طراحی سیستم سنجش بلوغ سازمانی برای سازمان های کوچک و متوسط- مطالعه موردی: شرکت های بازی سازی دیجیتال
الموضوعات :امین عالی پور هفشجانی 1 , علیرضا علی احمدی 2
1 - دانشگاه علم و صنعت ایران
2 - دانشگاه علم و صنعت ایران
الکلمات المفتاحية: بلوغ سازمانی شرکتهای بازیسازی دیجیتال شرکتهای کوچک و متوسط مدل بلوغ قابلیت(CMM),
ملخص المقالة :
در این پژوهش قصد داریم با تمرکز بر شرکتهای بازی سازی دیجیتال که جزء کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME) به حساب میآیند، یک سیستم سنجش بلوغ سازمانی طراحی نماییم. لازمه طراحی این سیستم سنجش، شناسایی شاخصهای کلیدی موفقیت در شرکتهای بازیسازی دیجیتال میباشد. به این منظور پس از مرور مدلهای مختلف، شاخصها و مولفههای کلیدی شناسایی گردید و سپس این شاخصها به تایید خبرگان درآمد. در ادامه شاخصها و مولفه های پیشنهادی خبرگان به مدل اولیه اضافه شد و برمبنای مدل سلسه مراتبی نهایی به دست آمده که دارای 4 شاخص اصلی و 31 مولفه است، پرسشنامهای طراحی گردید. براساس نتایج پرسشنامه و با روش میانگین گیری از شاخصها و مولفهها، سیستم سنجش بلوغ سازمانی برای شرکتهای کوچک و متوسط(SME) طراحی گردید. جامعه آماری این پژوهش، کلیه مدیران و متخصصان صنعت بازی سازی دیجیتال در ایران می باشند. در این پژوهش تعداد 70 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند، و نرخ بازگشت پرسشنامه به 45 عدد رسید. همچنین در این پژوهش از مدل بلوغ قابلیت (CMM) برای سطح بندی بلوغ استفاده شده است. براساس سیستم سنجش بلوغ سازمانی شرکت های بازی سازی دیجیتال بر اساس سطوح مدل بلوغ قابلیت (CMM)، شاخص زیرساخت های مدیریت و فناوری در سطح مدیریت شده و شاخص های توسعه بازی، توانمندی ها و قابلیت استفاده بازی و عملکرد کسب و کار در سطح تعریف شده قرار دارند.
[1] قاضی نوری نایینی, سیدسروش؛ حامد نصیری و نیلوفر ردایی، بررسی عوامل کلیدی موفقیت شرکت های توسعه دهنده بازی های دیجیتالی با رویکرد منبع محور، کنفرانس تحقیقات بازی های دیجیتال؛گرایش ها،فناوری ها و کاربردها، تهران، بنیاد ملی بازی های رایانه ای-دانشگاه علم و صنعت ایران،1396
[2] عسگری، منصور و همکاران، چگونگی رقابتی کردن بنگاه های کوچک و متوسط در راستای توسعه صادرات“،تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی. 1387؛ چاپ اول
[3] Benbasat, Izak, Albert S. Dexter, and Robert W. Mantha. "Impact of organizational maturity on information system skill needs." MIS quarterly 1980 .21-34
[4] Clark, Thea, and Richard Jones. "Organisational interoperability maturity model for C2." Proceedings of the 1999 Command and Control Research and Technology Symposium. 1999
. [5] Santos, Raphael S., et al. "The assessment of information technology maturity in emergency response organizations." Group Decision and Negotiation 20.5 .2011: 593-613
. [6] احمدی زاد، آرمان؛ حجازی، اخوان حجازی، سید مجتبی و صبورطینت، امیرحسین ، به كارگيري مدل بلوغ قابليت هاي بازاريابي به منظور ارزيابي فرآيندهاي بازاريابي در شركت ايران ترانسفو، دوره 1، شماره 2، 1390. صص 41-59.
[7]Pee, Loo Geok, and Atreyi Kankanhalli. "A model of organisational knowledge management maturity based on people, process, and technology." Journal of Information & Knowledge Management 8.02. 2009: 79-99
. [8]Paavel, Marko, Kristo Karjust, and Jüri Majak. "PLM Maturity Model Development and Implementation in SME." Procedia CIRP63 2017: 651-657
. [9]Schumacher, Andreas, Selim Erol, and Wilfried Sihn. "A maturity model for assessing Industry 4.0 readiness and maturity of manufacturing enterprises." Procedia CIRP 52 2016: 161-166
. [10]Aleem, Saiqa, Luiz Fernando Capretz, and Faheem Ahmed. "A Digital Game Maturity Model (DGMM)." Entertainment Computing 17. 2017.55-73
[11]Alshaher, Ali Abdul-Fattah. "The McKinsey 7S model framework for e-learning system readiness assessment." International Journal of Advances in Engineering & Technology 6.5. 2013: 1948
. [12]Kaplan, R., and D. Norton. "BSC: measures that drives performance." Harvard Bus Rev Google Scholar 1992
. [13]PhDs, Rasoul Faraji, and Kazem Danesh Sani. "The Relationship Between Job Satisfaction And Organizational Excellence In Sport Organizations." International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences 2.6 .2012: 360
.