واکاوی رفتار بازاریابی کارآفرینانه با رویکرد تصمیمگیری ابتکاری (مورد مطالعه: کارآفرینان نوپای صنایع نانو و بایو فناوری استان تهران)
الموضوعات :پوریا نوری 1 , عبدالله احمدی کافشانی 2
1 - دانشگاه تهران
2 - کارآفرینی
الکلمات المفتاحية: تصمیمگیری ابتکاری, رفتار بازاریابی کارآفرینانه, نظریه داده بنیاد, کارآفرینان نوپا, شتاب در تصمیم.,
ملخص المقالة :
تصمیمگیری از مهمترین کارکردهای کارآفرینان برای شناسایی فرصتها و برپایی کسبوکار است. کارآفرینان در بسیاری از تصمیمات خود به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه از راههای ابتکاری تصمیمگیری استفاده میکنند که اگرچه پیامدهای مثبتی برای آنها در بر دارد، در پاره ای مواقع تصمیماتشان را در برابر سوگیری های تصمیم گیری آسیب پذیر می سازد. همچنین، یکی از مهمترین ویژگیهای کارآفرینان بهویژه در کسبوکارهای کوچک و متوسط رفتار بازاریابی کارآفرینانه است. پژوهش حاضر با هدف واکاوی رفتار بازاریابی کارآفرینان نوپا با رویکرد تصمیمگیری ابتکاری انجام شد. بر اساس یافتههای این پژوهش که دادههایش از راه مصاحبه های نیمه ساختار یافته با 15 کارآفرین نوپای صنایع نانو و بایو فناوری مستقر در استان تهران گردآوری و با نظریه داده بنیاد سیستماتیک تجزیهوتحلیل شدند، شتاب در تصمیم به عنوان مقوله محوری پژوهش شناسایی شد. همچنین، راههای ابتکاری تصمیمگیری پیامدهای مثبتی مانند افزایش سود و سهم بازار و بهبود کیفیت تصمیم و پیامدهای منفی مانند کاهش سود، سوگیری در تصمیمگیری و از دست دادن سهم بازار در رفتار بازاریابی کارآفرینانه دارند. از طرفی، عوامل مختلفی مانند تجربه، مسائل محیطی، اهداف فردی، موارد مربوط به بنگاه کسبوکار، زمان موجود برای تصمیمگیری، سبکهای تصمیمگیری و ماهیت مسئله تصمیم از مهمترین عوامل اثرگذار بر شکلگیری راه های ابتکاری در رفتار بازاریابی کارآفرینانه میباشند.
زالــی، محمدرضــا؛ ر ضــوي، ســید مصــطفی؛ ید الهی فارســی، جهــانگیر و کردنــائیج، اســداله (۱۳۹۱ ،(شــبکه اجتمــاعی کارآفرینــان و شــاخصهــاي دیــده بــان جهــانی کارآفرینی(GEM ،(چاپ اول، تهران: انتشارات مؤسسه کار و تأمین اجتماعی.
نوری، پوریا، ایمانی پور، نرگس، زالی، محمد رضا. (1395). "پیامدهای مثبت راه ابتکاری احساس در رفتار بازاریابی کارآفرینانه (مورد مطالعه: کارآفرینان نوپای کسبوکارهای نانو و بایو فناوری). نشریه توسعه کارآفرینی. دوره 9، شماره 3 ، صص: 415-432
Alvarez, S. A. and Busenitz, L. W. (2001). The entrepreneurship of resource-based theory. Journal of Management, 27, 755–75.
Ariely, D. (2008). Predictably irrational: The hidden forces that shape our decisions. New York, NY: HarperCollins.
Baron, R, A. (1998). Cognitive Mechanism In Entrepreneurship: Why And when Entrepreneurs Think Differently Than Other People, Journal of Business Venturing, 13: pp.275-294.
Bryant, P. (2007). Self-regulation and Decision Heuristics in Entrepreneurial Opportunity Evaluation and Exploitation. Management Decision, 45 (4): 732 748.
Busenitz, L.W, & Barney, J.B. (1997). Differences between entrepreneurs and managers in large organizations: biases and heuristics in strategic decision–making. Journal of Business Venturing, 12, 9-30.
Cardon, M.S., Foo, M.-D., Shepherd, D. and Wiklund, J. (2012). Exploring the heart: entrepreneurial emotion is a hot topic. Entrepreneurship, Theory and Practice, Vol. 36 No. 1, pp. 1-10.
Carsrud.A, Maija.R, & Malin, B. (2008). Strategy and strategic thinking in biotechnology entrepreneurship. In: Handbook of Bioentrepreneurship, International Handbook Series on Entrepreneurship, Vol. 4. Edited by Palzelt, H. & Brenner, T. Springer Science and Business Media, 83-104.
Cossette, P. (2014). Heuristics and cognitive biases in entrepreneurs: a review of the research. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 27(5), pp.471-496.
Creswell, J. W. (2008). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (3rd ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.
Davidsson, P. (2006) Nascent entrepreneurship: empirical studies and
developments. Foundations and Trends in Entrepreneurship, 2(1). 1-76.
Dew, N., Read, S., Sarasvathy, S.D. and Wiltbank, R. (2009). Effectual versus predictive logics in entrepreneurial decision-making: Differences between experts and novices. Journal of Business Venturing, Vol. 24, No. 4, pp. 287-309.
Druckman, J. (2001a). Evaluating framing effects Journal of Economic Psychology 22: 96–101.
Finucane, M.L., Alhakami, A., Slovic, P., & Johnson, S. M. (2000). The affect heuristic in judgments of risks and benefits. Journal of Behavioral Decision Making, 13, 1–17.
Foo, M.-D. (2011). Emotions and entrepreneurial opportunity evaluation. Entrepreneurship Theory and Practice, Vol. 35 No. 2, pp. 375-393.
Gardner, W. B. (1994), “Marketing/Entrepreneurship Interface: A Conceptualization.”, in Gerald Hills (ed.) Marketing and Entrepreneurship: Research Ideas and Opportunities, Quorum Books, pp. 35–54.
Gigerenzer, G. (2000). Adaptive thinking: Rationality in the real world. Oxford, UK: Oxford University Press.
Gigerenzer, G. (2014). Risk Savvy: How to Make Good Decisions. New York: Viking.
Gigerenzer, G., & Engel, C. (2006). Heuristics and the law. Cambridge, MA: MIT Press.
Gigerenzer, G., & Goldstein, D.G. (1996). Reasoning the fast and frugal way: Models of bounded rationality. Psychological Review, 103, 650–669.
Gigerenzer, G.; Goldstein, D. G. (2011). "The beauty of simple models: Themes in recognition heuristic research". Judgment and Decision Making 6 (5): 392–395.
Gilmore, A. (2011). Entrepreneurial and SME marketing. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 13:2, 137‐145.
Gilovich, T., Griffin, D., & Kahneman, D. (2002). Heuristics and Biases: The Psychology of Intuitive Judgement. Cambridge: Cambridge University Press.
Gruber, M. (2004). Marketing in new ventures: theory and empirical evidence. Schmalenbach Business Review.56(2), pp.164-199.
Hills, G.E. and Hultman, C.M. (2006). Research in marketing and entrepreneurship: a retrospective viewpoint. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 13(1), 8‐17.
Hills, G. E., & Hultman, C. (2011). Academic roots: The past and present of entrepreneurial marketing. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 24(1), 1–10.
Hills, G. E., & Hultman, C. (2013). Entrepreneurial marketing: Conceptual and empirical research opportunities. Entrepreneurship Research Journal, 3, 437–448. doi:10.1515/erj-2013-0064.
Hills, G.E., Hultman, C.M. and Kraus, S. and Schulte, R. (2010). History, theory and evidence of entrepreneurial marketing – an overview. Int. J. Entrepreneurship and Innovation Management, Vol. 11, No. 1, pp. 3-18.
Jones, R., & Rowley, J. (2011). Entrepreneurial marketing in small businesses: A conceptual exploration. International Small Business Journal, 29, 25–36. doi:10.1177/0266242610369743.
Kahneman, D., Slovic, P., & Tversky, A. (1982). Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases. Cambridge: Cambridge University Press.
Kahneman, D. and Tversky, A. (1972). Subjective probability: a judgment of
representativeness. Cognitive Psychology, Vol. 3 No. 3, pp. 430-54.
Kilenthong, p,. Hultman, C M, Hills G. (2016). Entrepreneurial marketing behaviours: impact of firm age, firm size and firm’s founder. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, Vol. 18 Iss: 1, pp.127 - 145
Koellinger, P., Minniti, M., & Schade, C. (2007). I think I can, I think I can: Overconfidence and entrepreneurial behavior. Journal of Economic Psychology, 28(4), pp.502–527.
Kraus, S., Harms, R. and Fink, M. (2010). Entrepreneurial marketing: moving beyond marketing in new ventures. Int. J. Entrepreneurship and Innovation Management, Vol. 11, No. 1, pp. 19-34.
Manimala, M. J. (1992). Entrepreneurial heuristics: A comparison between high PL (pioneeringinnovative) and low PI ventures. Journal of Business Venturing 7(6), 477-504.
Morgan, M, Gilmore,A, Harrigan,P, Lewis, G &
Sethna,Z. (2015). Exploring entrepreneurial marketing, Journal of Strategic Marketing, 23(2), 94-111, DOI: 10.1080/0965254X.2014.914069.
Nouri, P., Imanipour, N., Talebi, K., & Zali, M. (2017). HEURISTICS AND BIASES IN ENTREPRENEURIAL MARKETING: SOME NEW INSIGHTS. International Journal of Entrepreneurship, 21(3).
Podoynitsyna, K., Van der Bij, H., & Song, M. (2012). The role of mixed emotions in the risk perception of novice and serial entrepreneurs. Entrepreneurship: Theory & Practice, 36(1), 115 - 140.
Shepherd, D.A., Williams, T.A., & Patzelt, H. (2015). Thinking about entrepreneurial decision making: Review and research agenda. Journal of Management, 41(1), 11–46.
Shepherd, D. A., & Patzelt, H. (2017). Researching Entrepreneurial Decision Making. In Trailblazing in Entrepreneurship (pp. 257-285). Springer International Publishing.
Sjoberg, L., Engelberg, E. (2010). Risk Perception and Movies: A Study of Availability as a Factor in Risk Perception. Risk Analysis 30 (1): 95–106.
Strauss, A.,Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques, Sage, London.
Therin, F. (2007). Handbook of Research on Techno-entrepreneurship, Edward Elgar.
Todd, P.M.and G. Gigerenzer. (2003). Bounding rationality to the world. Journal of Economic Psychology, 24, 143-165.
Tversky A. and Kahneman D. (1973). Availability: A Heuristic for Judging Frequency and Probability, Cognitive Psychology 5: 207-232.
Tversky, A., & Kahneman, D. (1981). The framing of decisions and the psychology of choice. Science, 211, 453–458.
Wickham, P. (2003). The representativeness heuristic in judgements involving entrepreneurial success and failure. Management Decision, 41(2), 156–167.
Woolley, J., Rottner. R. (2008). Innovation Policy and Nanotechnology Entrepreneurship Entrepreneurship Theory and Practice, 32(5), 791-811.
Zhang, S. X., & Cueto, J. (2017). The study of bias in entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 41(3), 419-454.