بررسی سطوح برونسپاری آموزش از دیدگاه کارشناسان آموزش ادارات دولتی خراسان جنوبی
الموضوعات :بهروز یزدان پناه 1 , حسین مومنی مهموئی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامي واحد تربت حیدریه
2 - دانشگاه آزاد واحد تربت حیدریه
الکلمات المفتاحية: سطوح برونسپاری, آموزش های سازمانی, کارشناسان آموزش.,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این تحقیق، بررسی سطوح برونسپاری آموزش از دیدگاه کارشناسان آموزش ادارات دولتی خراسان جنوبی است. این تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تمامی کارشناسان آموزش ادارات دولتی استان خراسان جنوبی میباشد که تعداد آنها 60 نفر می باشد. با توجه به کوچک بودن حجم جامعه و امکان دسترسی به تمام اعضای جامعه در این تحقیق از روش سرشماری استفاده شد و كل جامعه آماري به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامه محقق ساخته جهت جمعآوری اطلاعات استفاده شد. روايي محتوايي اين پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتيد صاحبنظر در حوزه آموزش و برنامهريزي درسي و مديريت آموزشي با اندكي تغييرات مورد تأييد قرار گرفت. پایایی پرسشنامه از طریق آزمون آلفای کرانباخ 92/0 محاسبه شد. نتایج نشان داد، اکثر کارشناسان آموزش ادارات دولتی استان خراسان جنوبی با برونسپاری آموزش های سازمانی در ابعاد هدف، حيطه، محتوا، مدت و فرايند آموزش موافقند اما بین دیدگاه آنها در خصوص برونسپاری آموزشهای سازمانی (سطوح هدف، حيطه، محتوا، مدت و فرايند آموزش) به لحاظ سابقه شغلی و سطح تحصیلات تفاوت معناداری مشاهده نشد.
اصغری زاده، عزت اله؛ بیطرف، احمد و نازآبادی، محمدرضا .(1390). مدل برونسپاری و خدمات و گارانتی با استفاده از روش تصمیم گیری چند معیاره. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 3(5)، صص 28-13.
اکرمی، هادی؛کریمی، بهروز.(1385). برون سپاری؛ بررسی مطالعات منتخب در زمینه های مختلف و ارائه چارچوب نظری و روش سیستماتیک و یک مطالعه موردی.تهران. دومین کنفرانس لجستیک و زنجیره تامین
ﺗﻮﺭﺍﻧﻲ، ﺳﻮﮔﻨﺪ؛ ﻣﻠﻜﻲ، ﻣﺤﻤﺪﺭﺿﺎ؛ ﻗﺪﻭﺳﻲ ﻣﻘﺪﻡ، ﺳﺎﺭﺍ و ﮔﻮﻫﺮﻱ، ﻣﺤﻤﻮﺩﺭﺿﺎ.(1388). ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻱ ﻛﺎﺭﺍﻳﻲ ﻭ ﺍﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺩﺍﺭﻭﺧﺎﻧﻪ ﻱ ﻣﺮﻛﺰ ﺁﻣﻮﺯﺷﻲ ﺩﺭﻣﺎﻧﻲ ﻓﻴﺮﻭﺯﮔﺮ ﭘﻴﺶ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﺮﻭﻥ ﺳﭙﺎﺭﻱ. مدیریت سلامت. 12(38).59-70.
خراسانی، اباصلت، قهرمانی، محمد و میراحمدی، خالد. (1393). چالشهای برونسپاری آموزش به موسسات ارائه دهنده آموزش از دیدگاه مدیران و کارشناسان آموزش. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی. 1 شماره، دوره 1، صص 1-29.
قربانی، محمد و مختارنظیف، محمدرضا. (1390). عارضهیابی برونسپاری و ارائه مدل در شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی. . تهران .کنفرانس بین المللی آب و فاضلاب.
قهرمانی، محمد. مرادی، نرگس(1386). تدوین الگوی برونسپاری آموزش سازمانی. پیام مدیریت. 25. 151-178.
مدهوشی، مهرداد و کوهکن، امیر. (1391). تبیین نقش استراتژی برونسپاری بر بهرهوری سازمان. پژوهشنامه مدیریت اجرایی. شماره 4، دوره 7، صص2-10.
هداوند، سعید. (1389). برونسپاری آموزشهای سازمانی با رویکرد به مدل تصمیمگیری منبع یابی استراتژیک. مجله مدیریت، شماره 158، دوره 21، صص40-30.
Belcourt, M. (2006). Outsourcing: the benefits and the risks. Human Resource Management Review, 16(2), 269– 279.
Lau, K & Zhang, J. ( 2006). Drivers and Obstacles of Outsourcing Practices in China. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 36(10), 776-792.
Lacity, M. C., Khan Shaji, A., & Willcocks, L. P. (2009). A review of the IT outsourcing literature: Insights for practice, Journal of Strategic Information Systems, 18(3), 130–146.
Kotabe, M,J. (2001). Outsourcing service Activities. Marketing Management,10, 6-40.
Bettis, RA. (2002). outsourcing and Industrial decline. Academy of Management Executive, 6(1).7-22.
Chris, H. (2008). Venture firms will ask you about outsourcing. Retrieved from: www.inventureglobal.com
Cushing, A. (2008). Training outsourcing on the decline. Chief Learning officer magazine.http://www.clomedia.com/2008/08/27/training-outsourcing-on-the-decline/
Dess GG, Rasheed AA, Mclaughlir Kj, Priem RL .(1995). The new Corporate Architecture. Academy of Management Executive, 9 (3), 7-18.
Fritsch, Marku & Wullenweber, Kim. (2006). The Impact Of Business Process Outsourcing On Firm Performance and The Influence Of Governance, A Long Term Study In The German Banking Industry
Gewald, H. & Dibbern, J. (2009). Risks and benefits of business process outsourcing: A study of transaction services in the German banking industry. Information & Management, 4(4), 249–257.
Gewald, H. (2010). The Perceived Benefits of Business Process Outsourcing an Empirical Study of the German Banking Industry. International Journal of Strategic Outsourcing, 2(7), 124-136.
Hale, A. (2006). Outsourcing Training and Development, Factors for Success. John Wiley and Sons Inc. Published by Pfeiffer an Imprint of Wiley.
Hall, L., and Torrington, D. (1998). The Human Resource Function: The Dynamics of Change and Development. London: Financial Times/Pitman Publishing.
Harrigan, k. (1985). Strategies for Intrafirm transfers and outside sourcing. Academy of management Journal,28.914-925
Majewsky, E, Dean V. (2003). “How Do Consovtia organize collaborative R&D”, Harward Business Review.
Maschuris, SJ & Kondylis, MN. (2006). Outsourcing in public hospitals: A Greek perspective. Journal of Health Organization and Management, 20(1), 4-14.
Mclvor, R. (2007). What is the right outsourcing strategy for your process?. European Management Journal, 26, 24– 34.
Ravi, v. (1992). Strategic Sourcing: To Make or Not To Make, Harvard Business Review, November-December. Retrieved from: https://hbr.org/1992/11/strategic-sourcing-to-make-or-not-to-make?referral=03758&cm_vc=rr_item_page.top_right
Ronan, M. (1996). practical Framework for Understanding the Out sourcing process positioning. Supply Chain Management: An International Journal, 5(1).22-36.
Shaw.S, Fairhurst. D. (1997). Out Sourcing the Human Resource function –Personal threat or valuable opportunity? Asia Pacific Journal of Human Resources,6(8), 459-468.