interval number linear programming. Journal of Systems Engineering Theory and Practice, 2, 101-106.#
Shyjith, K., Ilangkumaran, M., & Kumanan, S. (2008). Multi‐criteria decision‐making approach to evaluate optimum maintenance strategy in textile industry. Journal of Quality in Maintenance Engineering.#
Liu, S., & Lin, Y. (2006). Grey information: theory and practical applications. Springer Science & Business Media.#