ارائه الگوی ارزیابی خط مشی های توسعه منابع انسانی کارکنان دولت
الموضوعات :کامبیز حمیدی 1 , سید علی اکبر احمدی 2 , کرم اله دانش فرد 3 , اصغر سیف 4
1 - مدیریت
2 - سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور
3 - استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسالمی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
4 - دانشگاه بوعلی سینای همدان
الکلمات المفتاحية: خط مشی گذاری عمومی ارزیابی خط مشی توسعه منابع انسانی تحلیل مضمون,
ملخص المقالة :
هدف اصلی در این پژوهش شناسایی ابعاد و مولفه های و ارائه الگوی ارزیابی اجرای خط مشی های توسعه منابع انسانی کارکنان دولت جمهوری اسلامی ایران بود. پژوهش انجام گرفته از نظر نوع آمیخته ترکیبی به شیوه توصیفی و از نظر رویکرد، استقرایی بود. داده های تحقیق شامل اسناد، مدارک متون و نتایج حاصل از مصاحبه با 12 نفر و ارائه پرسشنامه در سه مرحله با استفاده از تکمیک دلفی به تعداد 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی بود که بصورت روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های کیفی از بررسی اسناد و ادبیات مرتبط و ابزار مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته استفاده گردید. سئوال های پژوهش با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون آترید و استرلینگ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر این اساس تعداد چهار مضمون فراگیر(، 15 مضمون سازمان دهنده (بُعد) از 89 مضمون پایه(مولفه) مرتبط با الگوی ارزیابی اجرای خط مشی های توسعه منابع انسانی کارکنان دولت جمهوری اسلامی ایران شناسایی و استخراج گردید. جهت اعتبار سنجی عوامل استخراجی پس از انجام سه مرحله دلفی 76 مورد از مولفه ها تائید و 13 مورد از آن ها رد شدند. دو مورد نیز بنابه نظر خبرگان پژوهش به موارد اضافه گردید. الگوی مستخرج با استفاده از نرم افزار SmartPLS2 مورد ارزیابی و پس از اصلاح و حذف 14 مورد دیگر از سوالات مدل مورد برازش و تائید قرار گرفت. در این مدل همزمان کوشیده شده است به اکثر عوامل موجود مطرح در ارزیابی خط مشی های توسعه منابع انسانی پرداخته شود.
اعرابی، سید محمد و علی رضا رزقی رستمی.(1384). آسیب شناسی اجرای خط مشی¬های صنعتی کشور، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت.
الوانی، سید مهدی و فتاح شریف زاده.(1396).فرآیند خط مشی گذاری عمومی، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. نوبت چاپ پانزدهم.
تونکه نژاد، ماندنی و علی داوری.(1388). توسعه منابع انسانی با رویکرد جامعه شناسی و سازمان، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی، سال اول، شماره 3.
داوری، علی و آرش رضازاده.(1396). مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS. تهران:خاکی،غلامرضا.(1394).روش تحقیق در مدیریت. تهران:انتشارات فوژان.نوبت چاپ چهارم.
خدمت گزار، حمیدرضا.(1397). ضرورت و کاربرد آموزش در سازمان¬های ایرانی، ماهنامه کنترل کیفیت،شماره 90.
خواستار،حمزه.(1388).ارایه روشی برای محاسبه پایایی مرحله کدگذاری در مصاحبه¬های پژوهشی، فصلنامه روش شناسی در علوم پژوهشی،15.
دانایی فرد، حسن و علی اصغری صارم.(1393).گفتارهایی در نظریه پردازی توسعه منابع انسانی سازمانی.نوبت چاپ اول.
دانایی فرد، حسن و سید مهدی الوانی.(1390).گفتارهایی در فلسفه تئوری¬های سازمان دولتی، تهران: انتشارات صفار.ن.نوبت چاپ، اول.
کیوی، ریمون و لوک وان کامپنهود.(1394). روش تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمه¬ی نیک گهر عبدالحسین.تهران: توتیا، چاپ یازدهم.
دانش فرد، کرم اله.(1395).فرآیند خط مشی گذاری عمومی ،تهران:انتشارات صفار، چاپ دوم.
دانش فرد، کرم اله.(1395).مبانی خط مشی گذاری عمومی ،تهران:انتشارات نیاز دانش، چاپ دوم.
سلطانی، ایرج.(1388). ارائه الگوی پویای مدیریت و توسعه منابع انسانی در نظام های پیمانکاری سازمان¬ها، مدیریت فردا، سال پنجم، شماره 18.
سلطانی، محمد رضا و مصطفی سلیمان تبار.(1394). بررسی عوامل موثر بر توسعه منابع انسانی با رویکرد نهادی، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، سال هفتم، شماره3.
سید جوادین، سید رضا، سید مهدی شریفی و حمزه رایج.(1388). نقش توسعه منابع انسانی در دست یابی به چشم انداز صنعت نفت1404، فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال سوم، شماره 8.
عابدی جعفری[دیگران].(1390).تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده-های کیفی. نشریه اندیشه مدیریت راهبردی. شماره 2.
قلی پور، آرین.(1393). مدیریت منابع انسانی (مفاهیم، تئوری¬ها و کاربردها). تهران: انتشارات سمت.
قلی پور، رحمت اله.(1395).تصمیم گیری سازمانی و خط مشی گذاری عمومی، تهران، انتشارات سمت.چاپ هفتم.
منوریان، عباس.(1394). اجرا ور ارزیابی خط مشی عمومی. تهران: انتشارات موسسه کتاب مهربان. نوبت چاپ اول.
موسی خانی، محمد و طهمورث حسنقلی و زهرا وظیفه.(1392).ارائه مدل تبیین رابطه فرآیندهای مدیریت دانش با توسعه منابع انسانی در آموزش عالی، پژوهش های مدیریت عمومی، سال ششم، شماره22.
میرسپاسی، ناصر و [دیگران].(1392).معرفی الگوی ارزشی سازمان های دولتی ایران. پژوهش نامه مدیریت اجرایی.دوره 5. شماره 10.
ناصحی فر، وحید و سعید عسکری ماسوله.(1396). بررسی عوامل موثر بر توسعه منابع انسانی با رویکرد نهادی، پژوهش های مدیریت منابع انسانی در دانشگاه جامع امام حسین، شماره3.
واعظی، رضا، فتاح شریف زاده و محسن محمدی.(1394). شناسایی و اولویت بندی الگوهای ارزیابی خط مشی عمومی، علوم مدیریت ایران، شماره 40.
واعظی، رضا و محسن محمدی.(1396). الگویی برای ارزیابی خط مشی های عمومی در ایران(مطالعه موردی خط مشی مالیات بر ارزش افزوده، چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 29.
Anderson, Charles.(1979). The place of Principles in Policy Analysis. American Political Science Review .73,3.
Attride, Sterling ,J.(2001).Thematic Networks: An analytic tool for qualitative research, Qualitative research .vol.1, No.3. 385-405.
Burdbar Khan, M. (2012). Human resource development, motivation and Islam. Journal of Management Development. Vol.31.
Jabeen, S. (2017). Unintended outcomes evaluation approach: Aplausible to evaluate unintended outcomes of social development programmers. Evaluation and Program Planning Vol.68.
King. N.& Horrocks, C. (2010)Interviews in qualitative research, London: Sage
Krystin, S. & Martens, R .(Kvale, Steinar. (1996). Interviews. An Introduction to Qualitive Research Interviewing. Thousand Oaks. Sage.7.
Kuchinke, K.P. (1998).Moving beyond the dualism of learning versus performance as root metaphors for HRD: A response to barry and pace. Human resource development quarterly.9(4).377-384.
Maier, A., Et all.(2014). Innovation by Developing Human Resources, Ensuring the Competitiveness and Success of the Organization. Proscenia - Social and Behavioral Sciences, 109(8): 645-648.
Morell, J, A. (2018). Systematic iteration between model and methodology: A proposed approach to evaluating unintended consequences. Evaluation and Program Planning Vol.68.
Negal, Stuart. (2001) Handbook of Policy Evaluation . Sage Publications. New Delhi.198.
Neumann, Jan , Robson, Andrew & Sloan, Diane.(2018).Monitoring & evaluation of strategic Change program implementation lesson from a case analysis. Evaluation and Program Planning.66.120-135.
Padden, C. (2016). Commentary on Training in positive behavioral support: increasing staff self-efficacy and positive outcome expectations. Tizard Learning Disability Review, Vol. 21 Issue: 2, pp.103-107.
Poell, R, F., & Krogt, V. (2017). Why is organizing human resource development so problematic? Perspectives from the learning network Theory (Part I). The learning organization. Vol.24 Issue:3,pp.180-193.
Sparkman, T. (2015). The factors and conditions for national human resource development in Brazil. European Journal of Training and Development 39(8).
Swanson, Richard, A, & Holton Elwood, F.(2008).Foundations of Human Resource Development. Berret Kohler Publishers, Inc.California. USA.5-8.
Teseng, CH., & Mclean, G, N. (2008). Strategic HRD practices as key factors in organizational learning. Journal of European Industrial Training, Vol. 32 Issue:6, pp.418-432.