چگونگی توسعه چارچوب صلاحیتهای ملی (مورد مطالعه: چارچوب صلاحیتهای ملی در هلند )
الموضوعات :محمد خادمی 1 , زهرا معارف وند 2 , کاظم فتح تبار 3
1 - عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات علم و فناوری
2 -
3 - پژوهشگاه مطالعات علم و فناوری
الکلمات المفتاحية: توسعه, چارچوب, صلاحیت, ملی, هلند,
ملخص المقالة :
در سالهای اخیر یکی از مسائلی که مورد توجه سیاست گذران آموزشی و نظام اشتغال قرار گرفته است، تدوین چارچوب صلاحیتهای ملی (NQFs) و توسعه و تصویب آن در مراجع ذی صلاح می باشد. در حقیقت چارچوب صلاحیتهای ملی که یک نوع سند رسمی و قانونی به شمار می رود، مشخص می کند که دارندگان صلاحیتهای آموزشی باید از چه دانش، مهارت و نگرش هایی در سطوح مختلف برخوردار باشند و ارتباط عمودی و افقی این صلاحیتها چه می باشد. چارچوب صلاحیتهای ملی با نگاه جامع به انواع آموزش به دنبال بکارگیری نیروی انسانی بر مبنای استعداد و شایستگی هایی است که افراد با طی آموزش های لازم (رسمی و غیر رسمی) کسب می کنند. مطالعه حاضر با هدف شناسایی چگونگی توسعه چارچوب صلاحیتهای ملی در کشور هلند به عنوان یک کشور پیشرو در این امر انجام گرفت. این مطالعه از نظر هدف بنیادی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها، به روش مطالعات کتابخانهای انجام گردید. در این پژوهش جهت پاسخگویی به سؤالات تحقیق، با روش تمام شماری به بررسی اسناد منتشر شده و منابع موجود در رابطه با چارچوب صلاحیتهای ملی کشور هلند پرداخته شد. اطلاعات گردآوری شده از بررسي اسناد و مدارک به تفکیک عناصر و ارکان چارچوب صلاحیتهای ملی (توسعه و کاربست چارچوب، سطوح و صلاحیتها، توصیفگرهای سطوح، حجم و اعتبار، سیستم تضمین کیفیت، نظام آموزش فنی و حرفهای، ذینفعان و نهادهای درگیر در توسعه و اجرای چارچوب صلاحیتهای ملی هلند) دستهبندی و ارائه گردید.
1. Raffe, D. (2013). What is the Evidence for the Impact of National Qualifications Frameworks?. Comparative Education, 49 (2), 143-162.
2. European Parliament and European Council. (2008). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 23 April 2008 on the Establishment of the European Qualifications Framework for Lifelong Learning. Official Journal of the European Union, 51(C 111), 1-7.
3. Policies and Criteria for the Establishment of the National Framework of Qualifications (2003). Published by: National Qualifications Authority of Ireland.
4. The European Qualifications Framework for Lifelong Learning (EQF) (2008). Luxembourg: Office for official publications of the European Communities.
5. Tuck, R. (2007). An Introductory Guide to National Qualifications Frameworks: Conceptual and Practical issues for Policy Makers. Geneva: ILO.
6. Commission of European Communities. (2005). Commission Staff Document: Towards a European Qualifications Framework for Lifelong Learning. Avalable at: https://www.voced.edu.au.
7. Keevy, J., Chakroun, B., & Deij, A. (2011). Transnational Qualifications Frameworks. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
8. Cedefop. (2016). European Inventory on Validation of Non-Formal and Informal Learning .Country Report: the Netherlands. Available at: http://www.cedefop.europa.eu/en/events-and-projects.
9. Sanden, K. V. D., Smit, W., & Dashorst, M. (2012). The Referencing Document of the Dutch National Qualification Framework to the European Qualification Framework. Brussels: European Commission.
10. Cedefop. (2017). National Qualifications Framework Developments in Europe: Anniversary Edition. Publications Office of the European Union.
11. The Higher Education Qualifications Framework in the Netherlands, a Presentation for Compatibility with the Framework for Qualifications of the European Higher Education Area. (2008). Self-certification Document.