اعيان ثابته و جايگاه آن در علم پيشين الهي از ديدگاه ابنعربي و ملاصدرا
الموضوعات : فیلسوفان و مکاتب تأثیرگذار بر حکمت متعالیهامیرحسین کیانی 1 , زهره حسینی خامنهای 2
1 - دانشجوی دکتری فلسفه وکلام اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران، ايران
2 - دانشجوی دکتری فلسفة تعليم و تربيت اسلامي، واحد علوم تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران، ايران
الکلمات المفتاحية: اعيان ثابته, علم خداوند, ثابتات ازليه, ابنعربي, ملاصدرا,
ملخص المقالة :
«اعيان ثابته» يكي از مهمترين اركان هستيشناسي ابنعربي است و پذيرش آن تأثير بسزايي در نوع نگاه به مسئلة علم خداوند دارد. «علم خداوند قبل از خلقت موجودات»، چالش مهمي است كه دستگاههاي معرفتي كلامي، فلسفي و عرفاني هركدام بنوبة خود تلاش كردهاند كه آن را تشريح و تبيين نمايند. معتزله و ابنعربي با قبول ثابتات ازليه، سعي كردهاند اين نزاع را پاسخ دهند. ديدگاه ابنعربي مخالفاني ميان فلاسفه دارد و يكي از آنها ملاصدراست كه در آثارش به ساختار اعيان ثابته بسيار تاخته است. اما با بررسي بيشتر و نگاه تطبيقي به اين پاسخ ميرسيم كه ملاصدرا با طرح نگاهي نو به مسئلة اعيان ثابته و بيان تقريري جديد از نگاه ابنعربي، تلاش ميكند مواردي را كه با دستگاه فلسفيش در تعارض است، حل كند. اين تحقيق با اشاره به نكات مطرح شده، اثبات ميكند كه ملاصدرا ديدگاه ابنعربي در مورد اعيان ثابته را پذيرفته و ميان نگاه ابنعربي و قول به ثبوت معدومات ـكه ديدگاه معتزله استـ تفاوت قائل است و نگاه اول را مطابق با كشفيات و مشاهدات خويش ميداند.
