حق بر آموزش کودکان توان خواه ذهنی از منظر اسناد بین المللی حقوق بشر و حقوق ایران
الموضوعات :هدی سادات پرن 1 , محمد علی پورمتقی 2
1 - کارشناس ارشد حقوق بشر، دانشکده حقوق، دانشگاه مفید، قم، ایران
2 - سطح چهار حوزه علمیه، فقه و اصول، حوزه علمیه قم، قم، ایران
الکلمات المفتاحية: حقوق کودک, کودکان توان خواه ذهنی, حق بر آموزش, خلأ قانونی,
ملخص المقالة :
حق بر آموزش، به عنوان یک حق بشری، از مهم رین حقوق مصرح در اسناد بین المللی و داخلی برای همه انسان ها می باشد و در اسناد بینالمللی هم چون اعلامیه جهانی حقوق بشر و قوانین داخلی ایران مانند قانون اساسی مورد اشاره قرار گرفته است. از حساس ترین طیف های برخوردار از حق بر آموزش، کودکان توان خواه ذهنی هستند که زمینه ها و دلایل مختلفی ممکن است آنان را در رسیدن به حق خود با موانعی مواجه نماید. مسلم است که کم توانی نباید مانع برخورداری کودکان از این حق مهم بشری گردد؛ اما متاسفانه در عمل ما شاهد چالش ها و مشکلاتی در حوزه بین المللی و داخلی در ایران که مانع تحصیل و آموزش به موقع و مناسب کودکان توان خواه ذهنی می باشند، هستیم. از مهمترین مشکلات در این رابطه، خلأ قانونی و به تبع آن کاستی ها و نواقص اجرایی در نظام داخلی برای حمایت و تأمین همه جانبه حق بر آموزش در مورد کودکان توان خواه ذهنی است. در این رابطه لازم است، قانون گذار با توجه به وضعیت خاص کودکان توان خواه ذهنی، به این موضوع توجه ویژه ای مبذول دارد.
1. Halahan D, Kafman J. Exceptional Children: Introduction to Special Education. translated by Mojtaba Javadian. Mashhad: Astan Qods Razavi; 2004. P.29.
2. Mehrpour H. Human rights in international documents and the position of the Islamic Republic of Iran. Tehran: Ettelaat publisher; 1995. P.12. [Persian]
3. Beiter KD. The protection of the right to education by international law: Including a systematic analysis of article 13 of the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights. Martinus Nijhoff publisher; 2006. P.9.
4. Kamali M, Iran F. A review of the rights of children with disabilities. Social Welfare Quarterly. 2003; 2(2): 106-107. [Persian]
5. Ramezani MM. Protection of disabled Persons in international law. Social Welfare. 2011; 1(41): 314-319. [Persian]
6. Bigdeli M. The rights of children and child with disability in domestic and international law. Educational Science: Education of exceptional. 2006; 58: 28-33. [Persian]
7. Mosaffa N. International measures to protect the rights of people with disabilities. College of Law and Political Science, University of Tehran. 2002; 1(58): 255-285. [Persian]
8. Kariyon M. Prospects for the development of the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights: translated by Mojtaba Javadian & Mohammad Habibi. Qom: Mofid University; 2008. P. 418. [Persian]
9. Rezaei A, Elsan M. Educational rights of children with disabilities in Iran: The necessity of keeping pace with international developments. Legal researches. 2008; 7(13): 221-236.
10. Ghari M. Human rights in the contemporary world: Analytical essays on rights and freedoms.Tehran: Shahr-e-Danesh Legal Studies and Research Institute; 2009. p.373. [Persian]
11. Pourasghar F. Millennium Development Goals and Sustainable Development Goals. Social, economic, scientific and cultural monthly magazine of work and society. 2015; 186: 7-46.
12. The United Nations Academic Impact (UNAI) Website: https://www.un.org/en/academicimpact
13. UNICEF. Every child learns: UNICEF education strategy 2019-2030. NY: UNICEF; 2019:23-36.
14. Naderi E, Naraghi M. Disabled Students. Tehran: Arasbaran; 2000. p.117-118. [Persian]
15. UNESCO. The Right to education for persons with disabilities. UNESCO; 2015. p.110-112.
16. World Health Organization. World report on disability 2011. World Health Organization; 2011. P.210.
17. Wright SL, Sigafoos J. Teachers and students without disabilities comment on the placement of students with special needs in regular classrooms at an Australian primary school. Australasian Journal of Special Education. 1997; 21(2): 67-80.
18. Samuel K, Galager J. Disability children's education. translated by Mohammad Javadian. Mashhad: Astan Qods Razavi; 2008. p.175-202.
19. Samuel K, Ervil J. Education of mentally retarded children. translated by Majid Mahdizade. Mashhad: Astan Qods Razavi. 1995. p.190.
20. Dominic R. Inclusive education for children from vulnerable families. New York: Uniceff Office; 2018. p.3-12.
21. Rabinson N, Rabinson H. Mentally retarded child. translated by Farhad Maher. Mashhad: Astan Qods Razavi; 1989. p.59.
22. Mirmohammadi M. Researches: child rights (The rights of children with disabilities). Qom: Mofid University; 2014. p.195. [Persian]
23. Sarton E, Smith M. The challenge of inclusion for children with disabilities–experiences of implementation in Eastern and Southern Africa. UNICEF Think Piece Series: Disability Inclusion; 2018. p.2.
24. Groce NE, Izutsu T, Reier S, Rinehart W, Temple B. Promoting sexual and reproductive health for persons with disabilities: WHO/UNFPA guidance note; 2009.
25. UNICEF. The state of the world's children: Children with disabilities. UNICEF; 2013. p.41.
26. Plan international and international solutions group: Let me decide and thrive project on the sexual and reproductive health and rights of girls and young women with disabilities. United Kingdom: Plan International; 2017.
27.Baakhtar A. Rights of the Disabled in Iranian laws. Tehran: Jungle publisher; 2009. p.116-117.
28. International Convention on the Rights of Persons with Disabilities and its implementation in Iran. Tehran: Shahr-e-Danesh Legal Studies and Research Institute; 2016. p.177-184.