طراحی و اعتباربخشی الگوی بالندگی اعضای هیئتعلمی
الموضوعات :محمد بختیاری 1 , فرشته کردستانی 2 , لطف اله عباسی سروک 3 , عباس خورشیدی 4
1 - مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
4 - گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: الگو, بالندگی, اعضای هیئتعلمی, بعد,
ملخص المقالة :
این پژوهش باهدف ارائه الگوی بالندگی اعضای هیئتعلمی انجام شد. روش پژوهش حاضر ازنظر اهداف کاربردی، ازنظر دادهها آمیخته اکتشافی و ازنظر ماهیت و نوع مطالعه پیمایشی مقطعی بود. مدل پژوهش بر اساس مطالعات پیشین در داخل و خارج از کشور و دیدگاه خبرگان این حوزه پیشنهاد گردید. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی تعداد 15 نفر از خبرگان حوزه آموزش عالی و در بعد کمی اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بودند و نمونه آماری تعداد 280 نفر از آنان که بر اساس جدول مورگان مشخص شدند. ابزار اصلی گردآوری دادهها در ابتدا مصاحبه با خبرگان این حوزه و سپس تدوین پرسشنامه هفت پیوستاری بود. روایی ابزار سنجش از طریق (CVR) و اعتبار آن بهوسیله آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت و تائید شد. بر اساس تجزیهوتحلیل دادهها الگویی بهینه ارائه شد که دارای سه بعد: 1) تواناییهای علمی با اعتبار 91/0 با سه مؤلفه بالندگیهای آموزشی، بالندگیهای پژوهشی، بالندگیهای تخصصی، 2) تواناییهای شخصی با اعتبار 89/0 با دو مؤلفه: بالندگیهای فردی، بالندگیهای سازمانی 3) تواناییهای معنوی / اجتماعی با اعتبار 90/0 با دو مؤلفه بالندگیهای دینی و بالندگیهای اجتماعی درمجموع با 138 شاخص بر بالندگی اعضای هیئتعلمی تأثیر داشتند. این الگو میتواند مددکار مدیران و اساتید سایر دانشگاه باشد.
1. Baldwin, R. G. (1990). Faculty career stages and implications for professional development. In J.H. Schuster, D. W. Wheeler. Et al. enhancing faculty careers. Strategies for development and renewal (pp.20-40). San Francisco: Jossey-Bass Publishers
2. Qoruneh, Davood (2014) Conceptual framework of faculty growth of Tehran University faculty. Iranian Higher Education Association Quarterly, 6 (2).p 45
3. Rosebohm, Kim M. (2020) Undergraduate faculty members: An Exploration of warring as instructional practice within two professional schools, University of Michigan-Flint.93
4. Jahangiri, Sadegh et al(2021). Explain the background model of strategies and consequences of competitive advantage based on the empowerment of faculty members and professors. Journal of Research in Educational Systems doi: 10.22034 / jiera.2021.268909.2445
5. Paripour, Azam et al. (2020) Provide a model for evaluating the quality of combined education in higher education based on the CIP evaluation approach. Journal of Research in Educational Systems, Volume 14, Number 51, Winter 2020, p.8
6. Feizi, Somayeh, Khorshidi Abbas, Hamidifar, Fatemeh, Salimi, Akbar, Delgshaei, Yalda (2016), Presenting the Productivity Model of the Faculty Members of Amin University of Law Enforcement Sciences, Journal of Law Enforcement Summer 2016 No. 2 Pages: 223-246
7. Soltani, Najmeh (2019), The growth model of faculty members of Payame Noor University based on informal learning using foundation data theory, Quarterly Journal of New Approach in Educational Management, 10 (4), Winter 2019, consecutive 4. Pages: 312- 342
8. Loura.K(2020). Maturity of members of the University of Arts. The case of Spanish university geolgists.Scientometrics, 55(1), 137-156.
9. Rayian.B(2019). Best Practices for Balancing Productivity and Job Satisfaction of Faculty Members. Research performance, collaboration, and time on research. Scientometrics, 85(2), 582-594.
10. Islamicization Council of Universities and Educational Centers (2011), Executive Instruction of the Regulations on Knowledge Enhancement and Empowerment of Academic Board Members of Universities, approved by Session 231. Dated 11/25/2011 http://iuec.ir
11. Supreme Council of the Cultural Revolution (2010), the document of the comprehensive scientific plan of the country.
http://sccr.ir/pages/simpleView.aspx?provID=1735
12. www.khamenei.ir
13. Bilal A, Salman Y, Guraya B, Songsheng C. The impact and effectiveness of faculty development program in fostering the faculty's knowledge, skills, and professional competence: A systematic review and meta-analysi. Saudi J Biol Sci. 2017
.