آسیبشناسی و راهکارهای حمایت مدیران از بالندگی و توسعه منابع انسانی
الموضوعات :
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: آسیبشناسی, توسعه و بالندگی منابع انسانی, حمایت مدیران,
ملخص المقالة :
در سازمانهايي که به امر آموزش نيروی انسانی اهميت بيشتری داده ميشود، نيروی انسانی اساساً درصدد کسب اطلاعات و راهکارهای عملی جديد به منظور دستيابی به بهرهوری و کارایی بهتر ميباشد و اينگونه سازمانها از خصوصيات پويايی، خلاقيت و بالندگی در جهت ايجاد تحولات اثربخش در عوامل درون سازمانی و تعامل با محيط اجتماعی خود برخوردار هستند. مسأله اصلی پژوهش حاضر آن بوده است که چه آسيبها و مشكلاتي در زمینه حمایت مدیران از توسعه و بالندگی منابع انسانی وجود دارد؟ و اينكه چگونه ميتوان وضعيت پشتيباني مديران از اين فعاليتها را بهبود بخشيد به گونهاي كه حداكثر بهرهوري و نتايج از اين سرمايهگذاري به دست آيد؟ بنابراين آنچه كه مسأله اصلي پژوهش حاضر را تشكيل ميدهد عبارت است از آسیبشناسی حمایت مديران سازمان منطقه آزاد كيش از توسعه و بالندگی منابع انساني به منظور دستيابي به راهكارهايي كه اثربخشي اين يادگيريها را افزايش دهد. جامعه آماري شامل 315 نفر از کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش و 21 نفر از مدیران سازمان مذکور بود که بر طبق جدول كرجسي و مورگان و همچنین از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای 175 نفر به عنوان حجم نمونه کارکنان و 21 نفر به عنوان حجم نمونه مدیران انتخاب شدند. روش تحقیق، توصیفی – پیمایشی بوده و دادههای مورد استفاده در این مطالعه از طریق پرسشنامه محققساخته مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پس از جمعآوری دادهها، تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصيفي شامل جداول توزیع فراوانی و نمودارها و آمار استنباطي شامل آزمون t تک نمونهای، آزمون t مستقل (t دو نمونهای)، آزمون فریدمن، آزمون کولموگوروف اسمیرنوف و تحلیل واریانس یکطرفه (ANOVA) مورد پردازش قرار گرفت. نتايج به دست آمده از بررسي سؤالات تحقيق نشان داد که موانع اساسی در زمینه حمایت از مدیران وجود دارد و راهکارهایی برای غلبه بر این آسیبها پیشنهاد شده است.
ابطحی، سیدحسین. (1383). آموزش و بهسازی سرمایههای انسانی. تهران: پویند.
بانیراد، نادر. (1383). بررسی تأثیر دورههای کوتاهمدت آموزشی بر کارایی کارکنان از دیدگاه مدیران شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی. نهمین کنفرانس شبکههای توزیع نیروی برق، دانشگاه زنجان، 9 و10 اردیبهشت ماه.
بیگزاد، جعفر. (1379). بررسی دلایل عدم تناسب آموزش کارکنان با نیازهای شغلی آنان. مجله کار و جامعه، شماره 34.
پورصادق، ناصر و علیمیرزایی، سعید. (1384). توسعه کارکنان. تهران: سارگل.
خراسانی، اباصلت و ملامحمدی، اعظم. (1389). کاستیهای آموزش در سازمانها و راهکارهای برونرفت از آنها از دیدگاه مدیران و کارشناسان بخش آموزش. دو فصلنامه مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، دوره 3، شماره 5، صص 145-126.
خراسانی، اباصلت و مهدی، رضا. (1385). راهنمای طراحی و مدیریت سیستم آموزش کارکنان بنگاههای تولیدی و خدماتی. تهران: آریاپژوه.
ریاحی، محمداسماعیل؛ وردینیا، اکبر و پورحسین، سیده زینب. (1389). بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و سلامت روان. فصلنامه رفاه اجتماعی، سال دهم، شماره 39، صص 121- 85.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1387). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگاه.
شکور، منیژه و ضیغمی محمدی، شراره. (1389). بررسی نگرش پرستاران به عوامل بازدارنده شرکت در آموزش مداوم پرستاری. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان، دوره هجدهم، شماره 1، بهار و تابستان، شماره 33.
شهبازی، مهدی؛ بودلایی، حسن و کوشکی جهرمی، علیرضا. (1389). تحلیل ارتباط عوامل جمعیتشناختی کارکنان شهرداری تهران با دورههای آموزشی. کنفرانس "مدیران آموزش و پژوهش"، مشهد مقدس.
صباغیان، زهرا و اکبری، سهیلا. (1389). آموزش جامع سازمانی (با رویکرد آموزش بزرگسالان). تهران: سمت.
فتحی واجارگاه، کورش. (1389). چگونه حمایت مدیران را برای آموزش و بهسازی کارکنان جلب کنیم؟. اولین کنفرانس آموزش در سازمانها، دانشگاه شهید بهشتی، 11و12 اسفند ماه.
فهیدی، فرزاد و ضیغمی محمدی، شراره. (1390). نگرش پرستاران به شرایط حمایتی محیط کار مؤثر بر انتقال آموختهها به کار. مجله آموزش در علوم پزشکی، شماره 11، صص 128-139.
قهرماني، محمد. (1388). مديريت آموزش سازماني. تهران: دانشگاه شهيد بهشتي.
لباف، حسن. (1374). مدیریت و توسعه. مجله دانش مدیریت، شماره 27 و 28، زمستان و بهار، صص 87-80.
ASTD. (2011). Annual Review of Workplace Learning and Development Data. American Society for Training and Development.
Brown, K. G., & Gerhardt, M. W. (2002). Formative evaluation: An integrative practice model and case study. Personnel Psychology, 55(4), 951−983.
Bunch, K. J. (2007). Training Failure as a Consequence of Organizational Culture. Human Resource Development Review, 6(2), 142–163.
Cheng E.W.L., & Ho D.C.K.,(2001). A Review Of Transfer Of Training Studies In The Past Decade. Personel reiview, 30(1), 102-118.
Hutchinson, S., & Purcell, J. (2007). Learning and the line: The role of line managers in training, learning and development. London: CIPD.
Coetzer, A. J. (2005). The effects of managers on employees' learning in selected New Zealand small manufacturing firms: a thesis presented in partial fulfilment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy in Management at Massey University, Wellington, New Zealand.
Haslinda, A., & Mahyuddin, M. Y. (2009). The effectiveness of training in the public service. American Journal of Scientific Research, 6(1), 39-51.
Jayawardana, A. K. L & Prasanna, H. A. D.(2008). Factors Affecting the Effectiveness of Training Providedto Merchandisers of Garment Industry in Sri Lanka. Sri Lankan Journal of Management, 13,1 - 2.
Khalid, M. M., Ashraf, M., Yousaf, U., & Rehman, C. A. (2011). Assessing Impact of Management Support on Perceived Managerial Training Effectiveness in Public Organizations of Pakistan. European Journal of Social Sciences, 22(1).
Kidombo H.J. (2004). Power and dependence in the distribution of training opportunities. Electronic Supply of Academic Publications (eSAP), University of Nairobi. Retrieved from: http://bij.hosting.kun.ni/iaup/esap/publications/nairobi.
Kihongo, V. (2011). Factors Inhibiting Effective Staff Training: Cases of Temeke Municipal and Kisarawe District Councils, Tanzania. Asian Journal of Business Management, 3(2), 123-130.
Lin, S. H., & Huang, H. P. (2011). Moderating effect of social support on the relationship between achievement motivation and training motivation. World Transactions on Engng. and Technol. Educ, 9(1), 12-17.
McDowall, A., & Saunders, M, N.K. (2010). .UK managers' conceptions of employee training and development. Journal of European Industrial Training, 34 (7), 609 – 630.
Nijman, D. J. J. M. (2004). Supporting Transfer of Training: Effects of the Supervisor. Doctoral dissertation, University of Twente, Enschede.
Nijman, D. J. J., Nijhof, W. J., Wognum, A. A. M., & Veldkamp, B. P. (2006). Exploring differential effects of supervisor support on transfer of training. Journal of European industrial training, 30(7), 529-549.
Noe, R. A. (2010). Employee training and development. New York:McGraw-Hill.
Phillips P.P., & Phillips, J.J.(2007). The value of learning. Sanfrancisco. CA:Pfeiffer
Rehman, A. U., Khan, A. M. & Khan, R. A. (2011). Measuring training effectiveness: a case study of public sector project management in Pakistan. Journal of Diversity Management. 6(1).
Switzer, K.C., Nagy, M., & Mullins, M. (2005). The Influence of Training Reputation, Managerial Support, and Self-Efficacy on Pre-Training Motivation and Perceived Training Transfer. Applied H.R.M. Research, 10(1), 21-34.
Tracey, J. B., Hinkin, T. R., Tannenbaum, S. I. & Mathieu, J.E. (2001). The influence of individual characteristics and the work environment on varying levels of training outcomes. Human Resource Development Quarterly,12, 5-24.
Vemić, J. (2007). Employee training and development and the learning organization. FACTA UNIVERSITATIS Series: Economics and Organization, 4(2), 209-216.
Wick, C., Pollock, R., (2010). The Six Disciplines Of BreakThrough Learning, San Francisco, CA: Pfeiffer.