تدوین الگوی راهبردی جذب و ارزش آفرینی دانش آموختگان مدیریت آموزش عالی در نظام حکمرانی آموزش عالی در ایران
الموضوعات :محسن خسروي 1 , محمد حسنی 2 , رضا عیدی 3
1 - استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2 - استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
3 - گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش عالی, الگوی راهبردی, حکمرانی, ارزش آفرینی, جذب دانش آموختگان,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش ارائه الگویی راهبردی است که بر اساس آن بتوان جذب و ارزش¬آفرینی دانش¬آموختگان مدیریت آموزش عالی در نظام حکمرانی آموزش عالی در ایران را تبیین نمود. پژوهش حاضر از نظر روش تحقیق از نوع کیفی بوده است. برای ساخت الگوی جذب و ارزش گذاری از نظریه داده بنیاد استفاده شده است. در اینبخش از ۱۸نفر از خبرگان آشنا با موضوع جذب و ارزشگذاری دانش¬آموختگان مدیریت آموزش عالی استفاده شده است. داده به روش مصاحبه نیمه ساختارمند جمعآوری گردیده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از فرآیند سه مرحلهای کدگذاری باز، انتخابی و محوری با کمک نرمافزار MAXQDA2020 استفاده شده است، که یافتههای این فرآیند نشان دهنده مدل پارادایم جذب و ارزشگذاری دانش آموختگان شامل ۲۷مقوله اصلی و ۹۵متغیر شامل جذب و ارزشگذاری دانش¬آموختگان به عنوان هسته یا مقوله اصلی مدل؛ ۵ شرایط علّی؛ ۳ شرایط زمینهای؛ ۳ شرایط مداخله¬گر؛ ۳ شرایط راهبردی و نهایتاً ۴ پیامد قرار گرفت. در این راستا با توجه به نقش کلیدی دانش آموختگان آموزش عالی در توسعه پایدار دانشی و مهارتی، میطلبد که دانش آموختگان مدیریت آموزش عالی در تدوین و اجرای سیاستگذاریهای کلان تعامل سازنده داشته باشند، و از طریق پاسخگویی شفاف به درخواست آنها، انگیزه آنها برای عهده¬دار شدن مسئولیت کاری در سازمانهای آموزشی و اجرایی افزایش پیدا کند
1. باقری مقدم، و احمدی (1398). آسیبشناسی حکمرانی در نظام آموزش عالی ایران. سیاستگذاری عمومی، 4(4)، 55-74.
2. خسروی، محسن، حسنی، محمد، مهاجران، بهناز (1402). الگوی راهبردی مدیریت آموزش عالی با تاکید بر مفهوم حکمرانی. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 14(53)، 125-143.
3. رحیمی، فرج الله، درزیان عزیزی، مهرعلی زاده، مالکی، عالیه (1402). طراحی مدل اشتغالپذیری فارغ التحصیلان دانشگاه. فصلنامه رویکردهای نوین آموزشی، 17(2)،114-87.
4. شرفی، محمد، عباس پور، عباس (1394). شناسایی قابلیت های اشتغال پذیری دانش آموختگان دانشگاه ها براساس نظریه داده بنیاد. فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی،7(7)، 48-33.
5. منصوریان راوندی، فاطمه، گنجی، محمد، نیکخواه قمصری، نرگس (1398). فراتحلیل کیفی وضعیت اشتغال دانش آموختگان در ایران. فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، 12(1)،172-145.
6. یوسفی، هادی، علم¬الهدی، جمیله، خورسندی طاسکوه، علی، ذاکرصالحی، غلامرضا (1400). استخراج عوامل محرک اصلاحات در حکمرانی نظامهای آموزش عالی اروپایی، رهیافتهایی برای ایران. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 11(39)، 250-275.
7. Abelha, M., Fernandes, S., Mesquita, D., Seabra, F., & Ferreira-Oliveira, A. T. (2020). Graduate employability and competence development in higher education—A systematic literature review using PRISMA. Sustainability, 12(15), 5900.
8. Akgün, B. , & Alpaydın, Y. (2022). Education Policies in the 21st Century: Comparative Perspectives (p. 292). Springer Nature.
9. Akgün, B. , & Alpaydın, Y. (2022). Education Policies in the 21st Century: Comparative Perspectives (p. 292). Springer Nature.
10. Artess, J., Mellors-Bourne, R., & Hooley, T. (2017). Employability: A review of the literature 2012-2016.
11. Asefer, A. , & Abidin, Z. (2021). Soft skills and graduates’ employability in the 21st century from employers’ perspectives: A review of literature. International Journal of Infrastructure Research and Management, 9(2), 44-59.
12. Balzer, W. (2020). Lean Higher Education: Increasing the Value and Performance of University Processes, NewYork: Productivity Press.
13. Bennett, D. , Knight, E. , & Rowley, J. (2020). The role of hybrid learning spaces in enhancing higher education students’ employability. British Journal of Educational Technology.
14. Bodolica, V. , Spraggon, M. , & Badi, H. (2021). Extracurricular activities and social entrepreneurial leadership of graduating youth in universities from the Middle East. The International Journal of Management Education, 19(2), 100489.
15. Caballero, G., Alvarez-Gonzalez, P., & Lopez-Miguens, M. J. (2020). How to promote the employability capital of university students? Developing and validating scales. Studies in Higher Education, 45(12), 2634-2652.
16. Caroleo, F. E. , & Pastore, F. (2021, April 22). Overeducation: A disease of the opa eu/encountry
17. Dhar, U. (2021). Good Governance in Higher Education. The Times of India. Journal of Education, 6(4), 74-89.
18. Erlangga, H. (2022). The effect of product promotion and innovation activities on marketing performance in middle small micro enterprises in Cianjur. Budapest International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI-Journal, 4(1), 528-540.
19. European Union. (2021). Skills panorama. https: //skillspanorama. cedefop. eur.
20. Geiger, R. L. (2021). American Higher Education since World War II: A History, NewJersey: Princeton University Press.
21. Hartman, L . , & Bennett, A. (2021). Employment Law for Business, NewYork: McGraw Hill. https: //www. boardeffect. com/en-gb/blog/the- importance-of-good-governance-in-higher.
22. Kahn, P., & Lundgren‐Resenterra, M. (2021). Employability as a capacity for agency in the workplace: The implications for higher education of a collective perspective on work. Higher Education Quarterly, 75(4), 535-547.
23. Kaputa, V. , Loučanová, E. , & Tejerina-Gaite, F. A. (2022). Digital transformation in higher education institutions as a driver of social oriented innovations. Social innovation in higher education, 61, 81-85.
24. Karunia, R. L. , Darmawansyah, D. , Dewi, K. S. , & Prasetyo, J. H. (2023). The Importance of Good Governance in the Government Organization. HighTech and Innovation Journal, 4(1), 75-89.
25. King, N. , & Bunce, L. (2020). Academics' perceptions of students' motivation for learning and their own motivation for teaching in a marketized higher education context. British Journal of Educational Psychology, 90(3), 790-808.
26. Lim, W. M. , Jee, T. W. , & De Run, E. C. (2020). Strategic brand management for higher education institutions with graduate degree programs: empirical insights from the higher education marketing mix. Journal of Strategic Marketing, 28(3), 225-245.
27. Mncina, T. Mukurunge, T. & Tlali, N. (2020) Exploring the importance of students’ input in accreditation of courses at tertiary institutions.
28. Ng, P. M., Chan, J. K., Wut, T. M., Lo, M. F., & Szeto, I. (2021). What makes better career opportunities for young graduates? Examining acquired employability skills in higher education institutions. Education+ Training, 63(6), 852-871
29. Okolie, U. C. , Igwe, P. A. , Nwosu, H. E. , Eneje, B. C. , & Mlanga, S. (2020). Enhancing graduate employability: Why do higher education institutions have problems with teaching generic skills? Policy Futures in Education, 18(2), 294-313.
30. Orr, D. (2020). Democracy Unchained: How to Rebuild Government for the People, NewYork: The New Press.
31. Parajuli, D. , Vo, K. , Salmi, J. , & Tran, N. (2021). Improving the Performance of Higher Education in Vietnam, Washington: nternational Bank for Reconstruction and Development.
32. Perry, J. (2023). Public Service and Good Governance for the Twenty-First Century, Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
33. Rathod, L. (2020). The importance of Good Governance in Higher education. Available: school-to-work transition system.
34. Succi, C. , & Canovi, M. (2020). Soft skills to enhance graduate employability: comparing students and employers’ perceptions. Studies in Higher Education, 45(9), 1834-1847.
35. Sutil-Martín, D. L. , & Otamendi, F. J. (2021). Soft skills training program based on serious games. Sustainability, 13(15), 8582.
36. Thelin, J. (2019). A History of American Higher Education, Maryland: Johns Hopkins University Press.
37. Tight, M. (2020). Syntheses of higher education research: What we know. Bloomsbury Academic.
38. Tight, M. (2023). Employability: a core role of higher education?. Research in Post-Compulsory Education, 28(4), 551-571.
39. Walsh, A., & Powell, P. (2018). Supporting student innovation through an engagement, employability and employment ecosystem. Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 8(1), 15-28.
40. World Bank. (2021). Skills development. https: //www. worldbank. org/en/topic/ skills development #1.
41. Žalėnienė, I., & Pereira, P. (2021). Higher education for sustainability: A global perspective. Geography and Sustainability, 2(2), 99-106.