بررسی شکاف بین عملکرد موجود و مطلوب کارکنان به منظور استقرار بهسازی عملکرد انسانی در سازمان تامین اجتماعی
الموضوعات :شروین مشایخی 1 , محمد صالحی 2 , ترانه عنایتی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ايران
2 - گروه علوم مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساري، ساري، ایران
3 - گروه علوم مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساري، ساري، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
تحلیل عملکرد در سازمانها و شناسایی شکاف عملکرد، علل و ریشههای آن امر بسیار مهمی است که میتواند باعث بهبود کیفیت خدمات سازمانها، رضایت مشتریان و خدمات گیرندگان گردد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد شکاف عملکرد کارکنان به منظور استقرار بهسازی عملکرد انسانی در سازمان تامین اجتماعی انجام شدهاست. پژوهش به لحاظ هدف در بین پژوهشهای کاربردی و به روش کیفی انجام شدهاست. نمونۀ آماری این پژوهش شامل 21 نفر از صاحبنظران (دانشگاهی و سازمانی) است و ابزار گردآوری دادهها فیشبرداری از متون، مطالعات نظری و مدلهای موجود است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که شکاف عملکرد در سه بُعد رویکردهای سبک راهبري، محیط کاري و مدیریت نیروي انسانی قابل تقسیمبندی است. براساس یافتهها در بُعد اول مولفههاي مدیریت استراتژیک، ساختار، فرآیندها، سبک مدیریت و منافع ذینفعان، در بُعد دوم، مولفههاي فرهنگ سازمانی، شرایط محیط کاری، دادهها و اطلاعات و در نهایت در بُعد سوم، مولفههاي مدیریت منابع انسانی، شایستگیهای فردی، نظام پاداشدهی و جبران خدمات تأیید شدند و مدل براساس ابعاد مورد نظر و مؤلفههای آن ترسیم و تأیید شد. بدینترتیب ضمن تأیید مدل نهایی شکاف عملکرد، مراحل بهسازی عملکرد انسانی در پنج مرحله و براساس یافتههای پژوهش بیان شدند.
