شناسایی ویژگی ها و مهارت های معلم کارآفرین با رویکرد فراترکیب
الموضوعات :زهرا سایه وند 1 , فرنوش اعلامي 2 , سارا سليمي نمين 3 , محمود ابوالقاسمی 4
1 - گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 - دانشگاه شهید بهشتی ، تهران، ایران
3 - مدیر مدرسه آب و آینه
4 - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران ، ایران
الکلمات المفتاحية: معلم کارآفرین (نوآفرین), معلمی و تخصص حرفه ای, تلاشها و رفتارهای کارآفرینانه, رهبری, ویژگیهای شخصی,
ملخص المقالة :
معلمکارآفرینی طی دهه گذشته توجه زیادی را در سطح جهانی به خود معطوف داشته است و چگونگی ترکیب حرفه معلمی و کارآفرینی مبهم است. هدف این پژوهش شناسایی ویژگی و مهارت های معلمکارآفرینان است. به منظور تحقق این هدف با استفاده از روش فراترکیب به بررسی منظم و سیستماتیک ادبیات این موضوع پرداخته و به شیوه تماتیک ترکیبی تجزیه و تحلیل منابع مطالعاتی صورت گرفته است. نتایج پژوهش در چهار بعد ویژگی های شخصی با 8 تم، رفتارهای کارآفرینانه 11 تم، تخصص معلمی 5 تم و رهبری10 تم تفکیک شده است. در بعد ویژگی شخصی معلمکارآفرینان افراد دارای خلاقیت، دانش، یادگیرندگی، پایداری و استقامت، فعال، همدل، دارای تعهد و مسئولیت نسبت به جامعه و انگیزه اجتماعی شناخته می شوند. معلمان کارآفرینان تلاش های و رفتار های کارآفرینانه چون نوآوری مستمر و خلق ارزش های آموزشی، حل مسئله (شناسایی فرصت ها)، ریسک پذیری، مهارت شبکه سازی و کسب و کار، جذب یادگیرنده/ مخاطب، جذب سرمایه و منابع، و داشتن رویا مشترک و به دنبال آن ایجاد مشترک را از خود نشان می دهند. معلمکارآفرینان به عنوان متخصصان تدریسی در نظر گرفته می شوند که در یک یا چند مولفه تدریس چون روش تدریس نوآورانه، شیوه ارزیابی، مدیریت کلاس سرآمد است. آنها چون رهبران آموزشی دانش آموزان و همکاران و سیاست های آموزشی را تحت تاثیر می گذارند، اجتماعات یادگیری حرفه ای با رویکرد ارشادگری متقابل راه اندازی می کنند، راهبری تیم نوآوری را برعهده می گیرند و چشم انداز های تازه ای از آموزش و یادگیری را شکل می دهد. نتایج این پژوهش می تواند مبنایی برای کارهای علمی جدید در این حوزه باشد و فرآیند حمایت از معلمکارآفرینان فعلی را تسهیل و زمینه توسعه معلمکارآفرینان جدید را فراهم کند.
1. Borasi R, Finnigan K. Entrepreneurial attitudes and behaviors that can help prepare successful change-agents in education. The New Educator. 2010 Mar 1;6(1):1-29.
2. Berry B, Byrd A, Wieder A. Teacherpreneurs: Innovative teachers who lead but don't leave. John Wiley & Sons; 2013 Aug 12.
3. Berry, B. in Wolpert-Gawron, H. The Era of the Teacherpreneur. Retrieved from., 2015 . http://www.edutopia.org/blog/era-of-teacherpreneur-heather-wolpertgawron
4. Shelton C, Archambault L. Discovering how teachers build virtual relationships and develop as professionals through online teacherpreneurship. Journal of Interactive Learning Research. 2018 Dec 31;29(4):579-602
5. Davis V. Influencing positive change: The vital behaviors to turn schools toward success. Teacher Librarian. 2009 Dec 1;37(2):8.
6. https://www.teachingquality.org.
7. Buckley AP, Nzembayie KF. Teacherpreneurs: From vocation to innovation. InICIE2016-Proceedings of the 4th International Conference on Innovation and Entrepreneurship: ICIE2016 2016 May 1 (p. 36).
8. Lynch, M. What is a teacherpreneur? The Edvocate. 2019, May 7 Retrieved from https://www.theedadvocate.org/what-is-a-teacherpreneur/.
9. Palmer, P. . Teacher to teacherpreneur: How to monetize your professional skills. 2017, April 9 Retrieved from http://contact.teslontario.org/teacher-toteacherpreneur.
10. McManus C. TEACHERPRENEURISM: IMPACT ON TEACHERS’CAREER SATISFACTION (Doctoral dissertation, New England College).
11. Revolution in Learning. (2012, March 31). What is a teacherpreneur [Web log post]. Retrieved from https://revolutioninlearning.wordpress.com/2012/03/31/ what-is-a-teacherpreneur/.
12. Berry B, Hess FM. Expanded learning, expansive teacher leadership. Phi Delta Kappan. 2013 Feb;94(5):58-61.
13. . Epler P, editor. Enhancing Teaching and Leadership Initiatives With Teacherpreneurs: Emerging Research and Opportunities: Emerging Research and Opportunities. IGI Global; 2019 Nov 1.
14. Sandelowski M, Barroso J. Handbook for synthesizing qualitative research. springer publishing company; 2006 Jul 24.
15. Thomas J, Harden A. Methods for the thematic synthesis of qualitative research in systematic reviews. BMC medical research methodology. 2008 Dec;8(1):1-0.
16. Katoningsiha*, Sutamab, (2020). Needs Analysis of Potential for Early Childhood Educators as Agents of Teacherpreneurship in Karanganyar. International Journal of Innovation, Creativity and Change. www.ijicc.net Volume 12, Issue 6, 2020
17. Neto R, Rodrigues VP, Polega M, Persons M. Career adaptability and entrepreneurial behaviour in the K-12 classroom. Teachers and Teaching. 2019 Jan 2;25(1):90-109
18. Zeichner N. The next step: A hybrid teaching role. Educational Horizons. 2013 Feb;91(3):13-5.
19. Keyhani N, Kim MS. A systematic literature review of teacher entrepreneurship. Entrepreneurship Education and Pedagogy. 2020:2515127420917355.
20. Dixit JK, Agrawal V, Agarwal S, Gerguri-Rashiti S, Said DS. Competencies development for women edupreneurs community–an integrated AHP-TOPSIS approach. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy. 2020 Jun 10.
21. Wiseman AW. Promises and challenges for innovation and entrepreneurship in education. InInternational Educational Innovation and Public Sector Entrepreneurship 2014. Emerald Group Publishing Limited.
22. Berry B. Teacherpreneurs: A bold brand of teacher leadership for 21st-century teaching and learning. Science. 2013 Apr 19;340(6130):309-10.
23. 34. Leffler E. The Many Faces of Entrepreneurship: A Discursive Battle for the School Arena. European Educational Research Journal. 2009;8(1):104-116. doi:10.2304/eerj.2009.8.1.104
24. Leffler E. An Entrepreneurial Attitude: Implications for Teachers’ Leadership Skills?. Leadership and Policy in Schools. 2019 Oct 7:1-5
25. Sanchez RU. EDUCATION IN ACTION. Quarterly Review of Distance Education Journal Issue: Volume 15# 1. 2014 Mar 1;15(1):33-8.
26. Hess FM, Hassel BC. Fueling Educational Entrepreneurship: Addressing the Human Capital Challenge. PEPG/07-06. Program on Education Policy and Governance, Harvard University. 2007.
27. Schimmel I. Entrepreneurial educators: A narrative study examining entrepreneurial educators in launching innovative practices for K-12 schools (Doctoral dissertation, Northeastern University).
28. Shelton CC. Online Teacherpreneurship: Shedding Light on the Practice, the Individuals Who Pursue It, and the Impacts They Experience. Arizona State University; 2018.
29. Nieswandt A. Educational Entrepreneurs: The professional experiences of five edupreneurs.
30. Sawyer AG, Dick LK, Sutherland P. Online Mathematics Teacherpreneurs Developers on Teachers Pay Teachers: Who Are They and Why Are They Popular?. Education Sciences. 2020 Sep;10(9):248.
31. Sena Mahendra S, Sofyan H, Rohmantoro D. Performance Study of Entrepreneurial Teachers in Vocational High Schools.
32. . Wilson SM. Professional development for science teachers. Science. 2013 Apr 19;340(6130):310-3.
33. van Dam K, Schipper M, Runhaar P. Developing a competency-based framework for teachers’ entrepreneurial behaviour. Teaching and Teacher Education. 2010 May 1;26(4):965-71.
34. Carpenter JP, Morrison SA, Craft M, Lee M. How and why are educators using Instagram?. Teaching and teacher education. 2020 Nov 1;96:103149.
35. Bingham CS. What is a Teacherpreneur? Ask Sarah Henchey.
36. Levy, L. Rise of the Teacherprener. 2015 Retrieved from http://www.edudemic.com/why-we-need-edupreneurs
37. Interconnected Matrices in Structural Modeling. IEEE Transaction Systems Man and Cybernetics. 1974; 4(1): 51-81.