طراحی مدل ایجاد کنسرسیوم های صادراتی در بستر خوشه های صنعتی
الموضوعات :سید محمود قیومی 1 , محمد حسین ابویی 2 , محمد علی وحدت 3 , ابوالقاسم ابراهیمی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یزد
2 - استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یزد
3 - دانشيار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یزد
4 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز
الکلمات المفتاحية: بنگاههای کوچک و متوسط, کنسرسیوم صادراتی, خوشه صنعتی,
ملخص المقالة :
علي رغم تعداد قابل توجه بنگاههاي كوچك و متوسط، بدليل محدوديت هاي اين واحدها بويژه در حوزه هاي منابع مالي، نيروي انساني متخصص، دسترسي به بازار، اطلاعات بازارها بويژه بازارهاي صادراتي تاثيرگذاري آنها در اقتصاد منطقه اي چشمگير نيست، يكي از راهکارهاي اصلي براي غلبه بر اين محدويت های ذاتی بنگاههای کوچک و متوسط، ساماندهي و تقويت توان اين بنگاهها از طريق ايجاد شبكه هاي بين بنگاهي و همكاري هاي مشترك در حوزه صادرات و طراحي مدلي براي ايجاد كنسرسيوم هاي صادراتي است. در اين پژوهش ابعاد، مولفه ها و مقوله هاي موثر بر ايجاد كنسرسيوم هاي صادراتي موفق مطابق روش تحقیق داده بنياد شناسايي شده و 205 مفهوم در قالب 26 زير مقوله و 6 مقوله اصلي دسته بندي گرديدند، سپس با شناسايي وزن هاي هر يك از مقوله ها و مفاهيم با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی، اهميت نسبي آنها در موفقيت كنسرسيوم هاي صادراتي تعيين گرديد.
استراوس، انسلم، کوربین، جولیت، (1391)، مبانی پژوهش کیفی، فنون و مراحل تولید نظریه زمینه¬ای، ترجمه ابراهیم افشار، تهران، نشر نی، چاپ دوم.
اشجعی، م.، و گمنام، ز. (1393). راهنمای توسعه کنسرسیومهای صادراتی. معاونت صنایع کوچک شرکت شرکتهای صنعتی استان قم، قم: انتشارات آیین محمود.
ايمان، م., و محمديان، م. (1387). روش شناسي نظريه بنيادي. فصلنامه علمي ـ پژوهشي روش شناسي علوم انسانی، 31-54.
بازرگان، ع. (1386). روشهای تحقیق آمیخته: رویکری برتر برای کند و کاو در مسایل نظام آموزشی و حل آنها. روانشناسی و علوم تربیتی، 76، 101-120.
بازرگان،ع., يزداني، ح., احساني مقدم، ن., و شعباني، م. (1394). بررسي ميزان اهميت و توجه به اندازه گيري زنجيره ارزش منابع انساني در گروه صنعتي سايپا (مطالعه چند موردي).مديريت بازرگاني 339-362.
بهرامی، ص.، آوخ، س.، و کرباسیان، م. (1394). اولویتبندی عوامل موثر در عملکرد یک پرتابه با تلفیق روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و طراحی آزمایشهای تاگوچی (مطالعه موردی: صنایع منتخب هوا فضا). مدیریت تولید و عملیات، دوره ششم، 2 (پیاپی 11)، 113-128.
داداشپور، ه. (1388). خوشههای صنعتی، یادگیری، نوآوری و توسعه منطقهای؛ راهبرد یاس، 11، 53-71.
داناییفرد، ح. (1384). روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت، تهران: صفار.
رحمانی، ت. (1393). خوشههای صنعتی راهکاری موثر در ایجاد و توسعه قضای رقابت و افزایش توان صادرات (مورد کاوی: نگاهی به خوشههای صنعتی نساجی و پوشاک در کشور چین)، اولین کنفرانس اقتصاد و مدیریت کاربردی با رویکرد ملی.
روغنيان ع. (1395) تعديل روش حداقل مجذورات براي تعيين وزن شاخص ها در محيط فازي شهودي. مدیریت تولید و عملیات، 116-105
سازمان توسعه تجارت ایران، 1394.
سليماني، غ.، عزيزمحمدلو، ح.، وحدت، س.، انوشه، م.، موسوي نقابي، س. م. (1394). رويکردها و مدلهای توسعه صنايع کوچک در ايران. نشر آيين محمود، قم.
عزيزي ش, بلاغي اينالو م. (1395) بخش بندي کاربران بانکداري موبايلي بر مبناي انتظارات با رويکرد خوشه بندي. مدیریت تولید و عملیات، 234-217
فلاح شمس لیالستانی، م.، راجی، م.، و خواجهپور، م. (1392). ارزیابی عملکرد سازمان با رویکرد ترکیبی BSC، AHP و TOPSIS. مدیریت صنعتی، 5 (1)، 81-100.
کرسول، ج. (1391). پویش کیفی و طرح پژوهش: انتخاب از میان پنج رویکرد (روایتپژوهی، پدیدارشناسی، نظریه دادهبنیاد، قومنگاری، مطالعه موردی). ترجمه حسن داناییفرد، حسین کاظمی. ویرایش دوم، انتشارات صفار: تهران.
مبینیدهکردی، ا.، و ابراهیمی، م. (1395). تحلیل نقش نظام ارزشیابی عملکرد در بهرهوری سازمان با استفاده از نظریه دادهبنیاد. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 25، 59-81.
معرفي، ا.، آشتياني، و.، و ايلانلو، م. (1392). مديريت توسعه خوشههاي صنعتي، نشر مهر سجاد: قم
منصوري،ع.(1383). راهنماي توسعه خوشههاي صنعتي. تهران: سازمان صنايع کوچک و شهرکهای صنعتي ايران.
موسوي نقابي، س.م. سيد مجتبي, نظري، حسنقلي پور، طهمورث، سليماني، عباسيان، عزت ا... (1394). طراحي مدل شبکهسازي فعالیتهای بازاريابي بنگاههاي فعال در خوشههاي صنعتي ايران. فصلنامه علوم مديريت ايران، تهران.
نظری، م.، حسنقلیپور، ط.، سلیمانی، غ.، و موسوینقابی، س. م. (1396). توسعه شبکههای بین بنگاهی راهکار بهکارگیری ظرفیت بلااستفاده بنگاههای کوچک و متوسط تولیدی: ارائه نظریه دادهبنیاد. مدیریت بهرهوری، 40، 7-48.
Andadari, Roos Kities, (2008), Local clusters in global value chains, Rozenberg Publishers
Boroushaki,S., and Malczewski, J. (2008). Implementing an extension of the analytical hierarchy process using ordered weighted averaging operators with fuzzy quantifiers in ArcGIS.Computers and Geosciences, 34, 399-410.
Brachert, M. Titze, M, & Kubis, A. (2011). Identifying Industrial Clusters from a multidimensional perspective: Methodical aspects with an application to Germany. Papers in regional science, 90(2), 419-439.
Brown, Peter, Rod B. McNaughton, and Jim Bell. (2010). Marketing externalities in industrial clusters: A literature review and evidence from the Christchurch, New Zealand electronics cluster.
Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry & Research Design-Choosing among Five Approaches: Sage Publications. ThousandOaks, California.
Danaee Fard, H. & Eslami, A. (2010), “Discovering Theory of OrganizationalIndifference: A Grounded Theory Strategy”, European Journal of ScientificResearch, Vol. 40, No. 3, Pp. 450-460.
Delaney, Laurel J. (2014). Methods of Exporting." Exporting Essentials. Apress,. 101-124
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2011). The SAGE handbook of qualitative research: Sage
Eaves, Y. D. (2011). A synthesis technique for grounded theory dataanalysis. Journal of advanced nursing, 35(5), 654-663
Flint, D., Gammelgaard, B., Manuj, I., & Pohlen, T. L. (2012). A reviewer's guideto the grounded theory methodology in logistics and supply chain managementresearch. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management,42(8/9), 784-803.
Gnyawali, D, and Srivastava, M (2013). Complementary effects of clusters and networks on firm innovation: A conceptual model, J. Eng”, Technol Manage, 30. 1-20.
Hood, J. C., Bryant, A., & Charmaz, K. (2007). Orthodoxy vs. power:Thedefining traits of grounded theory. The Sage handbook of grounded theory, 151-164.
Ireland, R. Duane, (2002). Alliance Management as a Source of Competitive Advantage, Journal of Management, 28(3) 413–446
Kendall, J. (1999). Axial coding and the grounded theory controversy.Western journal of nursing research, 21(6), 743-757
Lai, Y, Hsu, M, Lin, F, Chen, Y, and Lin, Y. (2014). The effects of industry cluster knowledge management on innovation performance”. Journal of Business Research, 67(5), 734-739.
Larichev, O.I.,and Moshkovich , H.M.(1995). ZAPROS-LM-a method and system for ordering multi attribute alternatives. European J.of operational Research, 82, 503-521.
Lee, J. (2001). A grounded theory: integration and internalization in ERPadoption and use.
Li, W., Veliyath, R. & Tan, J., (2013). Network characteristics and firm performance: An examination of therelationships in the context of a cluster, Journal of Small Business Management, 51(1), pp.1-22.
Malmberg, A., & Maskell, P. (2002). The elusive concept of localization economies: towards a knowledge-based theory of spatial clustering.
McFerran,Katrina Skewes, Saarikallio,Suvi, (2014) Depending on music to feel better: Being conscious of responsibility when appropriating the power of music, The Arts in Psychotherapy 41, 89–97
Nwankwo, S. and Gbadamosi, A. Eds (2011). Entrepreneurship Marketing: Principles and Practice of SME Marketing. Routledge
Oktay, J. S. (2012). Grounded theory: Oxford University Press.
Padgett, D. (2004). The qualitative research experience: Wadsworth/Thomson Learning.
Pohekar. S.D. & Ramachandran, M. (2004). Application of multi-criteriadecision making to sustainable energy planning. Renwable andSustainable Energy Reviews, 8(4), 365-381.
Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2009). Research Methods for Business Students. Research methods for business studentsp. 649.
Scott, H. (2009). Data analysis: Getting conceptual. The groundedtheory review, 8(2), 89-112
Smith, K. (2008). A Grounded Theory Analysis of how College Students Searchfor Health Information on the Internet: The Case of HIV/AIDS: ProQuest.
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. SAGE Publications, Thousand Oaks, USA.
Wagner, S. M., & Johnson, J. L. (2004). Configuring and managing strategic supplier portfolios. Industrial Marketing Management