کاوش و طراحی مدل اجرایی اثربخشی آموزش سازمانی: مطالعهای مبتنی بر نظریه زمینهای
الموضوعات :
1 - دانشگاه علامه طباطبائی
الکلمات المفتاحية: آموزش سازمانی, اثربخشی آموزش, انتقال یادگیری,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش ارائه مدلی اجرایی برای اثربخشی آموزش کارکنان و مدیران بود. به این منظور بر مبنای طرح مطالعه کیفی و استفاده از مزیتهای روش پژوهش نظریه زمینهای، از طریق مصاحبه عمیق با کارکنان، مدیران و شرکتکنندگان دورههای آموزشی و مرور مبانی نظری و تجربه آموزش در گمرک و سازمان جهانی گمرک، مدل اجرایی اثربخشی آموزش ارائه شده است. تحليل يافتهها نشان میدهد کارکنان بر مبناي عوامل سازمانی مانند: ماهیت وظیفهای سازمان، مسئولیت اجتماعی سازمان، پویایی سازمانی؛ عوامل شغلی مانند: حساسیت وظیفه، سطح تخصصی بودن وظیفه و سیالیت وظیفه در آموزش و توسعه حرفهاي مشاركت ميكنند. مشاركت آنها در آموزش و يادگيري حرفهاي از طریق: آمادگی فراگیر، انگیزه برای انتقال، ظرفیت فرد برای انتقال، خودکارآمدی عملکردی صورت ميپذيرد. چگونگی تخصیص بودجه، حمایت مدیریت، اسناد بالادستی آموزش، شایستهسالاری و چگونگی اجرای قوانین بستري خاص براي راهبردهاي آموزش کارکنان و مدیران فراهم ميآورند. همچنين راهبردهاي ساختاری: انطباق ساختار با فرایند آموزش سازمانی، ایجاد مجتمع آموزش، ظرفیتسازی انسانی و توسعه ظرفیت؛ راهبردهای نیازسنجی؛ راهبردهای طراحی: تناسب محتوا، مکانیزمهای انگیزشی آموزش، تقویم آموزشی، طرح انتقال؛ راهبردهای اجرا: زمانبندی آموزش، روشهای بینفردی، آموزش بینالمللی و مجازی (Clikc) و راهبردهای ارزشیابی: امتحان، تمرین، نگرشسنجی، تکالیف، سنجش عملکرد متأثر از شرايط مداخلهگر سازماني مانند: جایگاه سازمانی (تأثیرگذاری آموزش در سازمان)، عوامل ساختاری (موازیکاری، یادگیری سازمانی) و مسائل و مشکلات کارکنان (مسائل و مشکلات کاری، فردی، شرایط اقلیمی و رفتارهای سیاسی) هستند. يافتههاي پژوهش نشان داد راهبردهاي اثربخشی آموزش در كنش و واكنش سازنده با عوامل زمينهاي و محيطي پيامدهاي مثبت: بهبود کیفیت خدمات، افزایش منافع مالی و در نهایت شکلگیری یک گمرک یادگیرنده را به همراه خواهد داشت.
ابیلی، خدایار. (1394). مدیریت استعداد: رویکردی نو در مدیریت منابع انسانی. تهران: زبان امروز.
اشتراس، آنسلم و کوربین، جولیت. (1385). اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی؛ رویهها و شیوهها. ترجمه: بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
بازرگان، عباس. (1387). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته. تهران: دیدار.
بعیدی مفردنیا، علی. (1388). نقش سیستم اطلاعات گمرکی (ASYCUDA) در یادگیری سازمانی و عملکرد گمرک. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
حجازی، سیدیوسف؛ پرداختچی، محمدحسن و شاه¬پسند، محمدرضا. (1388). رویکردهای توسعه حرفه¬ای معلمان. تهران: دانشگاه تهران.
دسلر، گري. (1386). مباني مديريت منابع انساني. ترجمه: علي پارسائيان و محمد اعرابي. تهران: دفتر پژوهشهاي فرهنگي.
رابینز، استیفن. پی. (1389). تئوری سازمان. ترجمه: مهدی الوانی و حسن داناییفرد. تهران: صفار.
رضائیان، علی. (1393). تیمسازی در قرن بیست و یکم (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته). تهران: سمت.
زارعيمتين، حسن. (1379). مديريت منابع انساني. مرکز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم.
سنگه، پیتر. (1390). پنجمين فرمان. ترجمه: كمال هدايت و روشن، تهران: سازمان مديريت صنعتي.
سيدجوادين، سيدرضا. (1380). برنامهريزي نيروي انساني. تهران: دانشكده مديريت دانشگاه تهران.
عباسزادگان، سيدمحمد و ترکزاده، جعفر. (1379). نيازسنجي آموزشي در سازمانها. تهران: سهامي انتشار.
فتحي واجارگاه، کورش. (1376). آشنايي با آموزش ضمن خدمت کارکنان (مديريت و برنامهريزي آموزش کارکنان). تهران: مرکز کل آموزشهاي ضمن خدمت.
قانون امور گمرکی. (1390). ابلاغیه قانون امور گمرکی به دولت. مجلس شورای اسلامی، شماره 180531.
قهرمانی، محمد. (1388). مدیریت آموزش سازمانی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
گال، مرديت؛ بورگ، والتر و گال، جويس. (1386). روشهاي تحقيق کمي و کيفي در علوم تربيتي و روانشناسي (جلداول). ترجمه: نصر اصفهاني و همکاران، تهران: سمت.
حسنی، محمد و تیما، پریسا. (1392). بررسی نقش تعاملی پاسخگویی و خودکارآمدی شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی و رفتار سیاسی در بین اعضای هیئت علمی. فصلنامه مدیریت دولتی، دوره 5، شماره 13، صص 110-89.
هرسي، پاول و بلانچارد، كنث. (1391). مديريت رفتار سازماني. ترجمه: علي علاقهبند، تهران: اميركبير.
Çınkır, Ş. (2007). Current issues about professional development and training concept and approaches. World applied sciences journal, 2 (4): 266-275.
Grossman, R., & Salas, E. (2011). The transfer of training: what really matters?. International Journal of Training and Development, 15(2), 103-120.
Hobson, A. J., Ashby, P., Malderez, A., & Tomlinson, P. D. (2013). Corrigendum to “Mentoring beginning teachers: What we know and what we don’t” [Teach. Teach. Educ. 25 (2009) 207–216]. Teaching and Teacher Education, 31, 68.
Holton, E. (2004). Implementing evidence-based practices: Time for a national movement?. Human Resource Development Review, 3 (3):187–8.
Khan, B. H. (2005). Managing e-learning: design, delivery, implementation and evaluation. Hershey, PA, Information Science Pub.
Kirkpatrick, D. L. (2007). Learning and training evaluation theory. Retrieved From: www.businessballs.com.
Lizzio, A., & Wilson, K. (2009). Student participation in university governance: the role conceptions and sense of efficacy of student representatives on departmental committees. Studies in Higher Education, 34(1), 69-84.
Noe, R. A. (2008). Employee training and development. Boston: McGraw-Hill/Irwin.
Noe, R. A., & Tews, M. J. (2012). Realigning training and development research to contribute to the psychology of competitive advantage. Industrial and Organizational Psychology, 5(1), 101-104.
Pfau, B., Kay, I., Nowack, K. M., & Ghorpade, J. (2002). Does 360-degree feedback negatively affect company performance?. Hr magazine, 47(6), 54-59.
Phillips, J. J.; Brantley, W. & Phillips, P. P. (2012). Project management ROI: A Step -by - Step Guide for Measuring the Impact and ROI for Projects. John Wiley & Sons, Inc.
Simons, R. J., & Bolhuis, S. (2003). Constructivist learning theories and complex learning environments. Oxford Studies in Comparative Education, 13, 13-26.
Walsh, J. H., Bilsborough, W., Maiorana, A., Best, M., O'Driscoll, G. J., Taylor, R. R., & Green, D. J. (2003). Exercise training improves conduit vessel function in patients with coronary artery disease. Journal of Applied Physiology, 95, 20-25.
Wenger, E., McDermott, R. A., & Snyder, W. (2002). Cultivating communities of practice: A guide to managing knowledge. Harvard Business Press.
World Customs Organization. (2014b). WCO Learning and Development Activities, Empowering Members in their sustainable reform efforts. Retrieved from: http://www.wcoomd.org/en/topics/capacity building/overview/ cb_re gional_approach.
World Customs Organization. (2014c). what-is-the-wco? strategic-plan, Mission, Vision, Goals and History. Retrieved from: http://www.wcoomd.org/en/about-us/what-is-the-wco.
World Customs Organization on behalfofthe international Customs community. (2014). Customs Capacity Building Strategy. Retrieved from: http://www.wco.org/ Capacity-Building.
World Customs Organization. (2014a). Learning and Development Activities: Empowering Members in their sustainable reform efforts.