ارائه مدلی برای شایستگی مربیگری عملکرد ویژه سرپرستان و مدیران شرکت ملی نفت ایران
الموضوعات :علی ستوده 1 , پريوش جعفري 2 , امیر حسین محمد داودی 3
1 - دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران.
3 - دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساوه
الکلمات المفتاحية: مدل مربیگری مربیگری عملکرد شایستگی,
ملخص المقالة :
هدف اصلی پژوهش ارائه مدلی برای شایستگی مربیگری عملکرد ویژه سرپرستان و مدیران شرکت ملی نفت است. تحقیق از نظر هدف کاربردی و اکتشافی بوده و در جمع آوری و تحلیل داده ها از روش های کیفی و کمی استفاده شده است. تحلیل دادهها در روش کیفی، تحلیل محتوای متون، مصاحبه و پرسشنامه های با رویکرد دلفی و در روش کمی پیمایشی ( پرسشنامه مقایسات زوجی شبکه ای) میباشد. روش نمونهگیری هدفمند بوده و حجم نمونه ادبیات براساس اشباع دادهها، مصاحبه نیمه ساختمند 12 نفر و در روش دلفی و مقایسات زوجی شبکهای20 نفر از متخصصان و مدیران آگاه به مربیگری میباشد. روایی محتوایی سؤالات مصاحبه و پرسشنامهها با استفاده از نظر متخصصین ، روایی صوری با اجرای آزمایشی ،پایایی مصاحبه با ضریب توافق دو کدگذار و پایایی پرسشنامه مقایسات زوجی شبکه ای به شیوه ضریب توافق بدست آمد. ابتدا مفاهیم مطرحشده در ادبیات و مصاحبهها استخراج شده و مفاهیم مشترک در قالب 16 مؤلفه جمعبندی و براساس منابع معتبر در حوزه شایستگی، ابعاد و شاخصها استخراج شد. پرسشنامههای دلفی در دو مرحله و سپس پرسشنامه مقایسات زوجی شبکهای ساخته و اجرا گردید. تجزیه و تحلیل دادههای متون و مصاحبهها به روش استقرایی و با نرمافزار MAXQDA، پرسشنامه های دلفی با نرم افزار SPSS، پرسشنامه مقایسات زوجی شبکهای با استفاده از نرمافزارهای Matlab وSuper Decision انجام شد. تحلیل یافتهها منجر به ارائه مدل مربیگری عملکرد شامل 15مؤلفه و 56 شاخص در سهبُعد فردی، سازمانی و مدیریتی با ذکر رتبهبندی و میزان تاثیر و تأثرات درونی مؤلفهها شد.
1- Barner, R. & Higgins, J. Understanding Implicit Models That Guide the Coaching Process. Journal of Management Development, (2007). 26, 148-158
2- Macrae, Rhoda. Coaching and Consolidating the Practice of Newly Qualified Social Workers: A Brief Literature Review. A Report Prepared for Social Work Resource, South Lanark shire Council, Management (2010)188-198
3- Lubans, J.. “The Spark Plug: A Leaders Catalyst for Change”, Library leadership and management(2009), 23 (2), 87-88
. 4- Anderson, D. & Anderson, M., Coaching that counts, Burlington, MA: Elsevier utter worth- Heinemann(2005)
5- Fairhurs, D. “We›re relying more & more on a learning and development tool with little evidence that it actually works”, Human Resources, (2010), pp 13-15
6- Douglas, G., Shaw, C., Schneier, E ., Richard, W. & Lloyd, S “Performance measurement ,management & appraisal sourcebook”, Human Resource Development Business & Economics, (1995), p. 528- 534
7- Sangari,Negin. Management in The Islamic University, )2017(Spring &Summer13,Vol. 6, No.1
8- Whitmore J.. Coaching for performance. London, UK: Nicholas Brealey Publishing )2014(
9- Payne, Kelly. Coaching Competencies Deconstructed. University of Pennsylvania Personal & Development, The Coaching Climate Survey Report(2017) .Available at: http://www.mai-bin.ro,
10- Lucia, A. D. & Lepsinger, R. The art and science of competency models. Pinpointing critical success factors in organizations. San Francisco: Jossey-Bass/Pfeiffer(1999)45-51
11- Dubois, D. D. (. Competency-based performance improvement: A strategy for organizational change. Amherst, MA: 1993) HRD Press.
12- Macclel & D.. Testing For Competence Rather Than For Intelligence. American Psychologist; (1973) Vol 20, PP.321-330
13- Parisi, Simon, Memoirs of a Semi-Detached Australian, Melbourne (2013)University Press, Carlton South, p. 17.
14- Kennedy, J.. A definition of Coaching. (2009)Available at http://www.kennedycoaching.com
15- Davidsoon, S.. How to choose the right coach. People Management. (2002) Vol 8, No 10, 16 May. Pp 54-55.
16- McKinney Christy, M. ; Mookherjee ,Somnath. Fihn ,Stephan D, Thomas H Gallagher, An Academic Research Coach: An Innovative Approach to Increasing Scholarly Productivity in Medicine (2019). 1Department of Pediatrics, Division of Craniofacial Medicine and Seattle Children’s Research Institute, University of Washington, Seattle, Washington
17- Orangzab, Ali; Muhammad Examining the Impact of Managerial Coaching on Employee Job Performance: Mediating Role of Work Engagement, (2018). Leader-Member-Exchange Quality, Job Satisfaction, and Turnover Intention
18- Campone, F. & Awal, DLife’s Thumbprint: The impact of life experiences on coaches and their coaching. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice. (2012).. V 5 (1)
19- Payne, Kelly. Coaching Competencies Deconstructed. University of Pennsylvania Personal & Development, (2017)The Coaching Climate Survey Report .Available at: http://www.mai-bin.ro
20-- Sadr, Mohammad Mohammadi . Siyadat. Seyyed Ali, Hoveida. Reza . Identifying and Validating the Components of the Coaching Skill among. Faculty embers of Medical Sciences University of Isfahan. Journal of Education Strategies in Medical Sciences. No 47, Volume 11, Issue 01
21 -Hoseyni,Mahmmod.Rezazadeh,Ameneh.html.015_(2019)IICMO05-IICMO05-Paper/com.civilica.www://h
22- Daneshmand ,Hamid . Status The roles and performance coaching competencies of supervisors and their impact on the coaching results(2016). M.A. Thesis in Educational Management Ferdowsi University of Mashhad