بررسی تاثیر برند کارفرما بر بهره وری نیروی انسانی با میانجی گری مدیریت استعداد
الموضوعات :یونس نظری 1 , مجید رمضان 2 , محمد ابراهیم سنجقی 3 , مسیح ابراهیمی 4
1 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
2 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
3 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
4 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
الکلمات المفتاحية: برندکارفرما, مدیریت استعداد, بهره وری نیروی انسانی, سازمان دفاعی ,
ملخص المقالة :
سازمان های دولتی ایران، براي تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، نیازمند توجه ویژه به بهره وری نیروی انسانی هستند . این امر ماندگاري بیشتر مشتریان، و بهبود عملکرد مالی و سودآوري را به دنبال خواهد داشت . از طرفی برند کارفرما، یک راهبرد بلندمدت، برای جذب، نگهداشت و توسعه منابع انسانی است که می تواند از عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی باشد. . هم چنین تحقیقات نشان داده است که یکی از عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی، مدیریت استعداد می باشد. بدین منظور، این پژوهش ، ضمن بررسی تاثیرگذاری برندکارفرما بر بهره وری نیروی انسانی، به ارزیابی نقش میانجی مدیریت استعداد در تاثیرگذاری برندکارفرما بر بهره وری نیروی انسانی، پرداخته است. اجرایی شدن دستاوردهای این پژوهش، موجبات افزایش بهره وری نیروی انسانی را در سازمان مذکور فراهم می آورد. جامعه آماری این پژوهش محققین یک سازمان دفاعی(کسانی که در دفاتر طراحی کار می کنند) می باشد . این مطالعه در نمونه ای 45 نفری از محققین صورت پذیرفته است. نمونه گیری به صورت سرشماری بوده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است و برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک روش مدل-سازی معادلات در نرم افزار پی ال اس انجام گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد، برندکارفرما و مدیریت استعداد بر بهره وری نیروی انسانی تاثیرگذار هستند و هم چنین، برندکارفرما بر مدیریت استعداد تاثیرگذار می باشد.
ابطحی ، سیدحسن و کاظمی ، بابک (1388) ،« بهره وری» ، انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی.#
احمدی ، سید علی اکبر و خدامی ، عبدالصمد (1390)، «مدلی برای مطالعه رفتار شهروندی عمومی ، معنویت و رفتار شهروندی سازمانی در بخش دولتی ایران (پژوهشی در شرکت سهامی بیمه ایران)» پژوهش های مدیریت عمومی ، سال چهارم ، شماره 14، 128-107.#
تاج الدین، محمد و معالی تفتی، مرجان (1387)، «مدیریت استعدادها: چرا مدیریت استعداد» مجله تدبیر، سال نوزدهم، شماره 191، 63-62.#
حسنی کاخکی ، احمد و قلی پور ، آرین (1386)، «رفتار شهروندی سازمانی: گامی دیگر در جهت بهبود عملکرد سازمان در قبال مشتری» پژوهشنامه بازرگانی ، شماره 45 ، 145-115.#
خاکی ، غلامرضا (1386) ، «مدیریت بهره وری با رویکرد تحلیل آن در سازمان» ، انتشارات کوهسار.#
خالوندی، فاطمه و عباس پور، عباس (1392)، «طراحی مدل بهینه سازی فرایند مدیریت استعداد، مطالعه موردی شرکت نفت و گاز پارس» پژوهش های مدیریت عمومی، سال ششم، شماره 19، 128-103.#
طالقانی، غلامرضا و امینی، سمیه و غفاری، علی و آدوسی، حسین (1392)، «بررسی رابطه مدیریت استعداد بر عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان» فصلنامه مدیریت دولتی، سال پنجم، شماره 3، 102-83.#
عرب پور، علیرضا و نیک پور، امین (1394)، «تاثیر ابعاد مدیریت استعداد بر بهره وری نیروی انسانی در سازمان های دولتی شهر کرمان» فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال هفتم، شماره 1، 186-159.#
عسگری ، علی و حاجی نژاد ، علی و اصغرپور ، حسین و محمدزاده ، پرویز (1384) ، «بهره وری صنایع روستایی در ایران» فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ، شماره 14 ، 57-33.#
نوع پسند اصیل، محمد و ملک اخلاق، اسماعیل و عاشق حسینی مهروانی، مجید (1393)، «بررسی رابطه بین مدیریت استعداد و عملکرد سازمانی» فصلنامه ی پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال ششم، شماره 1، 51-31. #
Alniacik, E., & Alniacik, U. (2012) . Identifying dimensions of attractiveness in employer branding: effects of age, gender, and current employment status. Procedia – Social and Behavioral sciences, 58, 1336-1343#.
#Ambler, T., & Barrow, S. (1996) . The employer brand. The Journal of Brand Management, (4)3, 185-206.
#Armstrong, M. (2006) . A handbook of Human Resource Management Practices. 10th Ed, p.cm, 389-409.
Backhaus, K. & Tikoo, S. (2004), Conceptualizing and Researching Employer Branding, Career Development International, (9), #501-517.
Bakanauskiene, I., Bendaraviciene, R., Krikstolaitis, R., & Lydeka, Z. (2011) . Discovering an Employer Branding: Identifying Dimensions of Employer’s Attractiveness in University. Management of Organizations: Systematic Research, 59, 7-22# .
Berthon, P., Ewing, M. & Hah, L. (2005) . Captivating Company: Dimensions of Attractiveness in Employer Branding. International Journal of Advertising, (24)2, 151-172#.
Bondarouk, T., Ruel, H., & Weekhout, W. (2012) . Employer Branding and its Effect on Organizational Attractiveness via the World Wide Web. Paper presented at the 4th International e-HRM Conference “Innovation, Creativity and e-HRM, Nottingham Trent University#.
Dewi. T, Roslan. A, Badrul. H .K (2015), “Developing Talent Management Crisis Model for Quality Life of Bank Employees in Malaysia”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 201, 80 – 84#
Figurska, I., & Matuska, E. (2013) . Employer Branding as a human resource Management, Human Resource Management & Ergonomics, PP: 35-51#
Gardner, T. M., Erhardt, N. L., & Martin-Rios, C. (2011) . Rebranding Employment Branding: Establishing a New Research Agenda to Explore the Attributes, Antecedents, and Consequences of Workers 'Employment Brand Knowledge. Research in Personnel and Human Resources Management, 30, 253-304#.
Gichuhi, A. W., Abaja, P. O. & Ochieng, D. I. (2013) . Effect of Performance Appraisal on Employee Productivity: A Case Study of Supermarkets in Nakuru Town, Kenya. Asian Journal of Business and Management Sciences. (2)11, 42-58#.
Kapoor, V. (2010) . Employer Branding: A Study of Its Relevance in India. The IUP Journal of Brand Management, (7)2, 51-75# .
Knox, S. & Freeman , C. (2006) . Measuring and managing employer brand image in the service industry. Journal of Marketing Management، (22) 7-8, 695-716#
Kucherov, D., & Zavyalova, E. (2012) . HRD practices and talent management in the companies with the employer brand. European Journal of Training and Development, (36)1, 86-104# .
Kunerth, B., & Mosley, R. (2011) . Applying employer brand management to employee engagement. Strategic HR Review,(10)3 , 19-26#.
Poirier, E. A., Sheryl, S. F., & Forgues, D. (2015) . Measuring the impact of BIM on labor productivity in a small specialty contracting enterprise through action-research. Automation in Construction, (58), 74–84#.
Poyan, S. A., & Masoumi, M. ( 2009) . Establishment OF Productivity Cycle. 7th Conference of Quality and Productivity, Tehran#.
Serban, A., & Andanut, M. (2014) . Talent Competitiveness and Competitiveness through Talent. Procedia Economics and Finance, 16, 506 – 511.
Spector, P. E. (2008). Industrial and Organizational Psychology: Research and Practice. Wiley Press, 5th Edition.
Taleghani, Gh., Amirkhani, A. H., & Froughi, H. (2014) . Identify and Prioritize the factors affecting the implementation of agile manufacturing (case Study: Khui Sugar Factory). Journal of Novel Applied Sciences, (10)3, 1122-1124.
Tangen, S. (2005) . Demystifying Productivity and Performance. International Journal of Productivity and Performance Management, (54)1, 34-46.
Tarique, I. & Schuler, R. S. (2010) . Global Talent Management: Literature Review, Integrative Framework, and Suggestions for Further Research. Journal of World Business, (45)2, 122-133.
Vaziri, S., Mansourim, H., & Adiban A. (2010) . Identification and Prioritize the Factors Affecting the Productivity of Human Resources With MADM Technique. journal of Civility & Training, 100, 135-159.
Yang, Ch., & Li, X. (2011) . The Study on Employer Brand Strategy in Private Enterprises. The Perspective of Human Resource Management, Energy Procedia , 5 , 2087–2091