تدوین الگوی شایستگی کنشگران حوزه آموزش و توسعه منابع انسانی در سازمانهای دولتی
الموضوعات :سعید صفایی موحد 1 , محمد حاجی زاد 2
1 - شرکت ملی نفت ایران
2 - گروه علوم تربیتی، واحد نکا، شرکت ملی نفت ایران، نکا، ایران
الکلمات المفتاحية: شایستگیکارشناس آموزش سازمانهای دولتی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، شناسایی شایستگیهای مورد نیاز کارشناسان آموزش سازمانهای دولتی در ایران است. به این منظور ابتدا مدلهای شایستگی تدوین شده در سطح دنیا شناسایی شده و مولفههای مشترک آنها استخراج شدند. سپس از طریق بکارگیری روش دلفی و مصاحبه با متخصصان دانشگاهی و مسئولان آموزش سازمانهای دولتی(نمونهگیری هدفمند ملاکمحور) فهرستی از شایستگیها با توجه به ماموریت ادارات آموزش در این سازمانها استخراج شدند. جهت اعتباربخشی شایستگیها مدل تدوین شده سه نوبت در اختیار خبرگان مربوطه قرار گرفت تا نهایتا توافق لازم در مورد فهرست نهایی به دست آمد. بر طبق نتایج این تحقیق، شایستگیهای کارکنان آموزش را میتوان به دو دسته شایستگیهای پایه(ارتباط موثر، شناخت صنعت، سواد فنآوری، کلاننگری) و شایستگیهای تخصصی(تحلیل نیازهای آموزشی، طراحی آموزشی، روانشناسی یادگیری، راهبردهای آموزش و توسعه، سنجش یادگیری و عملکرد، تکنولوژی آموزشی، استانداردهای آموزش و توسعه) تقسیم نمود.
1. Sanghi, Seema (2016). The Handbook of Competency Mapping: Understanding, Designing and Implementing Competency Models in Organizations. London, SAGE Publications Pvt. Ltd
2. Biech, Elaine (2014). ASTD Handbook: The Definitive Reference for Training & Development. Alexandria, Association for Talent Development.
3. Galagan, Pat; Hirt, Morgean; Vital, Courtney, Vital (2019). Capabilities for Talent Development: Shaping the Future of the Profession. Alexandria, Association for Talent Development.
4. Valkeavaara, Tuija (1998). Human resource development roles and competencies in Five European countries. International of Training and Development. 7(3): 171-189.
5. Safaei Movahed, Saeed (2021). Training and development of human resources. Tehran: Science of Masters.
6. Safaei Movahed, Saeed; Falahinia, Hussein (2015). Development of a professional development plan for experts and training managers in the National Iranian Oil Company: A qualitative study. Quarterly Journal of Human Resources Education and Development. 3 (8): 122-97.
7. Safaei Movahed, Saeed; Falahinia, Hussein (2016). Develop a plan to train an expert training teacher for the Ministry of Oil based on the knowledge domain approach. Quarterly Journal of Human Resources Education and Development. 4 (13): 71-59.