تحلیلی جامعهشناختی بر حکایت «شیخ صنعان» در منطقالطیر (براساس نظریۀ «داغ ننگ» اروینگ گافمن)
الموضوعات :
1 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه لرستان، ایران
الکلمات المفتاحية: شیخ صنعان, جامعه¬شناسی, اروینگ گافمن, چند خویشی, داغ رسوایی.,
ملخص المقالة :
حکایت «شیخ صنعان» یکی از روایت های خواندنی در ادبیات عرفانی است. ضرورت و کاربست نظریه های جدید، موجب می شود تا حکایت مذکور فراتر از متن و بافت عرفانی خود، نشان دهنده دلالت های جامعه شناختی و روانشناختی باشد. با استفاده از رویکرد های مربوط به روانشناسی اجتماعی، علاوه بر خارج-کردن متن مذکور از محدویت های سنتی، ظرفیتی توضیحی و تفسیری فراهم می شود تا حکایت «شیخصنعان» با توجه به نظریه «داغ ننگ» اروینگ گافمن، مورد ارزیابی قرار گیرد.گافمن با اصرار بر تحلیل رفتار و کنش های آگاهانه افراد در اجتماع، مبدع جامعه شناسی تحلیلی و غیر کمّی است. روش تحقیق مورد نظر در این مقاله نیز کیفی، توصیفی و از نوع تحلیل رفتار و کنش فردی است. وجود متغیرهایی چون «الگوی نمایش»، «دو خویشی»، «طرد شدگی و انزوای اجتماعی»، «ضایع شدن هویت مشترک»، «آگاهان و خودی ها»، «آشکارشدگی»، «عادتواره»، «بازیافتن هویت از دست رفته»، «مکانیسم های دفاعی و روانی »و... در روایت شیخ صنعان، موجب شده استتا تحلیل و همچنین نتایج برآمده از کاربست نظریۀ جامعه شناختی- روانشناختی «داغ ننگ» گافمن در این حکایت، باورپذیر و متقاعدکننده باشد. پیش فرض این است که عدم تعادل و توازن میان «خود» فردی و «خود» اجتماعی، موجب «داغ ننگ» و رسوایی شیخ صنعان شده است.
ایمان، محمد تقی و مرادی، گلمراد (1390) «روش¬شناسي نظريه اجتماعي گافمن»، فصلنامه¬ علمي-پژوهشي جامعه¬شناسي زنان، سال دوم، شماره دوم، تابستان، صص 59-79.
حسینی، مریم و سالارکیا، مژده (1391) »تحلیل رمان رویای تبت بر اساس استعارۀ نمایشی گافمن»، فصلنامه متن پژوهی ادبی، شماره 53، صص 80-108.
ریتزر، جرج (۱۳۷۹)، نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمهی محسن ثلاثی، چاپ چهارم، تهران، علمی.
گافمن، اروینگ، (1386)داغ ننگ؛ چاره¬اندیشیبرایهویتضایع¬شده، ترجمهاز مسعود کیانپور، تهران، مرکز.
گافمن، اروینگ (۱۳۹۱)، نمود خود در زندگي روزمره، ترجمه مسعود کیانپور، تهران، مرکز.
گیدنز، آنتونی )1374)، جامعه¬شناسی، ترجمهصبوری، منوچهر، تهران، نشرنی.
لوئیس، کورز (1393) زندگی و اندیشه بزرگان جامعه¬شناسی، ترجمه از محسن ثلاثی، چاپ نوزدهم، تهران، گلرنگ یکتا.
عطار، نیشابوری (1374) منطق¬الطیر، به تصحیح سید صادق گوهرین، چاپ دهم، تهران، علمی و فرهنگی.
Collins, R (1988). The Theoretical Continuities in Goffman s Work, Boston, Northeastern University Press.
Turner, J. H (2003) The Structure of Sociological Theory, United State, Wadsworth press.
Verhoeven. J (1993) “An interview with Erving Goffman.” Research on Language and Social Interaction, Vol. 26, No. 3, pp. 317-348.
Smith Greg (1999) Goffman and Social Organization: Studies in a sociological legacy, London, Routledge press.