تبیین مدلی برای وفاداری بر مبنای تجربه مشتری در صنعت هتلداری (هتلهای چهار ستاره و پنج ستاره شیراز)
الموضوعات :جهانبخش رحیمی باغملک 1 , سید ابوالقاسم میرا 2 , محمد حقیقی 3
1 - گروه مدیریت ، واحد گچساران ، دانشگاه آزاد اسلامی، گچساران، ایران
2 - دانشگاه تهران
3 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: وفاداری مشتری تجربه مشتری صنعت هتلداری مدل وفاداری بر مبنای تجربه مشتری تئوری داده بنیاد,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر تبیین مدل وفاداری بر مبنای تجربه مشتری در صنعت گردشگری بویژه در صنعت هتلداری به منظور مفهوم سازی وفاداری، بررسی چگونگی تاثیر گذاری عاملهای مدل وفاداری بر مبنای تجربه مشتری بر روی همدیگر و راهکار های عملی در راستای بهبود فرآیند وفاداری مشتری در بخش خدمات بویژه هتلداری می باشد. در این تحقیق با استفاده از طرح ترکیبی اکتشافی، واژه وفاداری مفهوم پردازی و در قالب یک مدل، فرآیند آن تبیین و استخراج گردید. در تحقیق در ابتدا از استراتژی داده بنیاد در قالب کدگذاری باز، محوری و انتخابی در مرحله اول طراحی مدل استفاده شده است. بدین منظور داده های خام مصاحبه های عمیق که با 25 نفر از مدیران ، مشتریان باتجربه و اساتید دانشگاه جمع آوری شده بود مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این مرحله پژوهش، تبیین 21 مقوله در قالب 8 دسته به شرح کیفیت کارکنان هتل، کیفیت محیط و فضای فیزیکی هتل، کیفیت کارکرد های خدماتی هتل، بازاریابی تجربی، بازاریابی داخلی، بازاریابی رابطه ای، توسعه ذهنی مشتریان، توانمند سازی مشتریان، قابلیت های صنعت گردشگری، درک و انتظارات مشتری از خدمات و ارائه دهنده ی آن، ارزش آفرینی چندگانه برای مشتریان، اقامت مجدد مشتری، جانبداری مشتری از برند هتل، ایجاد سود آوری، بهبود قابلیت های ارتباطی با مشتریان، افزایش قدرت پیش بینی در آینده، ارتقا کیفیت خدمات، کاهش تهدید رقبا، بهبود اعتبار برند، ارتقا کیفیت زندگی، ایجاد سرمایه اقتصادی و اجتماعی می باشد که در قالب مدل پارادیمی ارائه گردیده است.
[1].Akın, E. (2012). Literature Review and Discussion on Customer Loyalty and Consciousness. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, 51, 158-173.
[2].Bhuiyan, M. A. H., Siwar, C., & Ismail, S. M. (2013). Tourism development in Malaysia from the perspective of development plans. Asian Social Science, 9(9), 11.
[3].Borin, N., Cerf, D. C., & Krishnan, R. (2011). Consumer effects of environmental impact in product labeling. Journal of Consumer Marketing, 28(1), 76-86.
[4].Dominici, G., & Guzzo, R. (2010). Customer satisfaction in the hotel industry: A case study from Sicily.
[5].Jiang, H., & Zhang, Y. (2016). An investigation of service quality, customer satisfaction and loyalty in China's airline market. Journal of air transport management, 57, 80-88.
[6].Kazakova, S., Cauberghe, V., & Thijs, D. (2012). The effect of flow on implicit memory of in-game brand placements. In Advances in Advertising Research (Vol. III) (pp. 249-259). Gabler Verlag, Wiesbaden.
[7].Kim, M. K., Wong, S. F., Chang, Y., & Park, J. H. (2016). Determinants of customer loyalty in the Korean smartphone market: Moderating effects of usage characteristics. Telematics and Informatics, 33(4), 936-949.
[8].Maggioni, I. (2016). What drives customer loyalty in grocery retail? Exploring shoppers' perceptions through associative networks. Journal of Retailing and Consumer Services, 33, 120-126.
[9].Rundle-Thiele, S., & Maio Mackay, M. (2001). Assessing the performance of brand loyalty measures. Journal of Services Marketing, 15(7), 529-546.
[10].Shan, B. Y., & Marn, J. T. K. (2013). Perceived critical success factors (CSFS) for the tourism industry of Penang Island: A supply perspective. Interdisciplinary Journal of contemporary research in business, 4, 495-510.
[11].Silva, G. M., & Goncalves, H. M. (2016). Causal recipes for customer loyalty to travel agencies: Differences between online and offline customers. Journal of Business Research, 69(11), 5512-5518.
[12].Simona-Mihaela, T. R. I. F. (2012). Antecedents and consequences of relationship quality. A case study of banking sector in Romania. Timisoara Journal of Economics, 5(18), 253-271.
[13].Srivastava, M., & Kaul, D. (2016). Exploring the link between customer experience–loyalty–consumer spend. Journal of Retailing and Consumer Services, 31, 277-286.
[14].Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research. 1998. Thousand Oaks.
[15].Triantafillidou, A., & Siomkos, G. (2014). Consumption experience outcomes: satisfaction, nostalgia intensity, word-of-mouth communication and behavioural intentions. Journal of Consumer Marketing, 31(6/7), 526-540.