ارائه چارچوب مدل کسب و کار بانکهای تجاری با رویکرد بانکداری باز
الموضوعات :سید حسین اورعی 1 , محمد رحیم اسفیدانی 2 , مسعود کیماسی 3
1 - پردیس البرز دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
3 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: مدل کسب و کار بانک های تجاری بانکداری بازمطالعه موردی,
ملخص المقالة :
بانکداری باز پارادایم جدیدی است که به سرعت در صنعت بانکداری دنیا در حال رواج است. حرکت به سمت بانکداری باز و استفاده از ظرفیتها و پتانسیلهای همکاری با کسب وکارهای نوآورانه، بهعنوان یکی از راهبردهای کلان بانکی میتواند افق روشنی برای حفظ بقا و موجودیت خدمات بانکی ترسیم نماید. لکن این امر نیازمند تغییر مدل کسب و کار سنتی بانک هاست. هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوب مدل کسب و کار بانکهای تجاری با رویکرد بانکداری باز است. در این پژوهش با استفاده از رویکرد بانکها برای حضور در اکوسیستم مالی و نوع همکاری با اشخاص ثالث، چهار نوع رویکرد استراتژیک بانکها و ابعاد مدل کسب و کار بانک ها در صورت انتخاب هر موقعیت، تشریح شده است. بر این اساس هر بانک یکی از نقشهای یکپارچهساز، تولیدکننده، توزیع کننده و پلتفرم را میتواند در قبال بانکداری باز داشته باشد. در این پژوهش از روش تحقیق مطالعه چند موردی استفاده شده است که در آن بر اساس نظر خبرگان، سه بانک به عنوان مورد مطالعه، انتخاب و ابعاد مدل کسب و کار آنها مورد بررسی قرار گرفت. بانک سپه به عنوان بانکی با نقش یکپارچه ساز، بانک پاسارگاد به عنوان بانکی با نقش تولیدکننده و بانک آینده به عنوان بانکی با نقش پلتفرم به عنوان گزینههای مورد مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند. بر اساس نظر خبرگان و فعالان این حوزه، هیچ بانکی در ایران نقش توزیع کننده را ندارد. ویژگیهای ابعاد مدل کسب و کار هر بانک با توجه به رویکرد انتخابی خود به بانکداری باز و تعامل با اشخاص ثالث متفاوت است.
- Baden-Fuller,C., &Mangematin,V. (2013).Business models: A challenging agenda. Strategic Organization, 11(4), 418–427.
- Capgemini :( 2016).Top 10 Trends in banking.
- Capgemini :( 2017).word retail banking report.
- EBA Working Group on Electronic Alternative Payments(2016). Understanding the business relevance of Open APIs and Open Banking for banks.
- Financial Data and Technology Association (FDATA),North America
- Foss, N. & Saebi, T., and (2015) Business Model Innovation: The Organizational Dimension.
- Gartner, )2017(. Hype Cycle for Open Banking, . Published: 28 July 2017. https://www.gartner.com/doc/3772088/hype-cycle-open-banking-
- Gozman, D., Hedman, J., & Sylvest, K. (2018). Open Banking: Emergent Roles, Risks & Opportunities" .The 26th European Conference on Information Systems (ECIS)", pp. 1-15, 2018
- Haugland, S., & Methlie, L. (2015), Developing a theory-based typology of service business models by linking network strategies to service attributes. Working Paper, Norwegian School of Economics, Bergen, Norway.
- Hiis Bergh, Tom & Berg Kahrs, Kristoffer(2015). Business Models and Business Model Innovation, Master thesis in Strategy and Management ,Norwegian School of Economics, Bergen, Fall 2015
- https://www.hsbc.co.uk/help/open-banking/
- Johnson, R.B., 1997, "Examining the Validity Structure of Qualitative Research", Education, 118(2), pp. 282-292.
- Mckinsey & Co. (2018). Six digital growth strategies for banks.
- Organization, 11(4), 418–427. http://doi.org/10.1177/1476127013510112
- Osterwalder, A., Pigneur, Y., & Tucci, C. )2005(. Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept. Communications of the Associations for Information Systems, 16(1): 1-25.Oxford University Press
- Phillips, L., 1981, "Assessing measurement error in key informant reports: a methodological note on organizational analysis in marketing", Journal of Marketing Research, 81, pp. 395–415.
- PWC, Opening the bank for a new era of growth (June 2018) available at https://www.pwc.com/us/en/financial-services/publications/assets/pwc-fs-digital-open-banking.pdf;
- PWC.2016, Retail Banking 2020 Evolution or Revolution. www.pwc.com/banking
- Raftery, Don& Lalli, Scott (2016). The Future of Banking: 2025, Rise of Digital Banking Superstores, Greenwich Associates.
- Velu, Chander. 2015. ‘Business Model Innovation and Third-Party Alliance on the Survival of New Firms.’ Technovation 35: 1–
- Weiblen, Tobias,(2015), Opening Up the Business Model: Business Model Innovation through Collaboration, Dissertation to obtain the title of Doctor of Philosophy in Management of the University of St. Gallen
- Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
- Yun, Jinhyo Joseph. Yang, Jeongho and Park, Kyungbae (2016).”Open Innovation to Business Model: New Perspective to connect between technology and market”. Science, Technology and Society, 21(3), 324-348.
- Zott, Christoph. Amit, Raphael.)2010(. Business Model Design: An Activity System Perspective. Long Range Planning. Volume 43, Issues 2–3, April–June 2010, Pages 216-226.
- باقری نژاد، جعفر، جاوید، غزاله(1393)، ارائه مدل نوآوری باز در صنعت بانکداری ایران(مطالعه موردی بانک پارسیان)، دوفصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، سال دوم، شماره پنجم.
- دانایی فرد، حسن الوانی، سید مهدی. آذر، عادل(1394) روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، انتشارات صفار.
- رضوانی، مهران، اصلاحی، محمد(1395)، ارائه مدل کسب و کار الکترونیکی صنعت بانکداری کشور با استفاده از روش شناسی پژوهش آمیخته، پژوهش های مدیریت منابع انسانی، دوره ششم، شماره چهارم، زمستان 1395.
- سپندارند، صادق، حقیقی کفاش، مهدی، ناصحی فر، وحید، خاشعی، وحید(1395)، مقایسه ابعاد مدل کسب و کار بانکداری در ایران با مدل بانکداری جامع، مدیریت بازرگانی، دوره8، شماره1 ،بهار 1395،ص73-88
- محمد روشنی، حمید(1399).بانک و بانکداری: فلسفه، پیدایش و عملکرد- ترازنامه و بانکداری باز. انتشارات شاپرک سرخ.
- معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی(1398). بانکداری آینده، رویکرد سیاستی و چارچوب استقرار مبتنی بر پارادایم اقتصاد هوشمند.