مدلسازی ساختاری تقویت قصد خرید در شبکه اجتماعی اینستاگرام
الموضوعات :
1 -
الکلمات المفتاحية: شبکه های اجتماعی اینستاگرام قصد خرید مصرف کننده,
ملخص المقالة :
اثر شبکه های اجتماعی بر رفتار مصرف کنندگان در فضای مجازی رو به فزونی است .در این میان شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان یکی از شبکه های پرمخاطب در حال پررنگ کردن نقش خود در شکل دهی قصد خرید کاربران می باشد. مقاله پیش رو به دنبال بررسی چگونگی تبلیغات در شبکه اجتماعی اینستاگرام و نقش آن بر قصد خرید مصرف کنندگان می باشد.جهت انجام این مهم اثر عوامل شش گانه تبلیغات در فضای اینستاگرام بر روی قصد خرید مورد آزمون قرار گرفت.جامعه آماری این تحقیق کاربران اینستاگرام در شهر آبیک قزوین بوده که برای تعمیم نتایج به این جامعه نامحدود، 384 نمونه به روش نمونه گیری تصادفی مورد انتخاب قرار گرفتند.برای پاسخ به فرضیات تحقیق و آزمون مدل از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان از تایید مدل تحقیق و اکثر فرضیات داشت .نتایج آزمون های حاصل از الگوی پژوهش ، نشان دادند که اطلاع رسان بودن و خلاقیت تبلیغاتی ، اثر مثبتی بر نگرش افراد نسبت به اجماع گروهی داشته و این موضوع نیز از طریق اثر گذاری بر قصد همراهی افراد با اجماع موجب بهبود قصد خرید مصرف کنندگان می شود.
1. آذرخش س، آذرخش س. 1392. شبکه های اجتماعی در محیط وب 2 .تهران : انتشارات آتی نگر،135 صفحه.
2. آمری زاده س . 1395. چگونه با اینستاگرام ثروت آفرینی کنیم ؟. قابل دسترسی در سایت: http://www.ioonar.com/products_why-_wealth-_creation_with_instagram.. ] تاریخ دسترسی 26 مهر 95 [.
3. سبحانی فرد یاسر ، اخوان خرازیان مریم .1394.خود آموز تحلیل آماری پیشرفته با SPSS,LISREL,AMOS.تهران : انتشارات دانشگاه امام صادق ،430 صفحه.
4. شاه محمدی ع . 1386. اقناع و تبلیغ . تهران : انتشارات زرباف اصل ، 188 صفحه .
5. کیا ع ، سعیدی ر. 1383. مبانی ارتباط تبلیغ و اقناع . تهران : موسسه انتشاراتی روزنامه ایران ، 176 صفحه.
6. Alhabash S, McAlister AR, Quillam ET, Rifon NJ, Richards JI. 2013. Between likes and shares: effects of emotional appeal and virality on the persuasiveness of ant cyberbullying messages on Facebook. Behavior and Social Network, 16: 175–182.
7. Ajzen I, Fishbein M. 1980. Understanding attitudes and predicting social behavior. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 278 P.
8. Andrews J C. 1989 . The dimensionality of beliefs toward advertising in general.Journal of Advertising, .35-26: 18
9. Brown Zoe and , Tiggemannl Marika (2016), Attractive celebrity and peer images on Instagram: Effect on women’smood and body image, Body Image 19 37–43
10. Burg N. 2013. How to measure your social media return on investment. Forbes. Retrieved from: http://www.forbes.com/sites/capitalonespark/2013/04/25/ how-to-measure-your-social-media-return-on-investment [Accessed 10.10.2015].
11. Chin C Y, Lu H P. 2015 . Facebook users’ motivation for clicking the Likebutton. Social Behavior and Personality, .592-579: 43
12. E Marketing.com. 2014. Total US ad spending to see largest increase since 2004. http://www.emarketer.com/Article/Total-US-Ad-Spending-See-LargestIncrease-Since-2004/1010982 [Accessed 14.12.2015].
13. Even-Dar E, Shapirab A. 2011. A note on maximizing the spread of influence in social networks. Information Processing Letters, 111:184-187.
14. Gao Y, Koufaris M. 2006. Perceptual antecedents of user attitude in electronic commerce. Acmsigmis, 37:43–50.
15. Haberland GS, Dacin PA. 1992. The development of a measure to assess viewers’ judgement of the creativity of an advertisement: a preliminary study. Advances in Consumer Research, 19: 817–825.
16. Jieun Lee, Ilyoo B. 2016. Predicting positive user responses to social media advertising: the role of emotional appeal, in formativeness and creativity. International Journal of Information Management, 36: 360-373.
17. Kharpal, A. (2015). Facebook’s Instagram hits 400M users, beats twitter. CNBC.Retrieved from http://www.cnbc.com/2015/09/23/instagram-hits-400-million-users-beating-twitter.html
18. Kwon O, Wen Y. 2010. An empirical study of the factors affecting social network service use. Computers in Human Behavior, 26: 254–263.
19. Mak V. 2008. The Emergence of Opinion Leaders in Social Networks. Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=1157285.[Accessed 5 July 2008].
20. Madden T J, Ellen P S, Ajzen I. 1992. A comparison of the theory of planned behavior and the theory of reasoned action. Personality and Social Psychology Bulletin, 18: 3–9.
21. Manago, A. M., Graham, M. B., Greenfield, P. M., & Salimkhan, G. (2008).Self-presentation and gender on MySpace. Journal of Applied Developmental Psy-chology, 29, 446–458. http://dx.doi.org/10.1016/j.appdev.2008.07.001,
22. Petty RE, Cacioppo JT. 1986. The elaboration likelihood model of persuasion. In L. Berkowitz (Ed.). Advances in experimental social psychology, 19: 123–205.
23. Pelling E L, White K M. 2009. The theory of planned behavior applied to young people’s use of social networking web sites. Cyber psychology & Behavior, 12:755–759.
24. Pöyry E, Parvinen P, MalmivaaraT. 2013 . The power of ‘Like’—interpretingusage behaviors in company-hosted Facebook pages. In 201346th HawaiiInternational Conference on System Sciences.
25. Reinartz W, Saffert P. 2013. Creativity in advertising: when it works and when it does not. Harvard Business Review, pp: 1–8.
26. Resnik A, Bruce L S. 1977. An analysis of information content in television advertising. Journal of Marketing, 41: 50–53.
27. Rotzoll KB, Haefner JE, Sandage CH. 1990. Advertising in contemporary society. Cincinnati, OH: South-Western, pp: 50-51.
28. Smith RE, MacKenzie SB, YangX, Buchholz LM, Darley WK. 2007. Modeling the determinants and effects of creativity in advertising. Marketing Science, 26:819–833.
29. Sledgianowski D, Kulviwat S. 2008. Social network sites: antecedents of user adoption and usage. Toronto: AMCIS 2008 Proceedings, 83 P.
30. Statista. (2015). Average number of Instagram followers of teenage users in United Statesas of March 2015. Retrieved from http://www.statista.com/statistics/419326/us-teen-instagram-followers-number/
31. Taylor DG, Lewin J E, Strutton D. 2011. Friends, fans, and followers: do ads work on social networks. Journal of Advertising Research, 51:258–275.
32. Xie F T, Donthu N, Lohtia R, Osmonbekov T. 2004. Emotional appeal and incentive offering in banner advertisements. Journal of Interactive Advertising, 4: 30–37.
33. Zlatolas LN, WelzerT, HerickoM, Hölbl M. 2015 . Privacy antecedents forSNS self-disclosure: the case of Facebook. Computers in Human Behavior,45.167-158: