پیشرانهای کلیدی اثرگذار بر همکاریهای راهبردی بینالمللی در صنعت خودرو: مروری نظاممند
الموضوعات :فرهاد توده روستا 1 , علی حیدری 2 , علی اصغر پورعزت 3 , امیر البدوی 4
1 - مدیریت
2 - دانشگاه تهران
3 - دانشگاه تهران
4 - دانشگاه تربیت مدرس
الکلمات المفتاحية: همکاریهای راهبردی, همکاریهای بینالمللی, صنعت خودرو, عوامل محیطی, پیشرانهای کلیدی,
ملخص المقالة :
صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع بزرگ در هر کشور شناخته میشود و در رشد اقتصادی آن نقش بسزایی دارد. بنابراین شرکتها برای رقابت در عرصه جهانی نیاز به بازنگری استراتژیهای خود بر اساس شناخت شرایط محیطی و عوامل اثرگذار بر راهبرد خود دارند، تا براساس آن استراتژی خود را در قالب اتحادها، همکاریها و مشارکتها پایهریزی نمایند. هدف این پژوهش شناسایی پیشران های کلیدی اثرگذار بر همکاریهای راهبردی بینالمللی در صنعت خودرو میباشد. روش به کاررفته در پژوهش حاضر، مرور نظاممند است که بر اين اساس 49 مقاله مربوط به پیشرانهای کلیدی اثرگذار بر همکاریهای راهبردی بینالمللی صنعت خودرو در پایگاههای اطلاعات علمی بین المللی مانند Web of Science، Scopus و Google Scholar و همچنین پایگاههای علمی داخلی که در بین سال های 2006 تا 2019 انتشار يافتهاند، استخراج و پس از انجام فرآيند غربالگری با استفاده از روش کدگذاری و با کمک نرمافزار MAXQDA تحلیل گردید. نتایج این پژوهش نشان میدهد که مجموعه پیشرانهای کلیدی تحولات فناوری صنعت خودرو، سیاستگذاری صنعتی در حیطه خودرو، عوامل قانونی و نهادی، روند جهانی صنعت خودرو و تعاملات بینالمللی کشور، بیشترین سهم اثرگذاری در جهتدهی همکاریهای راهبردی بینالمللی در صنعت خودرو را داشتهاند.
1) اژدری، علیاصغر؛ شجاعی، سعید. (1394). آسیبشناسی صنعت خودروی کشور و ارائه راهکارهای برون رفت از چالش های موجود در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی. قابل دسترس در سایت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی.
2) اصغری زاده، عزت الله؛ حقیقی، محمد؛ بلالی، مجید. (1388). ارايه يك مدل تصميم گيري بر اساس الگوي سلسله مراتبي براي انتخاب راهبرد ادغام، واگذاري، همكاري مشترك در صنعت خودروسازي. نشريه مديريت صنعتي، دوره 1، شماره 3، پاييز و زمستان 1388، صفحه 2-5
3) اکبری، محسن؛ ابراهیم پور، مصطفی؛ هوشمند چایخانی، میلاد. (1395). تأثیر عوامل نهادی بر عملکرد پايدار بنگاه ها. فصلنامه چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 61، صفحه81-100
4) انسان، رسول؛ پورحسین فروتقه، حسین. (1395). موانع توسعه صنعت خودروسازی ایران با نگاهی به کشورهای پیشرو. پنجمین کنفرانس بینالمللی مدیریت و حسابداری.
5) باقری قادیکلایی، مجید؛ قدسی پور، سید حسن. (1395). بررسی وضعيت صنعت خودروسازی ایران و ارائه راهکار جهت دستيابی به اهداف برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت. ششمین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت.
6) حسینزاده بحرینی، محمدحسین؛ ملک الساداتی، سعید. (1390). موانع نهادی سرمایه گذاری و کسبوکاردر ایران. پژوهشنامه بازرگانی، شماره 59، ص 25-56
7) حقیقی، محمد؛ جلالی، سید حسین. (1396). شكلگيري شراكتهاي راهبردي از ديدگاه تئوري نهادي. فصلنامه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 9، شماره 4، صص 717-718
8) رزمی، سید محمد جواد؛ شهرکی، سارا؛کلایی، محمدرضا. (1390). بررسی رابطه بین تجارت بینالملل و رشد اقتصادی با استفاده از شاخص حکمرانی خوب. پژوهشنامه بازرگانی، تابستان 1390، شماره 59، صص.137-162
9) شاه حسینی، محمد علی؛ حیدری، علی؛ اعراب، سیدمحمد. (1397). ارائه مدلی برای مدیریت اتحادهای راهبردی تحقیق و توسعه در صنعت خودروی كشور ایران. فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 11، شماره 1، صص. 44 -25
10) شیرخدایی، میثم؛ ناصحیفر، وحید؛ غلامی، فرشته. (1391). دستهبندی ریسکهای بینالمللی مؤثر بر انتخاب روش ورود به بازارهای خارجی مورد مطالعه: صنعت خودرو ایران. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، تابستان 1391، دوره دوم، شماره دو
11) طالبی، کامبیز؛ تاج الدین، مهدی؛ سمیع زاده، مهدی. (1389). بررسی ارتباط بین عوامل محیطی و بینالمللی شدن شرکتهای کوچک و متوسط-مطالعه موردی: صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات. فصلنامه توسعه کارآفرینی، سال سوم، شماره نهم، صص. 55-79
12) غلامی، فرشته؛ اصغرپور، علیرضا؛ عربی، عبدالحمید؛ قاسم پور فارسانی،سالمه. (1396). نقش دولت در توسعه و ارتقاي صنعت خودرو و قطعه سازي کشور کره جنوبی. پنجمین همایش سالانه بینالمللی صنعت خودرو ایران.
13) مختارزاده، نیما؛ آهنگری، سعیدهالسادات. (1396). همکاریهای استراتژیک در زمینه تکنولوژی: تاریخچه، انواع و ضرورت. چهارمین کنفرانس ملی اقتصاد و مدیریت و فرهنگ ایرانی اسلامی.
14) مطلبی کربکندی، محسن؛ اسماعیل زاده، ابوالفضل. (1396). بررسی چالش هاي سرمایه گذاري در زنجیره تامین صنعت خودروي ایران. پنجمین همایش سالانه بینالمللی صنعت خودرو ایران.
15) میری اصل، حمیده؛ طالبی، کامبیز. (1396). اتحادهای استراتژیک منبعی از فرصتهای جدید برای بنگاههای کوچک و متوسط در صنعت قطعهسازان خودرو. دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و حسابداری.
16) Ahlstrom, D., & Bruton, G. D. (2010). Rapid Institutional Shifts and the Co–evolution of Entrepreneurial Firms in Transition Economies. Entrepreneurship Theory and Practice, 34(3), 531-554.
17) Akçayır, M., & Akçayır, G. (2017). Advantages and challenges associated with augmented reality for education: A systematic review of the literature. Educational Research Review, 20, 1-11.
18) Aldaba, R. M. (2008). Globalization and the need for strategic government-industry cooperation in the Philippine automotive industry (No. 2008-21). PIDS Discussion Paper Series.
19) Aldakhil, A. M., & Nataraja, S. (2014). Environmental factors and measures that affect the success of international strategic alliances. Journal of Marketing and Management, 5(1), 17-37.
20) Attias D., and Mira-Bonnardel, S. (2017). Extending the Scope of Partnerships in the Automotive Industry Between Competition and Cooperation. The Automobile Revolution. Springer, Cham, Chapter 5, 69-85.
21) Barnes, J., Black, A., & Techakanont, K. (2017). Industrial policy, multinational strategy and domestic capability: A comparative analysis of the development of south Africa’s and Thailand’s automotive industries. The European Journal of Development Research, 29(1), 37-53.
22) Birnleitner, H., & Student, D. (2013, November). Influence of macro-environmental factors to the process of integrating a foreign business entity. In Proceedings from Industry, science and policy makers for sustainable future: the 14th Management International Conference (pp. 21-23).
23) Black, A. (2009). Location, automotive policy, and multinational strategy: The position of South Africa in the global industry since 1995. Growth and Change, 40(3), 483-512.
24) Buigues, P. A. (2017). A driver in every car: when the auto industry says jump, do governments say “how high?”. Journal of Business Strategy, 38(4), 3-10.
25) Caiazza, R., & Nueno, P. (2014). Corporate strategies of automotive firms: how to become global leaders. Competitiveness Review, 24(2), 119-123.
26) Contreras, O.F., & Isiordia, P. (2010). Local institutions, local networks and the upgrading challenge. Mobilising regional assets to supply the global auto industry in Northern Mexico. International Journal of Automotive Technology and Management, 10(2-3), 161-179.
27) Cooper, H. (2015). Research synthesis and meta-analysis: A step-by-step approach (Vol. 2). Sage publications.
28) Covarrubias, A. (2018). When disruptors converge: the last automobile revolution. International journal of automotive technology and management, 18(2), 81-104.
29) Creswell, J. W. (2015). 30 essential skills for the qualitative researcher. Sage Publications.
30) D’Costa, A.P. (2011). Globalisation, crisis and industrial relations in the Indian auto industry. International Journal of Automotive Technology and Management, 11(2), 114-136.
31) Deligonul, S., Elg, U., Cavusgil, E., & Ghauri, P. N. (2013). Developing strategic supplier networks: An institutional perspective. Journal of Business Research, 66(4), 506-515.
32) Dickson, P. H., & Weaver, K. M. (2011). Institutional readiness and small to medium‐sized enterprise alliance formation. Journal of Small Business Management, 49(1), 126-148.
33) Dyer, J. H., & Singh, H. (1998). The relational view: Cooperative strategy and sources of interorganizational competitive advantage. Academy of management review, 23(4), 660-679.
34) Ghez, J. (2011). Alliances in the 21st Century: Implications for the US-European partnership. RAND Corporation.
35) Gough, D., Oliver, S., & Thomas, J. (Eds.). (2017). An introduction to systematic reviews. Sage.
36) Hannan, A., Haider, F., Ahmad, N., & Ishaq, T. (2015). Impact of Economic, Social and Environmental Variables on Competitiveness of Automotive Industry: Evidence from Panel Data. Bulletin of Energy Economics (BEE), 3(4), 194-202.
37) Hitt, M. A., Ireland, R. D., & Hoskisson, R. E. (2014). Strategic management cases: competitiveness and globalization. Cengage Learning.
38) Holmes Jr, R. M., Miller, T., Hitt, M. A., & Salmador, M. P. (2013). The interrelationships among informal institutions, formal institutions, and inward foreign direct investment. Journal of Management, 39(2), 531-566.
39) Hoppe, W.T & Schmitz, K. (2017). The Future of Automotive Mobility. Arthur D Little Institute Publication. February 2017.
40) Ibusuki, U., Bernardes, R. C., & Consoni, F. L. (2015). New Brazilian automotive industrial policy: analysis of the consequences for local R&D based on new comer's strategies. International Journal of Automotive Technology and Management, 15(1), 63-79.
41) Ireland, R. D., Hitt, M. A., & Vaidyanath, D. (2002). Alliance management as a source of competitive advantage. Journal of management, 28(3), 413-446.
42) Kalmbach, R. Bernhart, W. Kleimann P.G. and Hoffmann, H. (2011). Automotive landscape 2025: Opportunities and challenges ahead. Roland Berger Strategy Consultants.
43) Lin, H., & Darnall, N. (2015). Strategic alliance formation and structural configuration. Journal of Business Ethics, 127(3), 549-564.
44) Lin, L. H. (2009). The impact of integration strategy on organisational innovation and growth in the global automotive industry. International Journal of Automotive Technology and Management, 9(1), 54-68.
45) Luo, J., Roos, D., & Moavenzadeh, J. (2006). The Impact of Government Policies on Industrial Evolution: The Case of China's Automotive Industry. International Motor Vehicle Program Working Paper.
46) Matui, P. C., & Neto, M. S. (2017). Relational governance of Japanese automotive industry: modularity and multiregional strategic action field. International Journal of Automotive Technology and Management, 17(4), 430-451.
47) Mohr, D., Muller, N., Krieg, A., Gao, P., Kaas, H.W., Krieger, A. and Hensley, R. (2013). The road to 2020 and beyond: What’s driving the global automotive industry?. McKinsey & Company, Inc. Advanced Industries, August 2013.
48) Natsuda, K., & Thoburn, J. (2013). Industrial policy and the development of the automotive industry in Thailand. Journal of the Asia Pacific Economy, 18(3), 413-437.
49) Natsuda, K., & Thoburn, J. (2018). Industrial policy and the development of the automotive industry in the Philippines. Canadian Journal of Development Studies, 39(3), 371-391.
50) Neto, M. S., Silva, E. M. D., Silva, A. L. D., & Kirschbaum, C. (2017). Relational resources and capabilities in acquisitions, joint ventures and alliances in the automotive industry. International Journal of Automotive Technology and Management, 17(1), 72-95.
51) Puffer, S. M., McCarthy, D. J., & Boisot, M. (2010). Entrepreneurship in Russia and China: The impact of formal institutional voids. Entrepreneurship theory and practice, 34(3), 441-467.
52) Sarasini, S. (2014). Electrifying the automotive industry: The geography and governance of R&D collaboration. Environmental Innovation and Societal Transitions, 13, 109-128.
53) Schweitzer, N., Hofmann, R., & Meinheit, A. (2019). Strategic customer foresight: From research to strategic decision-making using the example of highly automated vehicles. Technological Forecasting and Social Change, 144, 49-65.
54) Stanford, J. (2017). Automotive surrender: The demise of industrial policy in the Australian vehicle industry. The Economic and Labour Relations Review, 28(2), 197-217.
55) Strauss, A. & Corbin, J. (2007). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. SAGE Publications.
56) Sturgeon, T. J. & Van Biesebroeck, J. (2010). Effects of the crisis on the automotive industry in developing countries: a global value chain perspective. The World Bank.
57) Thomas, V.J. & Maine, E. (2019). Market entry strategies for electric vehicle start-ups in the automotive industry-Lessons from Tesla Motors. Journal of Cleaner Production, 235, 653-663.
58) Van Tuijl, E., Carvalho, L., van Winden, W., & Jacobs, W. (2012). multinational knowledge strategies, policy and the upgrading process of regions: revisiting the automotive industry in Ostrava and Shanghai. European Planning Studies, 20(10), 1627-1646.
59) Webb, J. W., Kistruck, G. M., Ireland, R. D., & Ketchen, Jr, D. J. (2010). The entrepreneurship process in base of the pyramid markets: The case of multinational enterprise/nongovernment organization alliances. Entrepreneurship theory and practice, 34(3), 555-581.
60) Wells P. & Wang L. (2017), Borderless World 2.0, EVS30 Symposium Stuttgart, Germany, October 9-11, 2017.
61) Wells, P. (2010). Sustainability and diversity in the global automotive industry. International Journal of Automotive Technology and Management, 10(2-3), 305-320.
62) Wilman, M., & Bax, B. (2015). The Automotive Industry in Iran: A Critical Analysis. In Reintegrating Iran with the West: Challenges and Opportunities (pp. 57-74). Emerald Group Publishing Limited.
63) Wright, C. F., Clibborn, S., & Lansbury, R. D. (2011). Becoming an endangered species? The future viability of Australian automotive manufacturing. International Journal of Automotive Technology and Management, 11(2), 172-188.
64) Yami, S., & Nemeh, A. (2014). Organizing coopetition for innovation: The case of wireless telecommunication sector in Europe. Industrial Marketing Management, 43(2), 250-260.