طراحی شبکه زنجیره تأمین با در نظر گرفتن هماهنگی سطوح با استفاده از تبلیغات مشارکتی در بستر فروش اینترنتی
الموضوعات :علی اصغر عمادآبادی 1 , ابراهیم تیموری 2 , میرسامان پیشوایی 3
1 - دانشگاه علم و صنعت ایران
2 - دانشگاه علم و صنعت ایران
3 - دانشگاه علم و صنعت
الکلمات المفتاحية: طراحی شبکه زنجیره تأمین هماهنگی تبلیغات مشارکتی فروش اینترنتی طرح اشتراک نشریات کشور,
ملخص المقالة :
تصمیمات مربوط به طراحی شبکه زنجیره تأمین جزء تصمیمات راهبردی مدیریت زنجیره تأمین محسوب میشوند که تأثیرات بلندمدتی بر عملکرد کلی زنجیره خواهند داشت؛ اما یکی از مهمترین چالشهای مسئلهی طراحی شبکه زنجیره تأمین هماهنگی اعضای آن است که میتواند منجر به ایجاد محدودیتهای متعدد در سطوح تاکتیکال و عملیاتی شود. یکی از راهکارهای افزایش هماهنگی در زنجیره تأمین استفاده از تبلیغات مشارکتی است.در این مقاله تأثیر استفاده از تبلیغات مشارکتی در طراحی شبکه زنجیره تأمین چهار سطحی، چند دورهای، چند محصولی جهت ایجاد هماهنگی موردبررسی قرارگرفته است. زنجیره جهت برآورد نیاز به دنبال تأسیس تسهیلات جدید نیز است. تبلیغات در دو بخش تبلیغات تأمینکننده و تبلیغات زنجیره ارائهشده است. تبلیغات زنجیره و منبع اطلاعاتی زنجیره که ثبت سفارش و خرید مشتریان در آن ثبت میشود، یک سایت اینترنتی است که به ازای هر فروش درصدی را بهعنوان هزینه سایت از اعضای زنجیره دریافت مینماید. تقاضای هر مشتری وابسته به قیمت و تابع تبلیغات در نظر گرفتهشده است در مطالعه موردی طرح اشتراک نشریات مشخص گردید که به ازای تمامی تغییرات ضریب تأثیر تبلیغات تأمینکننده، مجموع سود تأمینکنندهها در مدل پیشنهادی از شرایط کنونی بهتر است اما این موضوع برای تمامی تأمینکنندهها مصداق نداشته و بعضی از تأمینکنندهها سود کمتری خواهند داشت اما با توجه به اشتراکگذاری سود حاصل از هماهنگی این مشکل رفع میشود.
Sarmah, D. Acharya, S. K. G. (2006) “Buyer vendor coordination models in supply chain management,” European Journal of Operational Research, 175(1), pp. 1–15. doi: https://doi.org/10.1016/j.ejor.2005.08.006
Cachon G.P., N. S. (2004) “Game Theory in Supply Chain Analysis,” in Simchi-Levi D., Wu S.D., S. Z. (ed.) Handbook of Quantitative Supply Chain Analysis. International Series in Operations Research & Management Science. ma: Springer.
Berger, P. D. (1973) “Statistical decision analysis of cooperative advertising ventures,” journal of the Operational Research Society, 24, pp. 207–216.
Dant, R. P. and Berger, P. D. (1997) “Modelling cooperative advertising decisions in franchising,” Journal of the operational research society, 47, pp. 1120–1136.
Yue, J. et al. (2006) “Coordination of cooperative advertising in a two-level supply chain when manufacturer offers discount,” European Journal of Operational Research, 168, pp. 65–85.
Yan, R. (2010) “Cooperative advertising, pricing strategy and firm performance in the e-marketing age,” Journal of the Academy of Marketing Science, 38, pp. 510–519.
Zhang, C. and Ren, M.-L. (2016) “Closed-loop supply chain coordination strategy for the emanufacture of patented products under competitive demand,” Applied Mathematical Modelling, 40, pp. 6243–6255.
Simester, Y Brynjolfsson, E.(2009) “Dynamics of retail advertising: Evidence from a field experiment,” Economic Inquiry, 47, pp. 482–499.
Shankar, V. and Krishnamurthi, L. (1996) “Relating price sensitivity to retailer promotional variables and pricing policy: an empirical analysis,” Journal of Retailing, 72, pp. 249–272.
Aust, G. and Buscher, U. (2014) “Cooperative advertising models in supply chain management: A review,” European Journal of Operational Research, 234(1), pp. 1–14. doi: https://doi.org/10.1016/j.ejor.2013.08.010.
Jorgensen, S. and Zaccour, G. (2014) “A survey of game-theoretic models of cooperative advertising,” European Journal of Operational Research, 237(1), pp. 1–14. doi: https://doi.org/10.1016/j.ejor.2013.12.017.
Ghavamifar,A.(2015)” A Reliable Competitive Supply Chain Network Design under Risk of Disruption and Uncertainty Case Study: Isaco Company,” A Thesis Submitted in Partial Fulfillment of the Requirement for the Master Degree of Science in Industrial Engineering, Industrial Engineering Department, Iran University of Science and Technology,(in Persian).
Javan kiani,A. (2016)” Title Multi-Product, four-level, closed-loop Supply Chain Design for Deteriorating Items,” A Thesis Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Master Degree Industrial Engineering, Faculty of Industrial Ingineering, Yazd University, ,(in Persian).
Wong, A. and Tjosvold, D. (2005) “Supply Chain Relationships For Customer Satisfaction In China: Interdependence And Cooperative Goals,” Asia Pacific Journal Of Management, 22, pp. 179–199.
Jouzdani, J., Sadjadi, S. J. and Fathian, M. (2013) “Dynamic dairy facility location and supply chain planning under traffic congestion and demand uncertainty: A case study of Tehran,” Applied Mathematical Modelling. Elsevier Inc., 37(18–19), pp. 8467–8483. doi: 10.1016/j.apm.2013.03.059.
Ahumada, O. and Villalobos, J. R. (2011) “A tactical model for planning the production and distribution of fresh produce,” Annals of Operations Research, 190(1), pp. 339–358.
Seyedhosseini, S. M. and Ghoreyshi, S. M. (2014) “An integrated model for production and distribution planning of perishable products with inventory and routing considerations,” Mathematical Problems in Engineering, 2014. doi: 10.1155/2014/475606.10.1007/s10479-009-0614-4.
Farahani, P., Grunow, M. and Günther, H.-O. (2012) “Integrated production and distribution planning for perishable food products,” Flexible Services and Manufacturing Journal, 24(1), pp. 28–51. doi: 10.1007/s10696-011-9125-0
Govindan, K. et al. (2014) “Two-echelon multiple-vehicle location-routing problem with time windows for optimization of sustainable supply chain network of perishable food,” International Journal of Production Economics. Elsevier, 152, pp. 9–28. doi: 10.1016/j.ijpe.2013.12.028.
Sazvar, Z. et al. (2014) “A bi-objective stochastic programming model for a centralized green supply chain with deteriorating products,” International Journal of Production Economics. Elsevier, 150, pp. 140–154. doi: 10.1016/j.ijpe.2013.12.023.
Zahiri, B. et al. (2015) “Blood collection management : Methodology and application,” Applied Mathematical Modelling. Elsevier Inc., 39(23–24), pp. 7680–7696. doi: 10.1016/j.apm.2015.04.028.
Dai, Z. et al. (2018) “A location-inventory supply chain network model using two heuristic algorithms for perishable products with fuzzy constraints,” Computers and Industrial Engineering. Elsevier, 119(April), pp. 338–352. doi: 10.1016/j.cie.2018.04.007.
Saeed Mohammadi, Z. and Kazemi, A. (2017) “Presenting a Model for Coordination in Pricing and Cooperation in a Supply Chain with Discount Using Game Theory,” International Journal of Industrial Engineering & Production Management, 28(1), pp. 101–117.
Setak, M., Kafshian, H. and Saeed, A. (2018) “Incentive mechanism based on cooperative advertising for cost information sharing in a supply chain with competing retailers,” Journal of Industrial Engineering International. Springer Berlin Heidelberg, 14(2), pp. 265–280. doi: 10.1007/s40092-017-0225-7.
Piana, V. (2004) “CONSUMER DECISION RULES FOR AGENT-BASED,” Economics Web Institute.