رعایت حریم خصوصی در فضای مجازی موردمطالعه: حقوق ایران
الموضوعات :
1 - دانشگاه علم و صنعت
الکلمات المفتاحية: حریم خصوصی قانون تجارت الکترونیکی, مسئولیت مدنی, مجازات نقض دادهپیام, ایران,
ملخص المقالة :
حریم زندگی خصوص، امروزه به دلیل ظهور فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی نوین مورد تهدید قرار گرفته است. اینترنت از یکسو، دسترسی آزاد به اطلاعات شخصی و همچنین تحریف و تخریب آنها و امکان سوءاستفاده و بهرهبرداری و انتشار هویت افراد را برای اهدافی غیرمجاز تسهیل مینماید و از سوی دیگر ردیابی اطلاعات مرتبط با هویت افراد و محتوای پیامهای ارسالی آنها را میسر میسازد. ازاینرو در سطوح ملی و بینالمللی، قوانینی وضعشده است تا استفادهکنندگان اطلاعات حریم خصوصی اطلاعات افراد را رعایت نمایند. پژوهش باهدف بررسی مفاهیم مرتبط با حریم دادهپیامهای شخصی، به سیر تحول قانونگذاری و نقد و بررسی مقررات ایران در خصوص حمایت از دادههای شخصی میپردازد.
قانون تجارت الکترونیکی ایران، مصوب 1382
قانون اساسی جمهوری اسلامی، مصوب 1358.
قانون مسئولیت مدنی، مصوب 1339.
قانون مدنی ایران، مصوب 1311.
قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، مصوب 1388.
تصویبنامه هیئتوزیران، نظام ملی طبقهبندی و خدمات شناسه کالا و خدمات، 1385.
آئیننامه شناسه کالا و خدمات وزارت بازرگانی، مصوب 1394.
لایحه حمایت از حریم خصوصی، پیشنهادی 1382.
قانون حمایت از دادههای سوئد، مصوب 1973.
قانون حمایت از دادههای انگلیس، مصوب 1984
قانون حمایت از دادههای انگلیس، مصوب 1998.
قانون حمایت از اشخاص حقیقی در مقابل پردازش دادههای شخصی فرانسه، مصوب 1978
قانون اصلاح حمایت از اشخاص حقیقی در مقابل پردازش دادههای شخصی فرانسه، مصوب 2001.
دستورالعملهای پارلمان و شورای اروپا، مصوب سالهای 1995، 2002، 2006.
باقر انصاری، حقوق حریم خصوصی، انتشارات سمت، چاپ اول 1386.
زر کلام، ستار، حقوق تجارت الکترونیک، چاپ چهارم، نشر شهر دانش، 1396.
قناد، فاطمه، حمایت از دادهپیامهای شخصی در بستر تجارت الکترونیکی، تحقیقات حقوقی، زمستان، 1390 ضمیمه شماره 56.
فیضی چکاب، غلام نبی؛ حامد مهاجر پیله داربنی و حمید کشاورز نجفی، قواعد تبلیغ در حقوق تجارت الکترونیک و ضمانت اجرای آن، هفتمین همایش ملی و اولین همایش بینالمللی تجارت و اقتصاد الکترونیک، 1392.