توسعه مدلي يکپارچه براي مسئله چندمحصولي توليد-مسيريابي-موجودي در زنجيره تأمين سبز دوسطحي
الموضوعات :عادل اعظمی 1 , علی پاپی 2 , میرسامان پیشوایی 3
1 - دانشگاه علم و صنعت ایران
2 - دانشگاه علم و صنعت ایران
3 - دانشگاه علم و صنعت
الکلمات المفتاحية: برنامه ريزي توليد-مسيريابي-موجودي مسيريابي وسايل نقليه زنجيره تأمين سبز ملاحظات زيست محيطي,
ملخص المقالة :
تصميم گيري شرکت هاي توليدي پيرامون ميزان توليد و موجودي به عنوان يک مسئله برنامه ريزي توليد و کنترل موجودي است. تصميم گيري براي انتقال محصولات بصورت مسئله حمل ونقل و مسيريابي بيان مي شود. از ادغام سه مسئله مذکور، مسئله يکپارچه برنامه ريزي توليد-موجودي-مسيريابي (PIRP) حاصل مي شود که جزء مسائل مهمِ زنجيره تأمين است. شرکت هايي که بتوانند PIRP خود را بهتر حل نمايند؛ مي توانند هزينه نهايي محصولات خود را کاهش داده و مزيت رقابتي بيشتري نسبت به رقيب کسب کنند. بنابر سختگيري هاي کنوني، شرکت ها موظفند علاوه بر بعد اقتصادي فعاليت هايشان، ملاحظات زيستمحيطي را نيز در تمام فرايندهاي توليد تا عرضه رعايت کنند. لذا، برنامه ريزي مناسب حمل ونقل مي تواند همزمان با جلوگيري از افزايش بيش ازحد هزينه ها، آلودگي هاي زيستمحيطي را نيز کاهش دهد. بنابراين، مي توان مسئله کاهش آلودگي هاي زيستمحيطي را با PIRP ادغام و مسئله PIRP سبز (GPIRP) را توسعه داد که بطور همزمان دوبعد اقتصادي و اجتماعي توليد و عرضه را لحاظ مي کند. در اين پژوهش، اين مسئله پيچيده بصورت يکپارچه به کمک رويکرد MILP، مدل سازي شده است. به منظور نشان دادن کاربردپذيري مدل توسعه داده شده و نيز عملي بودن لحاظ جنبه زيستمحيطي، يک مطالعه موردي روي شرکت توليدي قند و تصفيه شکر اهواز انجام شده است. در نهايت، چند نتايج مديريتي از نتايج محاسباتي گرفته شده است.
[1] Dantzig GB, Ramser JH (1959) The truck dispatching problem. Manage Sci 6:80–91.
[2] Fumero F, Vercellis C (1999) Synchronized development of production, inventory, and distribution schedules. Transp Sci 33:330–340.
[3] Brown G, Keegan J, Vigus B, Wood K (2001) The Kellogg company optimizes production, inventory, and distribution. Interfaces (Providence) 31:1–15.
[4] Gupta V, Peters E, Miller T, Blyden K (2002) Implementing a distribution-network decision-support system at Pfizer/Warner-Lambert. Interfaces (Providence) 32:28–45.
[5] Sindhuchao S, Romeijn HE, Akçali E, Boondiskulchok R (2005) An Integrated Inventory-Routing System for Multi-item Joint Replenishment with Limited Vehicle Capacity. J Glob Optim 32:93–118.
[6] Lei L, Liu S, Ruszczynski A, Park S (2006) On the integrated production, inventory, and distribution routing problem. IIE Trans 38:955–970.
[7] Boudia M, Louly MAO, Prins C (2006) A memetic algorithm with population management for a production-distribution problem. IFAC Proc Vol 39:541–546.
[8] Boudia M, Louly MAO, Prins C (2007) A reactive GRASP and path relinking for a combined production–distribution problem. Comput Oper Res 34:3402–3419.
[9] Yu Y, Chen H, Chu F (2008) A new model and hybrid approach for large scale inventory routing problems. Eur J Oper Res 189:1022–1040.
[10] Bard JF, Nananukul N (2009) The integrated production–inventory–distribution–routing problem. J Sched 12:257–280.
[11] Oppen J, Løkketangen A, Desrosiers J (2010) Solving a rich vehicle routing and inventory problem using column generation. Comput Oper Res 37:1308–1317.
[12] Bard JF, Nananukul N (2010) A branch-and-price algorithm for an integrated production and inventory routing problem. Comput Oper Res 37:2202–2217.
[13] Moin NH, Salhi S, Aziz NAB (2011) An efficient hybrid genetic algorithm for the multi-product multi-period inventory routing problem. Int J Prod Econ 133:334–343.
[14] Coelho LC, Cordeau J-F, Laporte G (2012) The inventory-routing problem with transshipment. Comput Oper Res 39:2537–2548.
[15] Coelho LC, Cordeau J-F, Laporte G (2013) Thirty years of inventory routing. Transp Sci 48:1–19.
[16] Mirzapour Al-e-hashem SMJ, Rekik Y (2014) Multi-product multi-period Inventory Routing Problem with a transshipment option: A green approach. Int J Prod Econ 157:80–88.
[17] Bertazzi L, Bosco A, Laganà D (2015) Managing stochastic demand in an Inventory Routing Problem with transportation procurement. Omega 56:112–121.
[18] Adulyasak Y, Cordeau J-F, Jans R (2015) The production routing problem: A review of formulations and solution algorithms. Comput Oper Res 55:141–152.
[19] Yantong LI, Feng CHU, Zhen Y, Calvo RW (2016) A Production Inventory Routing Planning for Perishable Food with Quality Consideration. IFAC-PapersOnLine 49:407–412.
[20] Agra A, Cerveira A, Requejo C (2016) Lagrangian Relaxation Bounds for a Production-Inventory-Routing Problem. In: Pardalos PM, Conca P, Giuffrida G, Nicosia G (eds) Mach. Learn. Optim. Big Data Second Int. Work. MOD 2016, Volterra, Italy, August 26-29, 2016, Revis. Sel. Pap. Springer International Publishing, Cham, pp 236–245
[21] Hasni S, Toumi S, Jarboui B, Mjirda A (2017) GVNS based heuristic for solving the multi-product multi-vehicle inventory routing problem. Electron Notes Discret Math 58:71–78.
[22] Chitsaz M, Cordeau J-F, Jans R (2017) A Unified Decomposition Matheuristic for Assembly, Production and Inventory Routing. Cah. du GERAD
[23] Qiu Y, Qiao J, Pardalos PM (2017) A branch-and-price algorithm for production routing problems with carbon cap-and-trade. Omega 68:49–61.
[24] Desrochers M, Laporte G (1991) Improvements and extensions to the Miller-Tucker-Zemlin subtour elimination constraints. Oper Res Lett 10:27–36.