الگوی اخلاق کسب و کار پایدار
الموضوعات :حمداله منظری توکلی 1 , زهرا خادمی 2 , سجر سلاجقه 3 , نوید فاتحی راد 4 , عباس شول 5
1 - دانشگاه آزاد اسلامی کرمان
2 - علوم انسانی(موسسه دکتر باستانی پاریزی)
3 - دانشگاه آزاد اسلامی کرمان
4 - دانشگاه آزاد اسلامی کرمان
5 - دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان
الکلمات المفتاحية: اخلاق کسب و کار پایداردیمتل,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش طراحی مدل اخلاق کسب و کار پایدار برگرفته از دانش خبرگان دانشگاهی با استفاده از مدل دیمتل بود. درمرحله اول ، 14 مولفه اصلی شکل دهنده الگوی اخلاق کسب و کار از پیشینه پژوهش (دلبستگی و علاقه به کار ،پشتکار و جدیت در کار،روابط سالم و انسانی در کار ،روح کار جمعی و مشارکت در کار ،قاطعیت و مسئولیت پذیری ،رفتار عادلانه و منصفانه ،امانت داری عدم سوءاستفاده از موقعیت ،گذشت و خویشتن داری،تعهد و وفاداری ،به کارگیری مهارت و تخصص ، شهروند مداری و خیر اندیشی ،احترام و رعایت اصول اخلاقی ، پاسخگویی و حاکمیت قانونی، شفافیت) شناسایی شد. در مرحله دوم آنها را در پرسشنامه ای بسته ، مبتنی بر طیف لیکرت 7 گزینه ای قرار داده و پرسشنامه توسط 10 خبره مورد بررسی قرار گرفت تا نظر آن ها در باره میزان اهمیت این مولفه ها در اخلاق کسب و کار تعیین گردد. پیش از تحلیل داده های جمع آوری شده ، از روایی محتوا و پایایی پرسشنامه اطمینان حاصل شد .در ادامه پرسشنامه ای متناسب با فن دیمتل برای کشف روابط علی میان مولفه ها تدوین شد و در اختیار خبرگان مزبور قرار گرفت. نتایج دیمتل نشان داد اثر گذار ترین و بنیادی ترین مولفه اخلاق کسب و کار (دلبستگی و علاقه به کار، امانت داری وعدم سوءاستفاده از موقعیت ) است. علاوه بر این مولفه ها، مولفه های قاطعیت و مسئولیت پذیری و روابط سالم وانسانی در کار نیز در مدل اثر پذیر ترین مولفه ها شناسایی شدند. مولفه روابط سالم و انسانی مهمترین عامل بوده ودر بین مولفه ها مرکزیت دارد.
فهرست منابع فارسی -الوانی، مهدی، "اخلاقیات و مدیریت به سوی نظام اخلاقیات یکپارچه در سازمان، دوره 11،شماره41-42 تابستان 1383 صفحه1
-بهشتی فر،ملیکه.نکویی مقدم،محمود.1389."رفتار اخلاقی مدیران با رضایت شغلی کارکنان .فصلنامه اخلاق در علوم رفتاری ،سال پنجم .ش 1و2
- سلاجقه، سنجر،سیستانی خنامان،فاطمه،(1390).بررسی رابطه میان اخلاق کار وکیفیت خدمات در سازمان هاي دولتی شهر کرمان،همایش چالشهای مدیریت ورهبری در سازمانهای ایرانی،ص2
-صدیقه ربانی،(1394).بررسی ابعاد و مولفه هاي روابط انسانی سالم در سازمانهاي آموزشی، کنفرانس بین المللی مدیریت ،فرهنگ و توسعه اقتصادی، اردیبهشت
دادپور، رعنا (1388) . راهبردهاي بازاريابي توسعه گردشگري خارجي در مقصدهاي مذهبي، مورد مطالعه: شهر مشهد، پايان نامه كارشناسي ارشد. گروه مديريت جهانگردي. دانشكده مديريت و حسابداري. دانشگاه علامه طباطبايي. تهران
-دادگر .یداله.(1385)." اخلاق بازرگانی ( کسب و کار)از منظر اقتصاد و اقتصاد اسلامی و پژوهشگاه بازرگانی.10(38)
-دفت. ریچاد ال (1384)تئوری سازمان و طراحی ساختار ،ترجمه اعرابیان و محمد اعرابی .تهران شرکت چاپ و نشر بازرگانی
-دفت، ریچارد ال، (1384): تئوری سازمان و طراحی ساختار، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران، مطالعات و پژوهش های بازرگانی
-رابينز، استيفن، رفتار سازماني، ترجمه اعرابي، پارساييان، تهران: مرکز پژوهش هاي فرهنگي، 1381
-رضائیان، علی (1385)، مدیریت رفتار سازمانی. تهران: انتشارات سمت ، چاپ هفتم. صص132-133
-سلطاني، ايرج (بيتا)، «نگاهي به توسعهي منابع انساني در سلامت نظام اداري»، تحول اداري، دوره هفتم، شماره 35 و 36، ص106-95
عبداللهی، بیژن. کریمیان ،حیدر. نامداري پژمان ،مهدي. ارتباط تعهد سازمانی و معنویت در محیط کار با رفتار اخلاقی.فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوري، سال نهم، شماره 4 ص51-61
-قراملکی.احدفرامرز، نوچه فلاح.رستم، (1386)"موانع رشد اخلاق حرفه ای در سازمان،موسسه فرهنگی بشرا
-گیوریان،حسن ،(1389).نقش منشوراخلاقی در بهبودرفتارسازمانهاي رسانه اي،نشریه اخلاق رسانه ای، صفحه147، زمستان ، شماره یازدهم ، سال پنجم
-معبدفر، سعيد ،(1385).بررسي ميزان اخلاق كار و عوامل فردي و اجتماعي مؤثر بر آن، صص 18-19
-معیدفر، سعید). 1385 ) فرهنگ کار( 2 ) .نشریه کار و جامعه، شهریور1380صص 20-14. -مير محمدي، محمد (1389 ) عام گرايي اخلاقي معتزلي و ديويد راس، مجله پژوهشهاي اخلاقي دانشگاه قم، سال اول، شماره 2
- میرنظامی،سید فرید،خیری،بهرام، (۱۳۹۴).اخلاق در بازاریابی و تجارت ، کنفرانس بین المللی دست آوردهای نوین پژوهشی مدیریت حسابداری اقتصاد، سال انتشار
-نظري توكلي ،سعيد. رجبي الني جواد. (1392). وفاداري؛ مطالعه تطبيقي ميان آموزه هاي اخلاق اسلامي و اصول اخلاق پزشکي.فصلنامه اخلاق زیستی.دوره س شماره 7 صص 87-105
-نکوئی مقدم، محمود؛ بهشتی فر، ملیکه(1387). اخلاق مدیریت از دیدگاه اسلام،مدیریت در اسلام،تابستان و پاییز 1387 - شماره 11 .صص 4 تا 8
-هانگر. جي ديويد ، توماس ،ال ويلن )1384 (مباني مديريت استراتژيك، ترجمة: سيد محمد اعرابي و داوود ايزدي، تهران پژوهش هاي فرهنگي،
-هس مرال تی،(1382)اخلاق در مدیریت ،ترجمه اعرابی و ایزدی ،دفتر پژوهشهای فرهنگی
فهرست منابع انگلیسی -Beauchamp, Tom, l. Philosophical ethics, mc graw hill ,inc , n. y. 2005 , p3
- Barry, v., moral issues in business, Wadsworth publishing co., n. Y., .2001
- Chlpy, Massoud. (1996). Discipline of sociology, Ney Publishing, Tehran, pp. 85-6
- Disgorge, Richard r. Business ethics, ended., mc Millan publishing co., n .y., 2001, p22
- Ebrahiminejad M ,Sholl ,A. (2012). Relationship between business ethics and customer Almas Kavir Tile Co. Management Research in Iran; 16(2): 19- 33. (In Persian)
-Kianour S. (2013). The contra relation of business ethics on economic development. Ethics in Science & Technology; 8(4). (In Persian)
-Kohlberg, L, G. (1971). The adolescent as a philosopher: The discovery of the self in a post-conventional world. Daedalus.100.1051-1086
- Mc Namara,carter, (1999), «Complete Guide To Ethics Management»
-Petty, G. C. (1990), Adults in the workforce and the occupational work ethic. Journal of Studies in Technical Careers, 15(3),133-140
- Prof sarita Srivastav,ttp://businesscasestudies.co.uk/tata-steel/business-ethics-and-sustainability-in-the-steel-industry/what-are-business-ethics-and-sustainability
-Payne, D., & Joyner, B. E. (2006). Successful US entrepreneurs: Iden tifying ethical decision-making and social responsibility behaviors. Journal of Business Ethics, 65, 203-217. doi:10.1007/s10551-005-4674-3
Payne D,adrian, Pressley M.( 2006) Corporate social responsibility and sustainable development.A transcendent code of ethics for marketing professionals. Volume6, Issue3‐4: 55-73
-Runes, d albert. Dietionary of philosophy, Adams and co, n y., 2000, p 98
Salavati A,Rahmani M,Razman V. (2013). Relation between business ethics and knowledge -management. Ethics in Science & Technology; 8(4). (In Persian)
- Shelby d. Hunt, vanr(2002). Wood corporate ethical values and organizational commitment in marketing vol. 53, no. 3 (jul , 1989), pp. 79-90
- Struss, A., &Corbin, J. (1998). Basics of qualitive research: Grounded theory procedures and techniques. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage publication
- Tabid, p. (2014)." relationship between ethics and marketing in the banking." for degreeof msc, university of new mexico
-Victor, B. Cullen, B. (1988). A theory and measure of ethical climate in organizations. Administrative Science Quarterly. 33, 101-125