بررسی عوامل موثر بر اثربخشی امضا الکترونیک در رونق فضای کسب و کار بین بنگاهی(مطالعه موردی:صنعت نفت)
الموضوعات :
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
الکلمات المفتاحية: امضاءالکترونیک-رونق کسب و کاربين بنگاهي-رقابت پذیری- اثربخشی- کارایی,
ملخص المقالة :
در پژوهشحاضر درپژوهش حاضر به بررسی عوامل موثر بر اثر بخشی امضای دیجیتالی در رونق فضای کسب وکار بین بنگاهی در صنعت نفت پرداخته شد. نوع تحقيق برمبناي هدف كاربردي است و از روش توصيفي زمينه يابي استفاده شده است كه ديدگاه كارشناسان صنعت نفت را نسبت به تاثير بكارگيري امضا ی دیجیتالی در رونق فضاي كسب و كار بين بنگاهي تجزیه وتحلیل شد. در این تحقیق، برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از نمونه ها، از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، از نرم افزار spss استفاده گردیده است. برای انتخاب آزمون فرضیه ها با توجه به غير نرمال بودن داده ها از آزمونهای نا پارامتریک استفاده شد و برای انجام آزمون تفاوت میانگین بین تحصیلات و بکارگیری امضا الکترونیک با توجه به اینکه سطح تحصیلات به صورت طبقه بندی بود و بالاتر از دو طبقه بود از ازمون تحلیل واریانس یک راه استفاده شد و برای مقایسه میانگین ها با یکدیگر و مشخص کردن سطح معناداری تفاوتها از آزمون توکی استفاده شد و برای بررسی سابقه شغلی افراد با توجه به اینکه افراد از نظر سوابق کاری در دو طبقه قرارگرفته اند از آزمون T گروههای مستقل استفاده شده است.در نهایت نتیجه نهایی آزمون فرضیه ها نشان داد تاثير بکارگیری امضاء الکترونیک در رونق کسب و کار دو بنگاه با توجه بر تمام متغیر ها ( به جزء تصديق هويت و انكار ناپذيري در فرایند واحدهای کسب و کار) تاثیر زیادی داشته است.
- الهی،شعبان،(1385)طراحی الگوی آمادگی بنگاهها برای توسعه تجارت الکترونیکی.تهران،موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی،مرکز مطالعات مدیریت و بهره وری ایران وابسته به دانشگاه تربیت مدرس
- حسینی،شمس الدین:جهانگرد،هاجر،(1386) ،اثر تجارت الکترونیک بر رقابتمندی بنگاهها
- سرمد سعيدي ، سهيل و وحيدرضا ميرابي ،(1383) ،مديريت بازرگاني بين الملل در هزاره سوم
- طالبی،محمد حسین(1383)"مطالعه امکان سنجی تجارت الکترنیکی در خصوص صنایع نفت،گاز و پتروشیمی" مجموعه مقالات دومین همایش تجارت الکترونیک،معاونت برنامه ریزی و بررسی های اقتصادی وزارت بازرگانی
- فتحی ،سعید ،(1389 )"کسب و کار الکترونیکی"انتشارات معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی و موسسه مطالعات و پژهش های بازرگانی
- مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (1390)" زیر ساخت کلیدی عمومی(PKI):مفاهیم ،کاربردها و کاربری امضای دیجیتال"
- وزارت بازرگانی( 1388) " مفاهیم گواهی الکترونیکی".
- مهاجری،جواد (1386)جواد امضا دیجیتال و مراجع صدور گواهی.
Andraz Zupan (2006),"Digital Signator as a tool to achieve competitive advantage of organization"Master Degree Thesis
Chang.p.(2007).factors influsion the extent of deployment of electronic commerce for small and medium sized enterprice.journal of electronic commerce in organization vo15.no1,pp1-29.
Jae Yoon Jung,Hoontae Kim,Suk-ho Kang(2007).'standards –based approaches to B2B workflow integration .computer &industrial engineering 51(2006)321-334
Kim,T.G.Lee,j.H.and Law,R.(2008).’An Empirical Examination of the Acceptance Behaviour of Hotel Front Office system’:an extended technology acceptance model
Turban,E.david K.Jae L.and Denis V.(2006).’Electronic Commerce :A Managerial Perespective’.NY:Prentice Hall.