بررسی عملکرد مدیریتی مجتمعهای گردشگری با تأکید بر مؤلفههای اجتماعی – فرهنگی (مورد مطالعه: مجتمع گردشگری کرمانشاه)
الموضوعات :بهروز بادکو 1 , محمد قاسمی سیانی 2 , فرهاد جلالوندی 3
1 - عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی
2 - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی
3 - موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه
الکلمات المفتاحية: فرهنگی, اجتماعی, مدیریت گردشگری, عملکرد مدیریت گردشگری, کرمانشاه,
ملخص المقالة :
در عصر حاضر، توريسم از بزرگترین صنايع دنيا و وابسته به بخش عمدهاي از اقتصاد جهاني است؛ گردشگری از نظر اقتصادي، اجتماعي- فرهنگي و محيطي با زندگي انسانها و دولتها آميخته شده است. هدف از این پژوهش، بررسی عملکرد مدیریتی مجتمعهای گردشگری و ارائه پیشنهاد راهبردی با تأکید بر مؤلفههای اجتماعی – فرهنگی در مجتمع گردشگری کرمانشاه است. این مقاله با بررسی عملکرد مدیریتی در چهار مجتمع گردشگری، رخش، نسار، نودشه و سفید برگ استان کرمانشاه در پی پاسخ به این سؤال است که مؤلفههای اجتماعی – فرهنگی چه تأثیری در عملکرد مدیریتی مجتمعهای گردشگری مذکور دارند؟ و چگونه میتوان با تمرکز بر این مؤلفهها مدیریت موفق و مناسبی را برای مجتمع گردشگری جهاددانشگاهی کرمانشاه ارائه داد؟ این پژوهش با استفاده از پیمایش میدانی و ابزار پرسشنامه با ارائه به مدیران گردشگری کرمانشاه به تعداد 152 نفر انجام شد. نتایج نشان داد که مولفه های احیاء هویت فرهنگی و احساس غرور ملی، ارتقای فرهنگ پذیرش و نگهداشت گردشگر به ترتیب دارای رتبه اول، دوم و سوم در میان تمامی مولفه های شناسایی شده مؤثر بر عملکرد مدیریتی مجتمع های گردشگری هستند. بر همین اساس تاکید بر هویت فرهنگی و آموزش های لازم به مدیران مجتمعها برای ایجاد فرهنگ پذیرش گردشگر تاثیر بسزای در جذب گردشگران به مجتمعهای گردشگری استان دارد
• اردکانی، سعید، (1382)، شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای مؤثر بر سطح رضایت گردشگران خارجی در شیراز با استفاده از تکنیک های تحلیل عاملی و تصمیم گیری چند شاخصه، فصلنامه مطالعات گردشگری، شماره 1، صص 55-50.
• اژدری، علیرضا، (1379)، نقش مدیریت در توسعه صنعت گردشگری، نشریه انلاین علم گردشگری، به نشانی پایگاه www.tourismscience.ir
• ایروانی، محمدرضا، مجیدی پرست، سجاد، (1398)، بررسی توسعه پایدار اجتماعی- فرهنگی گردشگری با رویکرد سرمایه اجتماعی، اولین همایش بینالمللی علمی – راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران، چالش¬ها و چشم اندازها.
• باقری، ابراهیم، ملکی مین باش رزگاه، مرتضی، فیض، داوود، زارعی، عظیم، (1398)، طراحی مدل مدیریت گردشگری قومی در ایران، برنامهریزی و توسعه گردشگری، دوره 8، شماره 2، صص 253-233.
• باقریان کاسگری، باقر و برزگرسلوکلائی، حوریه، (1400)، بررسی مدیریت کسب و کار توریسم در استان اصفهان، چهارمین همایش بینالمللی دانش و فناوری هزاره سوم اقتصاد ، مدیریت و حسابداری ایران،تهران
• بهرامیان، محمد، شمسالدینی، علی. (1397). تحلیلی کمی بر نقش مدیریت شهری در ارتقای صنت گردشگری در شهرها (مورد پژوهی: شهر مرودشت). پژوهش و برنامهریزی شهری, 9(32 ), 131
• حسینی، سارا، و ویسی، راحله. (1392). نقش مدیریت شهری در توسعه پایدار گردشگری شهرهای ساحلی در سالهای 1368 1388 (مطالعه موردی: شهر نوشهر). پژوهش های بوم شناسی شهری, 4(2 (پیاپی 8)), 113-124.
• خروتی، ملیحه و امین بیدختی، علی اکبر، (1394)، نقش مدیریت در صنعت گردشگری ایران، اولین همایش ملی پژوهش های کاربردی حسابداری،مدیریت اقتصاد ، دامغان
• سلطانی پاکدل، سحر، اسمعیلی سنگری، حسین، (1396)، تأثیر مؤلفههای فرهنگی در معماری فضاهای شهری با هدف ارتقاء گردشگری، کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی درعمران،معماری و شهرسازی.
• شورای جهانی سفر و گردشگری، (1394)، برنامه ریزی توریسم در سطح ملی و منطقهای، ترجمه بهرام رنجبریان و محمد زاهدی، انتشارات جهاددانشگاهی واحد اصفهان
• عباسی، دیاکو، (1389)، الگویی مناسب به منظور مدیریت استراتژیک مقاصد گردشگری براساس مدلهای موجود (مورد مطالعه شهرستان خرمآباد)، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده مدیریت و حسابداری
• کاظمی، مهدی، (1385)، گردشگری، محیط و چالشهای توسعه گردشگری پایدار برای کشورهای درحالتوسعه، فصلنامه علوم مدیریت ایران، شماره 1، صص 118-89 ، پاییز.
• هدایی، هوشنگ (1377)، بررسی جاذبههای جهانگری شهرستان کرمانشاه، استاد راهنما، صلاح الدین محلاتی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
• Alkoon, N, Shioji Y. elsavan. H. (2021) Shuzo Ishimori: a pioneer of tourism studies in Japan. Anatolia 31(1):159–166.
• Butlher, G., (1980). The Economic Impact of Tourism on Christchurchcity and Akaroa Township. Journal of Economic Dynamics and Control, 11:211-200
• Leitral, C.(2012). “A determination of destination,competitiveness for Taiwan's hot springs tourism sector using the Delphi technique”. Journal of Vacation Marketing, 15, 243-257.
• Matisoun, Miriam, Yasuo Ohe val (1982), Tourism Management in Japan and Switzerland: Is Japan Leapfrogging Traditional DMO’s Models? A Research Agenda, Information and Communication Technologies in Tourism 2021 pp 389-402
• McKercher, B., Lau, g. (2008). Movement Patterns Of tourists within a destination. Tourism Geographies, 10(3), 355-374
• Russen, M., Dawson, M. & Madera, J. (2021). Gender diversity in hospitality and tourism top management teams: A systematic review of the last 10 years, International Journal of Hospitality Management, 95.
• Song, H., & Lin, S. (2010).Impacts of the Financial and Economic Crisis on Tourism in Asia. Journal of Travel Research, 49(1), 16–30.
• Sotomayor, S. (2020). Long-term benefits of field trip participation: Young tourism management professionals share their stories, Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education.